Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  slö kyckling  (läst 2251 gånger)

Wendy 1000

  • Inlägg: 31
    • Uppland
slö kyckling
« skrivet: 01 nov-14 kl 13:46 »
Vi hade släpt u våra kycklingar på golvet då vår tupp,7 veckor,hoppade till och gav ifrån sig ett konstigt läte och föll ihop. Han är en väldigt sprallig en och nu är han aldeles trött,hängig och mår uppenbarligen inte bra. Han är lite slämmig i munnen och ligger nu och sover med syrran i mitt knä. Vad kan ha hänt och vad kan man göra. Är mycket fäst vid alla mina hönor och är därför mycket orolig. Syrran står upp och puttsar sig och pratar med Hasse som han heter och han ligger ner och "purrar" till svar. Han har haft 4 "anfall" då han börjar flaxa och gapa och sedan sjunka ihop. Någon som har erfarenhet själv och kan hjälpa mig? MvH W1

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: slö kyckling
« Svar #1 skrivet: 01 nov-14 kl 14:32 »
jag tror han har satt något i halsen. Ge honom olja direkt i näbben. Jag använder en spruta som man har till småbarn att ge flytande medicin. Det kan få det som fastnat i halsen att glida iväg.
Ett höns som sätter i halsen skriker till, ibland upprepade gånger för att få det som åkt fel att släppa.
Massera halsen mycket försiktigt uppifrån o ner.
Han är ju så liten. så ge honom olja så hoppas jag på att det släpper. Håll på en bra stund med oljan.
Håller tummarna.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Wendy 1000

  • Inlägg: 31
    • Uppland
SV: slö kyckling
« Svar #2 skrivet: 01 nov-14 kl 14:59 »
Tack så mycket Smajsan!
Ska testa att ge olja nu. Vilken olja rekommenderar du?
Funkar repsolja?

Wendy 1000

  • Inlägg: 31
    • Uppland
SV: slö kyckling
« Svar #3 skrivet: 01 nov-14 kl 15:43 »
Jag kan nu säga ett Hasse mår betydligt bättre tack vare oljan ;D
Han är inte lika slö och gapar inte alls.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: slö kyckling
« Svar #4 skrivet: 01 nov-14 kl 16:17 »
men vad bra  :D Heja Hasse.
Han inte svara förut, menrapsolja funkar jättebra.
Vad skönt att det gick o lösa.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Wendy 1000

  • Inlägg: 31
    • Uppland
SV: slö kyckling
« Svar #5 skrivet: 02 nov-14 kl 21:14 »
tyvärr måste jag meddela att Hasse dog idag vid 8 tiden  :'( :'( Han hade mått ganska bra i en timme, för att sedan få ett jätte anfall... :'(
Hans syster sitter nu i mitt knä och sover något förvirrad, imorgon ska hon få träffa en av ute hönsen.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: slö kyckling
« Svar #6 skrivet: 07 nov-14 kl 18:05 »
Men vad synd. Han hade nog inte satt något i halsen. Var nog något helt annat.
Men fint att han fick vara lite piggare den sista timmen iallafall.
Så tråkigt när det händer.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: slö kyckling
« Svar #7 skrivet: 11 nov-14 kl 20:02 »
OM man vet att något är i halsen så fungerar en sorts höns-Heimlich manöver...

Jag hade en tupp som åt en jordnöt och satte i halsen och kammen blev blå trots att jag vände honom upp och ned och försökte skaka ur den...
Då tänkte jag att ta en sista chans och tryckte till om bröstet - från sidorna förstås - och då lyckades vi pressa fram nöten. Han har levt många friska år efteråt.

Och jag har slutat ge jordnötter som godis...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser