Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP!!! Vätskefylld buk på höna med genomskinligt sekret ur kloaken?!  (läst 5116 gånger)

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
Vi har höns av blandade raser men just Vorwerkgruppen har svullna bukar samt det kommer genomskinligt sekret ur kloaken när man lyfter dom? Buken känns mjuk och vätskig. Ena hönan har en pingvinställning imellanåt? Jag har funderat på äggledarinflammation men det smittar väl inte? Alla 4 Vorwerken har dessa symtom.  Några av dom andra hönorna  har inga svullna bukar men det kommer genomskinlig vätska ur kloaken när man lyfter dom? Bigfogar en bild på en av dom värst drabbade hönorna.  Dom är pigga och äter som vanligt..  Men undrar vad som är fel och vad som behöver göras.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Du skriver inte om det men jag antar att de inte värper som vanligt?

Min lekmanna bedömning säger att en svullen buk och sekret som kommer ur baken tyder på en infektion.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
Dom värper som vanligt. Regelbundet och helt normala ägg.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
Hönan som nu är borttagen stod till och från i en pingvinliknande ställning. Pigg och glad. Vi valde efter att vi tagit bort henne kika vad som fanns innanför buken och det som var innanför där var stora mängder fett. Dom äter allfoder och vete. Dock ingen fri tillgång. Om det skulle vara övervikt, vart kommer flytningarna in i bilden? Genomskinliga. Luktfria.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
Som du beskriver så verkar det vara helt omöjligt att det skulle kunna vara övervikt, inte pgra något de äter iaf.

Detta skulle kunna vara ett fall för statens veterinärmedicinska anstalt som säkerligen skulle vara intresserade av ditt fall.
Jag kan dock inte släppa tanken på en infektion i buken på något vis.

 

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Ser inflammerat ut ! Har aldrig sett något sånt så jag är inte till nån hjälp.
Skicka in en höna så du vet vad du har för problem. Dvs om det smittar andra eller nån brist ?
Ingen aning. Den är ju ganska naken under men jag vet ju att endel raser blir såna när dom värpt intensivt.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
Om hönsens hud blir exponerad för ljus, blir den röd på fertila djur. Som t.ex. på nakenhalsade raser. Eller i hönsens ansikte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
Om hönsens hud blir exponerad för ljus, blir den röd på fertila djur. Som t.ex. på nakenhalsade raser. Eller i hönsens ansikte.
Tack Sonja! Då finns det inga tecken på inflammation.
Fett samlar dom ju på sig där ålder är inte nämnd.
Endel lite genomskinnligt i avföringen ser man ju ibland, men nåt som rinner när man lyfter dom låter mysko.
Samtidigt så verkar det ju inte finnas några sjukdomstecken dom är pigga och värper och äter förmodar jag.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 4 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser