Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfoder, vad ska jag ge?  (läst 6761 gånger)

Tezzeluren

  • Inlägg: 12
    • Halland
Hönsfoder, vad ska jag ge?
« skrivet: 27 aug-15 kl 20:36 »
På väg att skaffa höns, men det här med  foder. Finns ju så olika och har inte en aning vad som ska ges typ....

Har iallafall tänkt ge havre, vete och korn.
Men vad behöver jag ge mer?
Räcker det med bara snäckskal till det?
Eller ska jag ge nåt annat?

En kompis ger havre och picka. Vad är picka?


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-15 kl 22:50 »
Förutom det du räknar upp så ger jag ärtor och matrester. Spannmål innehåller mest kolhydrater och de behöver väl lite protein också, som finns i ärtor och kött. På sommaren hittar mina maskar själva för de går fritt, och mask har högt proteininnehåll. Höns är allätare och äter det mesta. De flesta verkar dock köpa färdigfoder åt hönsen.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #2 skrivet: 28 aug-15 kl 07:12 »
Massor av grönfoder hela 'gröna säsongen'.

Går dom fritt löser dom såklart det själva.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #3 skrivet: 30 aug-15 kl 20:32 »
'picka' är ett av färdigfodren som finns på Granngården. Jag tror det är ett värpfoder.  Själv har jag oftast kycklingar eller unghöns ihop med värphönsen så jag köper 'bas' och har alltid snäckskal framme.  I värpfoder ingår snäckskalen, men det ska unga höns inte ha förrän de börjar värpa

Höns behöver mer protein än vad som finns i säd för att producera ägg. Och det går inte med vilka proteiner som helst, utan det är speciella aminosyror som gäller. I köpefodren till höns finns de rätta sorterna. Fast har hönsen god tillgång till mask, småsniglar och insekter så fixar de de rätta proteinerna själva.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #4 skrivet: 30 aug-15 kl 20:49 »
Vi blandar vete och värpfoder, man behöver inte ge enbart värpfoder. Många som väljer höns ser till fjädrar och utseende. Men höns är väldigt olika med foder och skiljer sig en del mellan olika raser.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #5 skrivet: 30 aug-15 kl 21:18 »
Våra får värpfoder och säd,
Sedan får dom kokt potatis eller skal. Och en del frukt och grönsaker som blivit liggande, squach som legat över vintern är enormt poppis.
När vi bryter bäddar eller rensar trädesbäddarna så får dom renset och alla maskar man hittar.
Våtarv blir dom helyckliga över.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #6 skrivet: 31 aug-15 kl 13:42 »
Vill man ha många ägg så är det värpfoder man ska ge... själv köper jag värpfoderkoncentrat och blandar upp med spannmål..vete..havre..korn.
Fri tillgång på snäckskal..majs och ärtor samt matrester ges som godis..
Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #7 skrivet: 31 aug-15 kl 17:01 »
...Standard ren havre som gärna kompletteras med typ solrosfrö, snäckskal...själv inte förtjust i värpfoder inte för att jag äter det själv men något är det  :D... Ser man till att hönsen kan gå fritt så mycket som möjligt så fixar dom sniglar med eller utan skal ,grodor, alla slags skalbaggar,maskar,knäpparlarver,pingborrelarver,spindlar, sorkungar om dom får tag på...gröna växter så äggen blir gula...bär från buskar...döda fåglar,humlor,flygmyror,fjärilar...fallfrukt ,äter i princip allt ....Man förstår att kosten blir varierad vid utegång...Kan ju lägga till att vindruvor är smaskens för hönsen  :D
« Senast ändrad: 31 aug-15 kl 17:35 av Tännlappen »

Tezzeluren

  • Inlägg: 12
    • Halland
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #8 skrivet: 31 aug-15 kl 21:13 »
Tack för alla svar!! :-)
Har inhandlat havre, korn och vete och värpfoder. Tanken är att hitta värpfärdiga höns,  men är ju inte säkert jag hittar.
Tanken är att dem ska få gå fritt när vi är hemma.
Och har en känsla av att lär dem hitta min gödselstack så får jag väl aldrig dem därifrån kan jag tänka mig. :-P

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönsfoder, vad ska jag ge?
« Svar #9 skrivet: 31 aug-15 kl 21:37 »
Tack för alla svar!! :-)
Har inhandlat havre, korn och vete och värpfoder. Tanken är att hitta värpfärdiga höns,  men är ju inte säkert jag hittar.
Tanken är att dem ska få gå fritt när vi är hemma.
Och har en känsla av att lär dem hitta min gödselstack så får jag väl aldrig dem därifrån kan jag tänka mig. :-P

Fördelen med gödselstacken är att du får en klar indikation när gödseln är klar då hönorna tappar intresset för den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

812 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser