Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC 2  (läst 11205 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #20 skrivet: 11 jan-13 kl 18:25 »
Nu har Joy lärt sig att lägga sig på andra sidan fåren.
Det känns som att hon har börjat tända till lite mer ;D

Det gäller bara att få tag i får som inte springer allvärldens väg när de ser Joy ;D
Mina egna ungtackor är för flyktiga för Joy, så nu belastar jag mina vänner hårt... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #21 skrivet: 14 jan-13 kl 20:22 »
Varenda gång jag vallar med Joy måste jag lära henne att balansera igen >:D Grrr.
Har nu kollat av med en vän på Irland som lärde mig ett sånt strålande sätt att lära Joys mamma, Kite, att balansera. Tyvärr var det 4-5 år sedan så det har jag glömt bort.... :-[
Det var något med ett hörn i hagen, i allafall - det kommer jag ihåg.
Ja, Kite hade också svårt att lära sig att balansera fåren mot mig. (Balansera = Befinna sig på andra sidan flocken och ta dom mot mig, medans jag backar undan, bakåt. Grunden i all vallning). Jag tror att det är så svårt för dom, eftersom de nog är drivande hundar i botten (avelsmässigt sett), inte hämtande hundar. Helst av allt vill Joy bara hålla dom mot ett stängsel, då är hon helt nöjd. Ungjävel.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #22 skrivet: 14 jan-13 kl 20:29 »
Jätteintressant och lärorikt att läsa om hur du gör :)
Dock har jag inte samma problem...
Min ungjävel ville bara balansera och balansera och balansera ;D
Men Nu har han börjat förstå att även jag har fått lite koll på det hela med vallning så att han törs ge lite ansvar till mig och kan faktiskt släppa sin " maniska" balansering ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #23 skrivet: 15 jan-13 kl 20:56 »
Har nu fått svar från min "Irish-connection" En "gammal" fåraherde på Irland som tränat vallhundar (BC) i ca 40-50 år. Ska testa metoden i praktiken på söndag. Återkommer med rapport efter det. (Men jag kommer ihåg att det funkade som en dröm, på mamman till Joy!)

Det är ju så att hundarna har medskickat ett antal instinkter.
Så här kan man beskriva det:
De har en instruktionsbok medskickat (generna, vallningsanlagen).
Men när de öppnar instruktionsboken så kan bladen ligga i fel ordning. Likaså kan det ligga något blad överst som inte hör dit. Då gäller det att riva ut det bladet så att de kan börja läsa de bladen som ligger under, som är viktiga ;D ;D ;D (På det bladet som ska slängas kan det t ex stå: "Spring in i flocken och sätt tänderna i närmsta djur. Håll fast så länge du kan!"

Likaså finns det hundar som inte tar sig tid att läsa instruktionsboken (att läsa instruktionsboken är fusk! Är det någon som känner igen sig?? ;D ;D)

Joy har inte ordning på sina blad, alls. För mig gäller det att sätta dom i rätt ordning. Hon är på avsnittet fråndrivning och läser. Men innan man lär sig springa måsta man lära sig gå ;)
Alltså måste jag lära henne att balansera djuren till mig, eftersom det är så "körkorts-boken" är upplagd. Man börjar med att balansera djuren till föraren (för att bygga fram förmågan att hämta djuren, så småningom). Sen, efter ett tag går man vidare till att driva djuren bort från föraren...

Vallhundskolan återkommer...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #24 skrivet: 15 jan-13 kl 21:12 »
Nej, varför ska man göra något så komplicerat som att tänka, när alla vet att det går fortare att kasta sig??  ;D  Jo, nog känner vi igen oss ...  :P  ::)  8)  :o      :-* :-* :-*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #25 skrivet: 20 jan-13 kl 16:04 »
Har nu testat metoden, det gick bra!
Ursprungliga rådet var att fåren skulle tryckas upp i en hörna och Joy skulle ligga i hörnan, medans jag "jagar" ut dom från hörnan och sedan skickar Joy, och hämtar tillbaka dom till hörnan igen. Nu visade det sig vara lättare sagt än gjort att få upp fåren i hörnan när Joy låg där :-[

Så vi körde vår egen variant: Joy plockade ut dom ur hörnan och sedan sprang jag upp och ställde mig i hörnan, så fick hon ta upp dom i hörnan igen. Det var jättekul, tyckte Joy ;D ;D

Efter övningen så tittade Joy på nästa ekipage som vallade - hon har fått ett intresse!!! (Det har hon inte gjort innan)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #26 skrivet: 26 jan-13 kl 01:17 »
Nu visade det sig vara lättare sagt än gjort att få upp fåren i hörnan när Joy låg där :-[
Så konstigt ...  Ska det spela nån roll för väl invallade får var hunden ligger?  ;D

Men du fick ju motion själv, det sägs att det ska vara nyttigt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #27 skrivet: 10 feb-13 kl 14:59 »
Nu har Joy börjat skolan ;D ;D ;D
Hon har varit på sin första kursdag, på vallhundskurs.

Det gick riktigt bra!!

Vi kör fortfarande med att trycka upp fåren i hörnan och sedan plocka loss dom. Men nu kan hon också balansera fåren ute på öppen yta. OCH gå åt båda hållen!!!

Mycket nöjd :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #28 skrivet: 24 feb-13 kl 17:05 »
Idag har Joy varit på andra kurstillfället. Gudskelov var det ingen blankis där - som jag har hemma!!

Joy går nu åt båda hållen lika villigt. Hon valde själv att gå vänster några gånger, när hållet inte var givet. Det tyder på att hon har kommit över sin "högervridning" ;D

Med en så pass känslig hund som Joy har varit, är det viktigt att hon tål att tränas - att hon inte lägger av när det kommer krav på henne. Därför har jag börjat att benämna det hon gör: jag säger höger, när jag bjuder henne höger sida, etc. Detta i förhoppning att kommandon inte ska upplevas som negativa när dom väl börjar att ges... :-[ Jag lägger henne också med jämna mellanrum - det funkar bra! :)

Jag tänker att nästa steg är att börja låta henne fösa några steg. :o
Det dröjer över en månad till nästa kursomgång, hoppas att jag innan dess kan börja träna hemma lite!!!
« Senast ändrad: 24 feb-13 kl 17:11 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #29 skrivet: 24 feb-13 kl 20:11 »
Är det bara jag som bytt ut ordet "kommando" i mitt språk mot "signalord"?

Såklart att du ska ha trevligt i skolan, Joy!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #30 skrivet: 13 apr-13 kl 16:48 »
Idag var Joy i skolan igen, tredje kurstillfället. Idag började vi fösa fåren framför oss. Det verkar vara Joys melodi, helt och hållet!! Läxa till nästa gång är att fösa, fösa, fösa... ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #31 skrivet: 29 apr-13 kl 11:09 »
Joy har fått ta över arbetet på gården nu, eftersom hennes mamma Kite är halt.
Joy tycker att det är väldigt roligt att arbeta! Jag tar henne i en spårlina och så går vi bakom tackflocken och föser in dom i fårhuset. Joy har lite svårt med lammen... Ska inte dom med ??? :o
Det blir så svårt att putta in alla lammen också :-[ eftersom de bestämmer sig för lammrace, när vi komemr in i rastfållan!! Därför har jag struntat i lammen,  bara alla tackorna är instängda innan jag häller upp kraftfodret. :-[ :-[

Joy börjar se en mening med vallningen, kul!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #32 skrivet: 18 jul-13 kl 15:15 »
Joy har fortfarande inte fått upp intresset för vallningen. Nu är hon nästan 2 år - så jag börjar ge upp hoppet på henne.
Hon är tänd/intresserad till 80%, men så fort jag säger något så bryts hennes koncentration.

Jag har bestämt mig för att Joy ska omplaceras, kanske till sällskapshund ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #33 skrivet: 15 okt-13 kl 17:28 »
Nu har Joy fått flytta till en kompis till mig. Hon är enbart sällkapshund, vilket hon har talanger för!!
Nya ägaren svarade på frågan om det inte fanns några problem ??? Jo, hur får man bort henne från huvudkudden på natten??!! ;D ;D ;D
Problem som jag aldrig har haft ::) :-[
Men Joy har fått ett bra liv, det känns väldigt bra!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #34 skrivet: 15 okt-13 kl 22:35 »
Förstod jag det här rätt nu, den forna vallningsstudenten har blivit huvudkudde?  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallningsträning med min nya BC 2
« Svar #35 skrivet: 16 okt-13 kl 09:47 »
Ja, ungefär så ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 7 användare (3 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser