Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Gammalt hönshus  (läst 3802 gånger)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
Gammalt hönshus
« skrivet: 23 jul-17 kl 16:02 »
Vi håller på och flyttar in på en gård och prio ett är nu att få till hönshus så vi slipper åka flera mil för att kolla till hönsen varje dag.
Men hur mycket ska man göra.  Hönshuset är stort och bra men inte utrensat sedan dom hade höns där senaste vilket är +20 år sedan. ( Lite spännande att man lämnar allt precis som det va )
Har nu rivit ut all halm och spån men funderar på om man måste sanera med något för att inte riskera att mina höns blir sjuka.
Va tror ni?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #1 skrivet: 23 jul-17 kl 17:29 »
Det tror jag inte. Så länge lever nog varken ohyra eller sjukdomar. Möjligtvis  om det har varit bebott av vilda fåglar som haft kvalster.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #2 skrivet: 23 jul-17 kl 19:18 »
Låter bra. Skönt att slippa det jobbet

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Gammalt hönshus
« Svar #3 skrivet: 07 aug-17 kl 19:09 »
Det tror jag inte. Så länge lever nog varken ohyra eller sjukdomar. Möjligtvis  om det har varit bebott av vilda fåglar som haft kvalster.

Hur många år måste jag vänta för att  sjukdomar etc ska försvinna?. Har också tagit över hönshus men det var bara 4 år sedan.

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #4 skrivet: 11 aug-17 kl 10:22 »
Jag fick också ta över ett gammalt hönshus en gång. Gjorde rent med högtryckstvätt och sprutade sedan in allt med virus och bakteriedödande medel. Har för mig att vissa virus kan överleva i hela 600 dagar(!)

Postat med Alternativ.nu´s app


Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Gammalt hönshus
« Svar #5 skrivet: 11 aug-17 kl 20:26 »
Jag fick också ta över ett gammalt hönshus en gång. Gjorde rent med högtryckstvätt och sprutade sedan in allt med virus och bakteriedödande medel. Har för mig att vissa virus kan överleva i hela 600 dagar(!)

Postat med Alternativ.nu´s app

Vad för virus-/bakteriedödande medel använde du då?

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #6 skrivet: 11 aug-17 kl 21:12 »
Jag kollar i stallet imrgn. Har lite kvar sedan dess :-)

Postat med Alternativ.nu´s app


Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Gammalt hönshus
« Svar #7 skrivet: 11 aug-17 kl 21:50 »
Vad snällt! Tack så mycket 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Gammalt hönshus
« Svar #8 skrivet: 12 aug-17 kl 09:15 »
Oj då. Att dem kan vara så länge. Då vill jag gärna också veta vad det medlet heter tack 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gammalt hönshus
« Svar #9 skrivet: 12 aug-17 kl 10:10 »
Har huset stått ett par år eller med så brukar det inte vara någon större fara för att man har virus och annat oknytt i det.
Men vad kan man göra då för att göra det säkert?

Städa ur noggrant.
Tvätta ner med ångtvätt med hög värme och lågt tryck.
Man kan skrubba allt med kaustiksoda ( tänk på att detta är sådant som kräver skyddsutrustning)
Till sist så kalkar man väggarna med helt vanligt slammat kalk.

När hönsen flyttar in så lägger man vår vanligaste ormbunke i botten på redena och man kan även gnugga in detta i sittpinnarna, man gör ett så kallat sandbad ( till detta använder man den finaste jorden man kan hitta och det är mullvadshögarna och så blandar man i vedaska en liter i månaden sisådär.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #10 skrivet: 12 aug-17 kl 16:27 »
Aktuelt just nu är giftiga ägg från Holland på grund av kemisk sanering i hönshus. Snälla använd inte kemikalier som förgiftar både dej och dina barn.
kretslopp

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #11 skrivet: 12 aug-17 kl 20:48 »
Vad snällt! Tack så mycket 😊

Postat med Alternativ.nu´s app

Virkon S heter det.

Postat med Alternativ.nu´s app


Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #12 skrivet: 12 aug-17 kl 20:50 »
Har huset stått ett par år eller med så brukar det inte vara någon större fara för att man har virus och annat oknytt i det.
Men vad kan man göra då för att göra det säkert?

Städa ur noggrant.
Tvätta ner med ångtvätt med hög värme och lågt tryck.
Man kan skrubba allt med kaustiksoda ( tänk på att detta är sådant som kräver skyddsutrustning)
Till sist så kalkar man väggarna med helt vanligt slammat kalk.

När hönsen flyttar in så lägger man vår vanligaste ormbunke i botten på redena och man kan även gnugga in detta i sittpinnarna, man gör ett så kallat sandbad ( till detta använder man den finaste jorden man kan hitta och det är mullvadshögarna och så blandar man i vedaska en liter i månaden sisådär.

Ja det där är super. Har en massa andra örter i redena också.
Virkon S tog jag in efter jag fått veta att den tidigare ägarens höns blivit sjuka och dött allihopa. Epidemiliknande. Annars har jag tvättat med högtryckstvätt och kalkat.
Aktuelt just nu är giftiga ägg från Holland på grund av kemisk sanering i hönshus. Snälla använd inte kemikalier som förgiftar både dej och dina barn.



Postat med Alternativ.nu´s app


Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Gammalt hönshus
« Svar #13 skrivet: 12 aug-17 kl 21:25 »

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Gammalt hönshus
« Svar #14 skrivet: 13 aug-17 kl 15:54 »

Fröken Krus-mynta

  • Inlägg: 39
    • Småland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #15 skrivet: 13 sep-17 kl 12:19 »
Ingen orsak! :-)

Postat med Alternativ.nu´s app


pytte

  • Inlägg: 265
    • -
SV: Gammalt hönshus
« Svar #16 skrivet: 13 sep-17 kl 19:49 »
Använd inte vedaska, det kan fräta på hönsen. Man kokade lut på aska förr.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Gammalt hönshus
« Svar #17 skrivet: 30 sep-17 kl 06:45 »
Hej. ska själv nu i dagarna städa efter den förra slarviga förra djurhållaren som inte orkade(LAT?) (:) städa efter sina höns, ligger döda (mumieferade  :'( kycklingar kvar) Men denna har ju i alla fall flyttat >:D... Så nu är allt gammalt snusk :o utrensat, ska sen ångtvätta väggar och tak, sen kalka, för att förhindra eventuellt kvalster att inte trivas...  :-\
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 3 användare
xaelanar, Besksöta, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser