Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gengasdrivet elverk,  (läst 27255 gånger)

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #20 skrivet: 14 nov-12 kl 00:06 »
Inte tid i vinter men kommer gärna och tittar någon gång. :-)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #21 skrivet: 14 nov-12 kl 07:56 »
volvomotorer till bilar finns det ju gott om plus att priset är lågt o att det finns mycket kraft i dom. själv så tänkte jag försöka få tag på någon liten båtmotor typ albin o21 eller liknande som redan har rätt grenrör samt är mer i storlek med vad jag skulle vilja ha samt att den har ett stort svänghjul som gör den lämplig för låga varv.
1 st albin o21 sökes 8) samt en ritning till ett lämpligt gengasaggregat



Ritningar på gengasaggregat finns på http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/index.shtml .
Jag skulle nog inte rekommendera en Albinmotor, eftersom det är en sidventilmotor med låg kompression och opraktiskt format förbränningsrum, som inte är särskilt lämplig för gengasdrift. Eftersom gengasen brinner så långsamt jämfört med t ex bensin, så spelar förbränningsrummets form mycket större roll på gengas än man är van vid från bensinmotorer. En motor med toppventiler, och helst då en med V-ställda ventiler (hemimotor) eller 4 ventiler per cylinder, är verkligen att rekommendera. Hellre många små cylindrar än få stora cylindrar. Lämpliga motoralternativ skulle kanske kunna vara Ford Zetec, Peugeot/Citroën TU, och de små motorer på upp till 1,4 l som satt i bl a VW Polo på 80-talet.
Tänk dock på att om du ska använda en motor med aluminiumtopp är det viktigt att undvika kondens i insugningskanalerna, det gäller att kyla gengasen så att så mycket kondensvatten som möjligt fälls ut i finrenare eller kondensbehållare, och sedan använda förvärmd sekundärluft så att den gasblandning som kommer in i motorn säkert är några grader över daggpunkten.

Det vattenkylda grenröret på båtmotorer är inte tänkt för att ta ut maximalt med värmeenergi ur avgaserna, utan det syftar bara till att ge en vattenmantel runt grenröret och slippa strålningsvärme i motorrummet.

häggmispel

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #22 skrivet: 22 nov-12 kl 23:52 »
tack för alla tips o ideer,, ryggen e besvärlig emellanåt och har bromsat upp projektet en del, det känns inte som jag behöver merprojekt  just nu så i vinter blir det till att läsapå lite för att minska utvecklings abstinensen och söka efter  någon passande motor, har fått tag på ett 80 liters rostfritt expansionskärl som jag hoppas det går använda till aggregatet,  mvh

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #23 skrivet: 17 dec-12 kl 00:49 »
Tittar du på den här sidan så får du både underhållning och en hel del information om gengas och vilka problem som kan dyka upp.

http://vedbil.se/

häggmispel

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #24 skrivet: 18 dec-12 kl 00:22 »
tackar för det kapsyl, verkar va roliga grabbar de där så det får bli te o läsa om deras äventyr några dagar framöver,, tror de va dom jag såg i ett program på tvn för ett tag sen :D

Mårten

  • Inlägg: 20
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #25 skrivet: 27 jan-13 kl 16:08 »
Hej!
Idag loggade jag in här för att starta en diskussion om gengasdrivet elverk. till min stora glädje visade det sig att det redan var i full gång = jag är inte ensam!

Jag har under flera år samlat på mig saker som skulle kunna vara "bra att ha" när det till slut blir något av med ideerna.
Först tänkte jag bara göra ett enket reservelverk. Lärde mig en del om elberoende efter stormarna Gudrun och Per....
Så jag har en 60 hästars Mercedesdiesel stående, och tänkte koppla ihop den med en trefasgenerator på 8 kilowatt. Den generatorn ska gå på 1500 varv per minut, och det är ju detsamma som lite lagom förhöjd tomgång på dieselmotorn. Motsvarar ca 50 km/tim med bilen - alltså tillräckligt varvtal för att vattenpump och oljetryck ska funka.
En 60-hästarsmotor med relativt tungt svänghjul som blir belastad med ca 12 hästkrafter borde orka utan större bekymmer vid 1500 varv - har jag resonerat.
Men så en dag när jag besökte den lokala skroten, så stog där en skördetröska från ca 60-talet.
I den tröskan satt något som liknade en B18, men med varvtalsregulator.
Jag köpte såklart motorn och tänkte att den skulle kunna matas med gengas - även den har ju en effekt som klart överstiger dom behövliga 12 hästkrafterna.
Men jag kan ju bara den delen av detta som innebär rent mekaniska ingrepp - har inga egentliga kunskaper om gengas.
Därför blev jag glad över Torbjörns inlägg - det är ju stor skillnad om man ska bygga en stationär anläggning eller en som sitter i ett fordon.

Finns det någon här som tycker detta är såpass intressant att vi kunde bygga varsin anläggning tillsammans? Så slipper man kanske att göra alla misstag själv....
Jag bor utanför Kisa i södra östergötland.

/Mårten

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #26 skrivet: 20 feb-13 kl 19:23 »
Jag är också intresserad av de här sakerna.
Men jag skulle gärna modifiera systemet en aning, så att man kan tillverka kol med.

Dvs, man stoppar in ved, och plockar ut kol, och vedgaserna låter man driva en motor som genererar ström. All spillvärme tas tillvara på och värmer villan.


Jag är rätt novis vad det gäller gengas, och även motorer rent generellt. :)
Har tillgång till en sån här motor:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.6_R4_48-55kW

Engine code - AEE 1,6 MPI
Displacement, valvetrain, fuel system - 1598 cc, 8v single overhead camshaft (SOHC) Magneti Marelli multi-point fuel injection (MPI)
Max. power at rpm - 55 kW (75 PS; 74 bhp) at 4,500
Max. torque at rpm - 137 N·m (101 lb·ft)at 3,500

Kan denna utnyttjas för gengasförbränning tro?
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 19:31 av krikav »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #27 skrivet: 20 feb-13 kl 22:17 »
Det går inte att producera kol samtidigt med gengas. Det är grundläggande i gengasprocessen att kol förbränns ofullständigt till koloxid.
Se t ex http://www.gengas.nu/teori.shtml .

Den där VW-motorn går säkert utmärkt att använda, i all synnerhet om den är utvecklad ur de mindre Polo/Derby-motorerna så den har V-ställda ventiler och s k crossflowtopp (dvs att insugnings- och avgasgrenrör sitter på var sin sida av toppen).
Har du kvar alla kabelstammar, styrdon mm som hör ihop med den? Annars kan det bli svårt att få till ett fungerande tändsystem på en så pass modern motor. Det är också lämpligt att ha kvar insprutningssystemet för att kunna starta på flytande bränsle och låta motorn "suga igång" gengasverket. Det är mycket lättare att starta på det sättet än att hålla på med startfläktar på 40-talsvis, och dessutom är det bra att låta motorn förbränna den dåliga gas som gengasverket lämnar under startförloppet än att blåsa ut den oförbränd i luften.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #28 skrivet: 21 feb-13 kl 00:14 »
Aha, det är så gengasen fungerar... Jag hade fått för mig att det bara var att leda vedgaserna direkt in i en motor. :)
Då gissar jag att om jag verkligen vill ha kvar det mesta möjliga av kolet, då måste jag använda någon helt annan typ av motor, eller kanske t.o.m en ångturbin driven med förbränning av vedgaserna för att koka vatten?

Kul att veta att motorn går bra till gengas!
Jag har 2 stycken skoda felicia ståendes som reservdelbilar, och det vore skoj att kunna använda motorn i någon av dem till något kul. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #29 skrivet: 21 feb-13 kl 07:41 »
Problemet med de s k pyrolysgaser som bildas vid kolning är att de till största delen består av vattenånga och förångad tjära. De är inget vidare motorbränsle i gasform hur man än gör. Antingen kan man bränna upp dem för uppvärmningsändamål i någon form av panna (om man har användning för värmen) eller också kan man kondensera dem till tjära som sedan går att destillera/raffinera till ett nödtorftigt användbart dieselbränsle.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #30 skrivet: 21 feb-13 kl 10:48 »
Mitt tips är att läsa igenom hur det fungerar innan man börjar bygga. Det är många fördomar om hur man tror det fungerar och jag har sett hundratals projekt misslyckas på grund av antaganden som inte stämmer.

Jag har skrivit ganska mycket på gengas.nu, det är en bra början. Eller försök få tag i en kopia på boken "Gengas". Jag gjorde en nytryckning av den, men det gick åt fort som fanken. Nu har jag tappat bort PDF-filen. När jag hittar den skall jag lägga upp den på gengas.nu också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

benke

  • Inlägg: 7
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #31 skrivet: 07 maj-13 kl 21:30 »
På YOU-TUBE finns mycket om gengas. Sök på : woodgas eller gassifier. En av mina favoriter är:
WOOD GAS , DŘEVOPLYN
lägg märke till den smarta 12 volts laddaren.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #32 skrivet: 24 nov-14 kl 14:26 »
Hejsan, kul att det verkar finnas lite intresse för det här på fler håll :)

Jag håller på med ett aggregat med Fema eller sd aggregat, en 1,6L golf4 (AKL) motor och en AEG 160 någonting. 30A står det vet jag iaf..(kan återkomma med mer vad det är för motor om det blir aktuellt) Det blir även en arduino som ska hålla koll på lite tempar och tryck, blandningsförhållande osv. om det går som det är tänkt.

Det är mekaniskt hyfsat färdigt, och jag har kört med det en del. Dock är det inte klart med inkoppling av generatorn, måste ha tag i kondensatorer och komma fram till ordentligt vad jag behöver.

Arduinon är inte så färdig heller, nu ser jag bara två tempar på en display.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #33 skrivet: 29 nov-14 kl 20:34 »
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med hur jag ska koppla generatorn (motorn). Lite vad jag har för alternativ, som nätansluten eller som fristående. Motorn ska gå på 380V som D-kopplad. Hör för mig att det skulle vara 690V Y-kopplad.

Skulle man köra nätansluten är det väl inget problem att köra D, då behöver jag ju ingen nolla.
Men som fristående vill jag ju gärna ha nolla, kan jag då D-koppla generatorn och Y-koppla kondensatorerna och då använda mittpunkten på  kondensatorkopplingen som nolla?
Om jag Y-kopplar generatorn får jag väl för hög spänning?

Samt hur ska jag veta hur stora kondensatorer jag ska ha, jag kanske behöver ha flera steg med kondesatorer att koppla in efter behov?

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #34 skrivet: 29 nov-14 kl 22:03 »
Hej!
Intressant.
Laddade upp en bild i galleriet under bygga&bo - uppvärmning.
En spännande proffsig anläggning som visar att gengas fortfarande kan vara modernt.
Själv tänker jag på sikt byta min 30 åriga panna och satsa på flispanna och montera in en stirlingmotor i den.
Har idag redan solfångare och solceller så nu är det bara vinter kvar att ordna med energin.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #35 skrivet: 29 nov-14 kl 22:22 »
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med hur jag ska koppla generatorn (motorn). Lite vad jag har för alternativ, som nätansluten eller som fristående. Motorn ska gå på 380V som D-kopplad. Hör för mig att det skulle vara 690V Y-kopplad.

Skulle man köra nätansluten är det väl inget problem att köra D, då behöver jag ju ingen nolla.
Men som fristående vill jag ju gärna ha nolla, kan jag då D-koppla generatorn och Y-koppla kondensatorerna och då använda mittpunkten på  kondensatorkopplingen som nolla?
Om jag Y-kopplar generatorn får jag väl för hög spänning?

Samt hur ska jag veta hur stora kondensatorer jag ska ha, jag kanske behöver ha flera steg med kondesatorer att koppla in efter behov?

I princip brukar det inte vara lyckat att köra en asynkronmaskin som generator på "eget nät". Det blir alldeles för svårt att få någorlunda konstant spänning, ett sätt som möjligen kan fungera är att ha en trefasig reaktor med mättad kärna inkopplad, men det blir en ganska oekonomisk reglering.

Asynkrongeneratorer fungerar däremot utmärkt när de är inkopplade till ett starkt nät som bestämmer frekvens och spänning, det är en mycket vanlig lösning i t ex vindkraftverk och riktigt små vattenkraftverk som är anslutna till elnätet. Då är det bara att prova ut kondensatorerna för bästa effektfaktor vid aktuell belastning.

Om du ska köra anläggningen ansluten till nätet, och du ändå inte tänker belasta generatorn fullt, så går det bra att ha den Y-kopplad. Vid liten belastning är det egentligen bara bra eftersom tomgångsförlusterna i maskinen blir försvinnande små när den får gå med bara ca 60 % av märkspänning. Vid högre last, då kopparförlusterna börjar göra sig mer gällande, kanske verkningsgraden blir bättre vid D-koppling.
En fördel med att ha en stor Y-kopplad maskin inkopplad till nätet är att den kan hjälpa till att jämna ut andra osymmetrier, t ex pga stora enfaslaster eller osymmetriskt byggda distributionstransformatorer.

Om du vill låta ditt elverk gå på eget nät så bör du rikta in dig på en synkrongenerator. En vanlig släpringad trefasmotor kan i vissa fall gå att köra som synkronmaskin, om du kopplar ihop två av släpringarna och lägger på magnetiseringsström (likström) mellan dem och den tredje. Innan du lägger ner alltför mycket arbete på projektet bör du dock provköra maskinen och förvissa dig om att den ger någotsånär sinusformad spänning, både i tomgång och vid belastning. Kolla också att den kan lämna önskad spänning vid full last utan att kräva otrevligt hög magnetiseringsström.
Tänk på att du måste ordna en bra varvtalsregulator för motorn, för att få stabil frekvens.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #36 skrivet: 01 dec-14 kl 09:28 »
Jag får tacka så mycket för svar. Jag försökte lägga en bild här i tråden strax efter mitt första inlägg, men det kom visst inte med. Det tycks ju inte vara några bilder här i trådarna, så man kanske inte ska göra det?

Jag hade tänkt sköta varvtalsreglering, blandningsförhållande, frekvens och spänningsövervakning etc. med arduinon.
Men jag får se lite hur det går, programeringen är ju rena grekiskan..

Men om jag kör mot nätet behöver jag väl ingen varvtalsreglering direkt? Jag menar, nätet lär väl bromsa både spänning och frekvens? 

Gilbert

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #37 skrivet: 01 dec-14 kl 12:18 »
Jag tycker inte man skall ge upp tanken på att generera värme och el från egna skogen.

Hamnar man i problemet 50 Hz och stabil spanning ut finns alltid bot på det. Idag finns det många olika typer av prisvärda (sa inte billiga) växelriktare för solcellssystem.

[producera gengas] -> [motor] -> [skit-generator] -> [trafo] -> [enkel likriktare] -> [VÄXELRIKTAREN] -> perfekt 230V ut med central och hela baletten i riktaren.

Här behöver du inte bry dig om varvtalet om du hittar ett varv som går bra.

Restprodukten här är förstås värme från motor mm, ta vara på den. Verkningsgraden blir lite lägre - men vad gör det. Värmen är ändå intressant.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #38 skrivet: 01 dec-14 kl 20:02 »
Jag får tacka så mycket för svar. Jag försökte lägga en bild här i tråden strax efter mitt första inlägg, men det kom visst inte med. Det tycks ju inte vara några bilder här i trådarna, så man kanske inte ska göra det?
Klicka på plustecknet vid "Bilagor och andra tillval", leta rätt på bildfilen med utforskarfönstret som kommer upp när du klickar på "Bläddra", se till att den är på max 192 kB och att den har ett filformat som är gångbart på webben (t ex jpg, gif eller png), sen ska det fungera.

[quoteJ
Jag hade tänkt sköta varvtalsreglering, blandningsförhållande, frekvens och spänningsövervakning etc. med arduinon.
Men jag får se lite hur det går, programeringen är ju rena grekiskan..

Men om jag kör mot nätet behöver jag väl ingen varvtalsreglering direkt? Jag menar, nätet lär väl bromsa både spänning och frekvens?
[/quote]
Du måste ha någon form av varvtals- och spänningsregulator så att inte motorn rusar eller spänningen blir för hög om generatorbrytaren löser ut eller om ditt elverk/anläggning av någon annan anledning råkar bli frikopplat från nätet när det går för fullt. Dessutom är det lämpligt att ha ett bakeffektskydd så att inte elnätet försöker tvinga generatorn att gå som motor om gengasmotorn stannar. En sak som elsäkerhetsverket kräver är automatik så att inte ditt elverk försöker mata ut ström på ett "dött" elnät

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #39 skrivet: 02 dec-14 kl 14:32 »
En annan fråga när vi är inne på vad man behöver för att det ska vara godkänt, då tänker jag på frånkopplingsautomatiken. Går det få ett sådant här hemmabyggt elverk godkänt att leverera el ut på nätet?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare
Bröd, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser