Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När skördar man nypon?  (läst 40518 gånger)

Iskristall

  • Inlägg: 83
    • Västerbotten
När skördar man nypon?
« skrivet: 09 sep-11 kl 15:23 »
Som ämnet frågar: När skördar man nypon?

Och hur bereder man dem?

Rönnbär kan man ju inte ta förrän efter första frosten men finns det något annat man kan "skörda" nu i skog och mark (eller parker)?
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 12:29 »
Vad jag vet så ska man skörda nypon när den har riktigt fin röd färg. Övermogna, mjuka, mörkröda samt ljusare, orangeröda har enligt mina böcker mycket mindre C-vitamin.

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
SV: När skördar man nypon?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-11 kl 05:50 »
Men det går att skörda vilda nypon så länge som de sitter kvar på buskarna, men de tappar även lite i smak. Och de ska visst bli lite svårare att kärna ur efter frost. Hur du bereder beror på vad du ska göra med dem, men vanligtvis så sköljer och rensar du bären genom att ta bort skaft och blomfnas. Kärna sedan ur nyponen genom att skära itu nyponen och skrapa ur fröna, t.ex med en tesked. Skölj dem på nytt och låt dem rinna av.
Svinnet blir ganska stort på nypon, nästan hälften av vikten försvinner efter du kärnat ur dem.


Rav3n

  • Inlägg: 24
    • Småland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #3 skrivet: 29 feb-12 kl 13:19 »
Min farmor tog alltid med mig ut och plockade nypon efter den första frostnatten. Sedan rensade vi dem och torkade i ugnen för att kunna koka nyponsoppa på vintern. Glömmer aldrig den doften när man kom in från ladugården och hon hade kokat soppa. Varm nykokad nyponsoppa efter en kall dag ute. Underbart.
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

Caija

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 15:24 »
Min farmor tog alltid med mig ut och plockade nypon efter den första frostnatten. Sedan rensade vi dem och torkade i ugnen för att kunna koka nyponsoppa på vintern. Glömmer aldrig den doften när man kom in från ladugården och hon hade kokat soppa. Varm nykokad nyponsoppa efter en kall dag ute. Underbart.

hur bereddes soppan från torkade halvor till faktisk soppa?
Om träden börjar dansa - Låt dem dansa!

ripper

  • Inlägg: 100
    • Västergötland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #5 skrivet: 17 aug-12 kl 07:44 »
Vill bara inflika att rönnbären kan man lägga i frysen 2-3 dygn istället för att vänta på frosten, sen gör man som man vill med dom... gele. mos el annat, antar att det e likadant m nypon. För att göra egen nyponsoppa kör man färska eller torkade nypon i mixer . tillsätter vatten & socker(om man vill) & lite potatismjöl (för konsistensen).kokar upp naturligtvis om man vill ha den redd......
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #6 skrivet: 30 aug-12 kl 09:55 »
 ??? Kan man plocka/äta alla sorters nypon, ja menar det finns ju rosa canina, vresrosor, tusen sorters prydnadsrosor, stora nypon o små, inga är väl giftiga i alla fall?
Tala ut människa!!!

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #7 skrivet: 30 aug-12 kl 10:49 »
 (:) Nu slog det mig plötsligt, nypon är väl inte en örter?
Tala ut människa!!!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: När skördar man nypon?
« Svar #8 skrivet: 30 aug-12 kl 11:04 »
Man plockar dom när dom verkar färdiga och har den färg som dom ska ha som färdiga... ;) enligt http://www.skogsskafferiet.se/ros/ kan de tas året runt även när de mörknat.
Recept http://www.alltommat.se/sok?q=nypon
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #9 skrivet: 05 sep-12 kl 22:19 »
??? Kan man plocka/äta alla sorters nypon, ja menar det finns ju rosa canina, vresrosor, tusen sorters prydnadsrosor, stora nypon o små, inga är väl giftiga i alla fall?
Jajjamenssan går finfint. Jag har just börjat plocka av vresrosorna där de hunnit mogna. Blir god marmelad eller soppa av dem.

God marmelad a la "utländsk":
Vresrosnypon
Morötter
vaniljstång
Litet rosenvatten
Syltsocker

Blir jättegott. Kan även blandas med apelsinskal eller lime som blir ännu godare!

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #10 skrivet: 06 sep-12 kl 14:01 »
Jajjamenssan går finfint. Jag har just börjat plocka av vresrosorna där de hunnit mogna. Blir god marmelad eller soppa av dem.

God marmelad a la "utländsk":
Vresrosnypon
Morötter
vaniljstång
Litet rosenvatten
Syltsocker

Blir jättegott. Kan även blandas med apelsinskal eller lime som blir ännu godare!

MvH
Christina G

TACK!
Tala ut människa!!!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #11 skrivet: 28 aug-14 kl 17:06 »
Jag väcker en gammal tråd till liv... Så, när är nyponen mogna? Kan man plocka dem även om de är lite gröna?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: När skördar man nypon?
« Svar #12 skrivet: 05 sep-14 kl 14:39 »
Hur man skördar nypon...? precis som igelkottar när de har sex...det vill säga...försiktigt, jäkligt försiktigt. ;D
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #13 skrivet: 06 sep-14 kl 10:35 »
Hur var iofs inte frågan, men annars har du rätt!  ;)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: När skördar man nypon?
« Svar #14 skrivet: 07 sep-14 kl 14:58 »
Hi hi det tror jag också  :) Kanske man kan göra nån typ smaskig inläggning med dem medans de är gröna, ungefär som man gör med gröna tomater? Annars skulle jag nog vänta tills de är mörkröda och helt mogna. Litet högre upp i tråden sägs det att de innehåller mindre C-vitamin om man plockar dem innan dess och det verkar ju rimligt.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser