Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träslag till yxskaft  (läst 40509 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #40 skrivet: 29 aug-16 kl 21:18 »
Viktigast är att ditt yxskaftsämne är så grovt att du kan tälja bort kärnan så skaftet inte spricker. Det är väldigt liten skillnad på kärnved och ytved i björk.

Din yxa skall vara skaftad svagt S-format som den pojken har i handen om du skall hugga med den. Om man inte har en liten krökning och ansvällning ute i skaftändan så måste man hålla om skaftet så hårt att man inte kan låta yxan arbeta avslappnat. Det är ju yxans vikt som skall arbeta. Armarna bara styr yxan och då måste man kunna hålla i den avslappnat.

Jag försöker komma ihåg hur stor en 12.2 är. Skaftlängden skall ju vara anpassad efter vikten.

Somliga Billnäs 12 hade grader inne i ögat från då de smidde ögat på fabriken. De graderna lönar det sig att fila bort innan man skaftar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #41 skrivet: 30 aug-16 kl 08:39 »
Ja just det ja, det var den innersta kärnan man måste ta i beaktande, då funkar nog inte de där nedkapade björkarna som ligger över vägen hos mig.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #42 skrivet: 30 aug-16 kl 20:30 »
Förra året gjorde jag några skaft med kärna från klena undertryckta  björkar. Blev jätte bra skaft. Varför skulle det inte fungera att ha kvar kärnan?

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #43 skrivet: 30 aug-16 kl 20:39 »
På mindre stycken borde det gå tycker man...
Grövre bitar kan dra sig olika inuti när det torkar så att det bildas spänningar inuti träbiten så att den spricker längs med.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #44 skrivet: 02 sep-16 kl 20:44 »
Jag har en gammal bila med skaft i björk där kärnan är i centrum av skaftet. Den har dessutom kvist men är ändå i överlägset bäst skick i min samling, det går mot alla moderna regler men det fungerar uppenbarligen väldigt bra.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #45 skrivet: 02 sep-16 kl 20:48 »
Ok, insåg nu att det bara blev brottstycken när jag försökte fatta mig kort, men Hur skaftet skall se ut styrs ju först och främst av yxans utförande och funktion.

Släggyxor och liknande har raka skaft, medan tex en tung fällyxa har ett klassiskt S-format skaft, trots att den är tung.
Sedan finns det ju hybridskaft som har mindre krökning, osv, tex vissa typer av medeltunga klyvyxor, mm.

(jag baserar mina kunskaper på tidigare yrkeserfarenhet från tillverkning av yxor, men jag är tyvärr inte så bra på att skriva inlägg på forum som är lätta att begripa för någon annan...  :-X)
Jo men jag undrar varför du tycker ett skaft bör ha den eller den formen.
Om jag minns rätt skriver August Holmberg att de gärna hade en liten krök i änden på fällyxor för att slippa få stänk i ögonen, där handlar det om komfort i arbetet inte hållbarhet. Bara för att ta ett exempel.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #46 skrivet: 02 sep-16 kl 20:59 »

Fällyxan har det svängda skaftet av flera orsaker, men, som du säger så är de främsta orsakerna att man använder den ofta i en viss typ av kropps ställning och för den på ett visst sätt, här skall yxhuvudets tyngd arbeta med din rörelse, du vill minska risken för ryggont på grund av överansträngning, mm.
Man får även ett bättre grepp med det skaftet.

På mer moderna klyvyxor (alltså inte fällyxor) av de allra största modellerna så står man normalt rakryggad och gör ett hugg med full kraft i sänder, därför skall den skaftas med ett skaft som liknar ett släggskaft för att fungera optimalt. Ett svängt skaft skulle försvåra rörelsen här, men om man vill så kan man ha en liten böj allra längst bak på skaftet tror jag, jag hade i vart fall en gammal slägga som var skaftad så som jag tyckte var väldigt skön att använda, men det förutsätter att typen i fråga passar med skaftet.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #47 skrivet: 02 sep-16 kl 21:00 »
Om du ursäktar så är det för mig nästan omöjligt att i text beskriva detta korrekt, man bör se och känna på dem för att märka detdär.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #48 skrivet: 04 sep-16 kl 00:20 »
Självklart kan man lyckas med ett skaft med kärna, men det är en av flera riskfaktorer.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #49 skrivet: 04 sep-16 kl 02:27 »
Orsaken till att jag vill ha bort kärnan är att de små torksprickorna från kärnan blir som små hyvlar som flår skinnet ur händerna på mig. Antagligen har du mycket tjockare skinn i händerna Jakob. Jag har provat det där en gång och aldrig mer.


Tyvärr är min erfarenhet tvärt emot mizzaroughs.

Skall man hugga med ett släggskaft måste man hålla så krampaktigt i skaftet så man för fram yxan med muskelkraft i stället för att låta tyngden arbeta. En släggyxa kan ha rakt skaft men en yxa som man kvistar och hugger alltmöjligt med skall ha ett handgrepp som låter en styra yxan med ett löst grepp. Det är yxhuvudet som skall göra arbetet själv bara styr man.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #50 skrivet: 04 sep-16 kl 09:35 »
Allright, men så gjorde de på fabriken där jag jobbade, men det behöver ju för den skull inte betyda att det alltid är korrekt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #51 skrivet: 04 sep-16 kl 09:39 »

Tyvärr är min erfarenhet tvärt emot mizzaroughs.

Skall man hugga med ett släggskaft måste man hålla så krampaktigt i skaftet så man för fram yxan med muskelkraft i stället för att låta tyngden arbeta. En släggyxa kan ha rakt skaft men en yxa som man kvistar och hugger alltmöjligt med skall ha ett handgrepp som låter en styra yxan med ett löst grepp. Det är yxhuvudet som skall göra arbetet själv bara styr man.

Det var ju exakt det jag sade också i mitt sista inlägg, eller hur menar du?

Du gör ju normalt sett inte återkommande pendelhugg med en släggyxa eller liknande.(om så vet jag inte riktigt hur du använder den).  :)

No offense, men jag är bara nyfiken...

Om jag inte sade det, så var det i allafall ungefär sådär det skulle ha stått...  :-[

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #52 skrivet: 04 sep-16 kl 09:49 »
Men dessa skall i allafall ha raka skaft...  ;D
http://www.naturkompaniet.se/media/catalog/product/cache/1/base/1200x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/N/-/N-EX0003843-271_0.jpeg

(ursprungligen var de dock kanadensiska fäll/kvistyxor med olika slipning på eggarna och kraftigare gjort huvud)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #53 skrivet: 04 sep-16 kl 12:09 »
För mig är yxan ett universalverktyg att forma trä med. Jag brukar timra en hel del och eftersom jag är van att arbeta med yxa så blir de ju använda till allt möjligt huggande och täljande och ibland då ryggen har varit dålig har jag bara fällt och kapat träden med motorsåg och kvistat med yxa för att spara på ryggen....... och så behövs den ju att hugga loss motorsågen med då man har sågat fast:-[
En Billnäs 12 som Dennis frågar om är en bra hyggyxa och täljyxa men ingen vidare klyvyxa.


Ja Ameerikayxorna och släggyxorna är ett fall för sig med sina raka skaft.
Någonstans i lidret skall det ligga en sån där dubbeleggad yxa som Topparis-Gunnar hade hem från Amerika någon gång i tiden. Hela formen och ballansen känns helt fel i mina händer så jag har aldrig brytt mig om att få den i skick. Båda eggarna är slutvässta så den borde stålsättas på nytt. Säkert var de bra att fälla grov skog med men det krävdes betydligt starkare karlar än jag är.
Jag får kramp i högerhanden om jag hugger för länge med ett rakt skaft. Därför är det traktordriven vedklyvare som gäller hos oss.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #54 skrivet: 04 sep-16 kl 17:06 »
Min personliga favorit är en gammal halvtung yxa efter morfar av klassiskt snitt och skaft.  :)
Har även en mycket tung bilyxa efter honom någonstans, den modellen använder för att hugga bjälkar till engelska kolgruvor fram till slutet på 40 talet.
(Men den fungerar ju även till takbjälkar, timmersidor och liknande)

Min far hade ett gäng gamla dubbeleggde yxor, har inte använt de så mycket, men jag tycker att de är helt ok om det är de riktiga modellerna (kastyxan i min länk är ett sentida påfund och har massor av fel gentemot en riktig huggyxa, (Jag har en själv som jag smidde när jag var yngre från skrot men) den är en ren leksak, oduglig till i princip alla nyttoarbeten...)

Håller med om att yxan är ganska bortglömt som multiverktyg idag.
De flesta ser den bara som ett redskap att hugga ved med idag, men den är så mycket mer i händerna på någon som rätt förstår använda de olika modellerna.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #55 skrivet: 04 sep-16 kl 18:42 »
Klyxyxa har jag (gränsfors största slägga) så något annat får det bli, kanske en täljyxa isåfall.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #56 skrivet: 06 sep-16 kl 14:24 »
Man behöver inte va så anal med träslag och form på yxskaft. Har sett och provat många former. De skaft som misslyckats för mig är gran och vriden björk som sågats till plank. Gör ett skaft och använd det, då ser du hur länge det håller. När du testar skaftet behöver du ju inte göra det bland folk och svinga som en dåre, flyger något iväg så träffar det bara redan döda ting.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #57 skrivet: 07 sep-16 kl 19:11 »
Ja, gör efter någon gammal modell du gillar, ett tips jag kan ge dock är att låta inpassningen ta den tid det behöver, om man som jag, lätt tappar tålamodet är det lätt att det blir fel men de tär ingen raketvetenskap egentligen, de flesta skaft typer fungerar för hemmebruk.

Är väl mer en yrkes skada antar jag, om man jobbar mycket med just yxor att man kan lägga ned massor med tid på att ta fram det "perfekta skaftet" och yxor jag säljer måste ju se ut på ett visst sätt som folk vill ha dem.
Men *din* yxa skall se ut såsom *du* vill ha den, ta chansen och gör den personlig om du vill.

Men, de gamla formerna är framtagna under hundratals år, därför kan det vara värt att titta litet på äldre modeller.  :)

.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

SV: Träslag till yxskaft
« Svar #58 skrivet: 07 jan-23 kl 03:06 »
vad är då det bästa träslag för vatten/undervatten verktyg? Jag vill göra ett fiskespjut (jag ska vygga den i Peru där det är lagligt)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #59 skrivet: 07 jan-23 kl 18:07 »
vad är då det bästa träslag för vatten/undervatten verktyg? Jag vill göra ett fiskespjut (jag ska vygga den i Peru där det är lagligt)

Jag misstänker att kunskapen här på forumet om tillgängliga träslag i Peru är relativt liten, men vem vet, här kanske finns någon som vet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser