Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täckodling, hur skörda grönmassa?  (läst 4150 gånger)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Täckodling, hur skörda grönmassa?
« skrivet: 13 jun-17 kl 22:40 »
Odlar grönsaker på ca 0,5 ha. Skulle vilja pröva att täckodla detta men kommer inte på något vettigt system för att skörda grönmassa. Dessutom måste jag ju odla grönmassan. Det går ju åt några m3.

Hur gör ni som täckodlar lite större ytor än ett trädgårdsland?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #1 skrivet: 13 jun-17 kl 22:49 »
Under de år vi hade kaniner så producerade dom jättefint täckmatrial under vintern.
I år så testar vi traktorägg som blivit dåliga.
Och samlar gräsklipp med den nyinförskaffade åkgrsäklipparen.

Denna kombinationen känns som klok då man kan använda ensilagebalarna för den större täckningen och finlira med gräsklipp.
Vi samlar även löv som får går ett varv genom klipparen innan dom läggs på bäddarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #2 skrivet: 13 jun-17 kl 23:56 »
5000kvm då odlar du för försäljning förmodar ja ? Ensilage har ju redan nämnts . Ska du odla skälv så är väl en gammal JF slag hack lämplig så du kan lasta direkt i en kärra

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #3 skrivet: 14 jun-17 kl 00:37 »
Är lite skeptisk till gammal ensilage då det oftast är en jäkla massa ofräsfrö i.


/Daniel

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-17 kl 06:03 »
Man skördar för att göra ensilage i tillväxtfaser för att när gräsfröerna mognar så försvinner sockerarterna som möjligheten syra gräset.
Vilket dödar fröerna.

Jag hade faktiskt betydligt större problem med att jag fick oönskade växter då framförallt sädesslag och gräs när vi använde kaninernas utgödsling som täckmatrial.
Då dom åt hö vilket inte är tröskat samt när tröskan missat ax i halmen.

Är man orolig så kan man först sprida ut halm/hö på en yta där man inte får problem med illvillig sådd och genomföra en extra tröskning.

när man slår sitt hö så bör man vända det ett flertalet gånger under torkningen då vändningen fungerar som en tröskning om fröerna är mogna och då får man återsådden där man vill ha den.
« Senast ändrad: 14 jun-17 kl 10:20 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #5 skrivet: 14 jun-17 kl 10:52 »
Det beror ju också på hur det ser ut där du bor.

Jag slår just nu grönskande ytor som varken betas eller skördas foder på, bland annat fårens vinterhage. Det gäller ju att vara så tidig att inte det har börjat produceras frö. Kirskålsytor är tacksamma att täcka med, och populärt bland maskar.

Jag lade ut ratat ensilage i trädgården och odlade potatis under. Nu ett par år efter ser man inget av ensilaget (av olika anledningar blev det bara liggande), jag har inga ogräsproblem i detta trots att det var massor av timotejfrö i ensilaget.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #6 skrivet: 14 jun-17 kl 11:03 »
Det beror ju också på hur det ser ut där du bor.

Jag slår just nu grönskande ytor som varken betas eller skördas foder på, bland annat fårens vinterhage. Det gäller ju att vara så tidig att inte det har börjat produceras frö. Kirskålsytor är tacksamma att täcka med, och populärt bland maskar.

Jag lade ut ratat ensilage i trädgården och odlade potatis under. Nu ett par år efter ser man inget av ensilaget (av olika anledningar blev det bara liggande), jag har inga ogräsproblem i detta trots att det var massor av timotejfrö i ensilaget.

Precis.  :) :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #7 skrivet: 14 jun-17 kl 15:03 »
Jag var på studiebesök hos en krav-odlare som fräst upp 1meter breda odlingsbäddar i sin gräsvall. Med 2meter vall emellan. Hela sommaren körde han med gräsklippare med sidoutkast och fyllde på täckodlingen med nytt material.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #8 skrivet: 15 jun-17 kl 21:39 »
Jag var på studiebesök hos en krav-odlare som fräst upp 1meter breda odlingsbäddar i sin gräsvall. Med 2meter vall emellan. Hela sommaren körde han med gräsklippare med sidoutkast och fyllde på täckodlingen med nytt material.
En sådan lösning lät smart och rationell med minimal logistik.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #9 skrivet: 21 jun-17 kl 07:41 »
Men det tar ju en ofantlig yta. För att kunna odla 1m2 behövs ju tot 3 m2. Mjae, möjligen för gårdar utan djurhållning och har täckningen som enda gödselkällan. För mig känns det som om täckodling i lite större skala är väldigt arbetsintensiv.


/Daniel

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #10 skrivet: 21 jun-17 kl 09:06 »
täckodling är rena rama latmasodlingen.
Vill man så är man jätte nogsam ovh gräver om och donar vart år, eller så öppnar man upp och luckrar lite lätt där man skall så.

Ser man sig omkring så kan man få tag på traktorägg som blivit dåliga och ett räcker till 50-100 kvm, ogräsränsning räknar jag i minuter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #11 skrivet: 24 jun-17 kl 14:56 »
Men det tar ju en ofantlig yta. För att kunna odla 1m2 behövs ju tot 3 m2. Mjae, möjligen för gårdar utan djurhållning och har täckningen som enda gödselkällan. För mig känns det som om täckodling i lite större skala är väldigt arbetsintensiv.


/Daniel
Visst är det så! Ibland läser man om täckodling som att näringen från gräsmattan är en oändlig källa till näring för odlingen. Men det man gör är som gammelvärldens "äng är åkers moder"-jordbruk där ängsmarkerna sakta men säkert tömdes på näring.

Skalar man upp det till kommersiell skala så försvinner näringen till konsumenterna och man blir tvungen att ersätta den på något sätt om man inte ska misshandla sin odlingsjord.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16888
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #12 skrivet: 24 jun-17 kl 16:06 »
Visst är det så! Ibland läser man om täckodling som att näringen från gräsmattan är en oändlig källa till näring för odlingen. Men det man gör är som gammelvärldens "äng är åkers moder"-jordbruk där ängsmarkerna sakta men säkert tömdes på näring.

Skalar man upp det till kommersiell skala så försvinner näringen till konsumenterna och man blir tvungen att ersätta den på något sätt om man inte ska misshandla sin odlingsjord.

Precis, det är ett kretslopp och man måste ge tillbaka till gräsmattan oxå.
Vi har höns, dom får en hel del grönt under säsongen och mycket av det multnar tillsammans med deras träck.
Detta gräver jag ur och sprider på gräsmattan. I år så anlade jag en ny bädd och då fick jag en hel del väl gödslad jord över då det var väl så mycket där bädden var så det fick helt enkelt bli toppdressing av denna jorden.
Jag kan även åka till grannen och lasta hästgödsel som jag kan lägga på gräsmatta eller i odlingarna.  Dock har jag funnit att det är väldigt mycket svinmålla i den gödseln så det känns bäst att lägga den på gräsmattan där svinmollan inte får chansen att etablera sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #13 skrivet: 24 jun-17 kl 17:12 »
Om det finns baljväxter som tex; klöver i vallen så tar dom kväve från luften. Den grönmassan kan du skörda utan att näringsinnehållet i jorden försvinner.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #14 skrivet: 24 jun-17 kl 20:40 »
Om det finns baljväxter som tex; klöver i vallen så tar dom kväve från luften. Den grönmassan kan du skörda utan att näringsinnehållet i jorden försvinner.
Kväve är viktigt, men lite speciellt. Resterande näringsämnen härrör från minerardelen av jorden och kan på sin höjd ersättas genom vittring om inte gödsel tillförs. Där hjälper ingen baljväxt i världen.

 

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #15 skrivet: 24 jun-17 kl 23:17 »
Kväve är viktigt, men lite speciellt. Resterande näringsämnen härrör från minerardelen av jorden och kan på sin höjd ersättas genom vittring om inte gödsel tillförs. Där hjälper ingen baljväxt i världen.

och källan till gödslet kommer inte från ängen?
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #16 skrivet: 25 jun-17 kl 08:09 »


Ser man sig omkring så kan man få tag på traktorägg som blivit dåliga och ett räcker till 50-100 kvm, ogräsränsning räknar jag i minuter.

Vad i hela fridens namn är "traktorägg"?

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #17 skrivet: 25 jun-17 kl 08:37 »
Vad i hela fridens namn är "traktorägg"?

Rundbalar :)
Ingen människa är illegal

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #18 skrivet: 25 jun-17 kl 10:56 »
Baljväxter producerar själva kväve med hjälp av bakterier som dom har i knölar på rötterna. Med hjälp av svampar och markbakterier kan växterna ta upp mineraler ur jorden under flera tusen år. Så det är ett system som kan fortsätta länge utan att vi behöver tillföra något utifrån. Det blir först när tillför kväve utifrån som vi stressar systemet så att mineralerna inte räcker till. Vi kan utan vidare problem fortsätta skörda grönmassan utan att det utarmar jorden.
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Täckodling, hur skörda grönmassa?
« Svar #19 skrivet: 25 jun-17 kl 11:39 »
Baljväxter producerar själva kväve med hjälp av bakterier som dom har i knölar på rötterna. Med hjälp av svampar och markbakterier kan växterna ta upp mineraler ur jorden under flera tusen år. Så det är ett system som kan fortsätta länge utan att vi behöver tillföra något utifrån. Det blir först när tillför kväve utifrån som vi stressar systemet så att mineralerna inte räcker till. Vi kan utan vidare problem fortsätta skörda grönmassan utan att det utarmar jorden.
Önsletänkande. Vissa lerjordar har förmågan att vittra i takt med näringsborttaget. På lättare jordar görs inte det. På sandjordar sker i stort sett ingen vittring alls.

På hårdvallaängarna förr i tiden så fick de vara oerhört glad om de kom upp ett ton TS i skörd, oftas betydligt mindre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 8 användare (1 dolda)
ärt, xaelanar, William, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser