Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns??  (läst 3584 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Pärlhöns??
« skrivet: 12 mar-10 kl 00:42 »
Är inte pärlhöns höns??
Alltså är det nån skillnad isf vad?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Pärlhöns??
« Svar #1 skrivet: 12 mar-10 kl 06:54 »
nä, dem tillhör annat släkte. Parar man en tamhöna med en pärlhöna blir avkomman steril. samma som med myskanka med vanlig anka och Zebra med häst osv osv
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Pärlhöns??
« Svar #2 skrivet: 12 mar-10 kl 07:34 »
Gjeler dette om man parar canadagås med feks skånegås også ?
Blir avkommen sterile ?
There is no way to happiness,
happiness is the way !

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Pärlhöns??
« Svar #3 skrivet: 12 mar-10 kl 07:41 »
Nej, gäss är samma art, det blir fertila avkommor när man korsar olika raser inom samma art.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pärlhöns??
« Svar #4 skrivet: 12 mar-10 kl 08:08 »
Vad är dom då? Om dom inte är höns?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Pärlhöns??
« Svar #5 skrivet: 12 mar-10 kl 08:12 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4rlh%C3%B6ns

De tillför samma ordning som hönsen, men en annan familj, de är alltså inte särskilt nära släkt med vanliga höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Pärlhöns??
« Svar #6 skrivet: 12 mar-10 kl 08:17 »
Länk med mer info och recept här
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pärlhöns??
« Svar #7 skrivet: 12 mar-10 kl 09:58 »
hur stora blir dom om man jämför med en höna ?
Hur klarar dom vintern ?
Behöver dom samma som hönsen ? Är det bara att slänga in dom i hönshuset på vintern eller ?
jag tänkte på min lilla dvärghöna  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Pärlhöns??
« Svar #8 skrivet: 12 mar-10 kl 15:35 »
hur stora blir dom om man jämför med en höna ?
Hur klarar dom vintern ?
Behöver dom samma som hönsen ? Är det bara att slänga in dom i hönshuset på vintern eller ?
jag tänkte på min lilla dvärghöna  :-X

Läst att dem kan vara hårda mot tamtupparna och slita mkt på tamhönornas ryggar, men så är det inte alltid så det går att ha dem ihop.

http://www.hjelmslund.se/Om%20Hjelmslund/Viltprojekt/Parlhons.html
« Senast ändrad: 12 mar-10 kl 16:21 av Varggrav »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Pärlhöns??
« Svar #9 skrivet: 12 mar-10 kl 16:05 »
Mina bor på samma sätt som övriga höns och ankor. Lösa ute på dagen och lösa i stallet på natten. Har aldrig sett någon pärltupp para sig med hönsen i alla fall. Men de är lite tjuriga av sig och vill gärna bestämma.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Pärlhöns??
« Svar #10 skrivet: 12 mar-10 kl 16:54 »
Våra bor också med hönsen och de håller lungt i hönsgården genom att gå emellan tupparna som vill slåss!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Pärlhöns??
« Svar #11 skrivet: 12 mar-10 kl 18:02 »
Här kan du se storleken på dem....






Bilderna är från http://www.isakdanielson.se
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pärlhöns??
« Svar #12 skrivet: 12 mar-10 kl 18:23 »
Kan man låta en vanlig höna ruva fram dom ??
Isf är det nån som är villig att sälja mej några ägg?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Pärlhöns??
« Svar #13 skrivet: 12 mar-10 kl 18:58 »
Kan man låta en vanlig höna ruva fram dom ??
Isf är det nån som är villig att sälja mej några ägg?
Ja det går, har hört folk som gjort det :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Pärlhöns??
« Svar #14 skrivet: 12 mar-10 kl 18:59 »
Isf är det nån som är villig att sälja mej några ägg?

Javisst, om de bara vill börja värpa snart så!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Pärlhöns??
« Svar #15 skrivet: 04 maj-10 kl 13:39 »
Kan man låta en vanlig höna ruva fram dom ??
Isf är det nån som är villig att sälja mej några ägg?


Jag har gjort det, och det gick, men inte strålande. Lär gärna av mina misstag: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=66905.0

 

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Pärlhöns??
« Svar #16 skrivet: 05 maj-10 kl 13:04 »
Brukar pärlhönsen para sig med vanliga höns, eller är det mer vanligt att de håller sig lite för sig själva, även om de går i samma flock?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser