Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganska självhushållare?  (läst 6877 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #20 skrivet: 01 jul-15 kl 00:23 »
Det beror väl på vad man stoppar i komposten och täckmaterialet hur mycket kväve det blir? Dock blir kol-kvävekvoten med tiden ungefär densamma ändå, går mot 10. Och det blir kväveförluster, särskilt om man stoppar i för kväverika material eller komposterar fel på annat vis.

Sen kan man ju använda gröngödsling med kvävefixerande vallväxter. Men dessa ställer ungefär de krav jag nämnde: bra dränering (utom alsikeklöver) och helst relativt varmt läge (finns kanske arter som inte behöver detta).

Är kväveförsörjningen effektivare i vatten? Hos kvävefixerande träd och buskar? Varför?

Men om man nu ”med lätthet kan få fram en varierad, fullvärdig, smakrik vegankost på en liten yta”, varför är det så ont om exempel?

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #21 skrivet: 01 jul-15 kl 02:34 »
Tång är också ett vegetabilisk källa till gödning som jag tror inte har nämnts. Personligen funderar jag även på om det inte finns något sätt att samla in gödsel från vilda djur som skulle kunna bidra till en lösning på den frågan. Och då menar jag inte att man ska springa efter en björn med en hink för att försöka hålla den under dess rumpa när den ska göra sin toalett.  ;D
Höns och rock n' roll!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #22 skrivet: 01 jul-15 kl 06:55 »
Gödsel från vilda djur är väl fråga om man kan använda. Det är ju gödsel från djur och dessutom hör den ju hemma i skogen. Möjligen om djuren frivilligt kommer och gödslar där man odlar, kan jag tänka.

Mänsklig avföring och urin kanske? Ska det vara samma princip som det man äter? Äter veganer människor? Såvitt jag vet inte. Då faller väl deras gödsel bort också, om den principen ska gälla. Men i så fall faller väl även all djurgödsel bort, eftersom veganer inte äter djur? Detta borde i så fall gälla oavsett om det är frivilligt som djuren gödslar. Attans! Hur blir det då med alla daggmaskar och andra småkryp? Måste man få bort dem ur odlingen? Eller hindra dem från att förorena där?
« Senast ändrad: 01 jul-15 kl 07:59 av Anders S »

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #23 skrivet: 01 jul-15 kl 07:48 »
angående oljeväxterna du nåmnar Poze så håller jag med om att raps är svårodlat eko pga alla kålväxtskadeglrare men också för att den är mycket krävande vad göller näringsämnen. Solros tycker du är lättodlat... Där håller jag nog inte med, eller så har jag bara inte lyckats, för mig har de alltid hunnit mögla innan fröna är klara. Nötter... På Bornholm där jag är uppvuxen skördade vi valnötter i nätsäckar... Men vilka skördar får man realustijt sett av nötter i .ex. värmland och norrut?  Hassel växer vilt i ledningsgatab utanför våran tomt här (och blåsippor +tibast, så det är rött mark flr hassel och bra lokalklimat, men jag har alldrig sett en nöt på dom. Vi ska plantera några bukar och testa beskära enligt alla konstens regker, så får vi se om det funkar bättre. (Inte för att bli veganer utan för att nötter är gott).
Valnötsträd planterade vi för 5år sedan. Det har växt som bara den, men de behöver ju vara rätt vuxna innsn det blur nötter, så det har inte hänt än.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #24 skrivet: 01 jul-15 kl 12:28 »
angående oljeväxterna du nåmnar Poze så håller jag med om att raps är svårodlat eko pga alla kålväxtskadeglrare men också för att den är mycket krävande vad göller näringsämnen. Solros tycker du är lättodlat... Där håller jag nog inte med, eller så har jag bara inte lyckats, för mig har de alltid hunnit mögla innan fröna är klara. Nötter... På Bornholm där jag är uppvuxen skördade vi valnötter i nätsäckar... Men vilka skördar får man realustijt sett av nötter i .ex. värmland och norrut?  Hassel växer vilt i ledningsgatab utanför våran tomt här (och blåsippor +tibast, så det är rött mark flr hassel och bra lokalklimat, men jag har alldrig sett en nöt på dom. Vi ska plantera några bukar och testa beskära enligt alla konstens regker, så får vi se om det funkar bättre. (Inte för att bli veganer utan för att nötter är gott).
Valnötsträd planterade vi för 5år sedan. Det har växt som bara den, men de behöver ju vara rätt vuxna innsn det blur nötter, så det har inte hänt än.
Finns några bra solrossorter från turkiet och ungern som är snabbväxande. Jag har en oljesort som  heter tremia (kan ta med en säck när jag åker till värmland) från olssons frö -ganska tidig mognad- funkat några år men ni har lite blötare höstar, men så fort de börjar dö i blomskaftet så kan man ta in och torka

Hassel finns det ju många sorter som är storfröiga och motståndskraftiga.. problemet är alla skadeinsekter som går på dem. Sorter som ympats på en grundstam an turkisk hassel som beskärs luftigt och där marken hålls bar på vintern ger nog säkrast avkastning. Danskarna har kvar lite nötodlingar och även svekska sorter har jag sett..

Valnötter finns mängder av sorter och hybrider som mognar upp till zon 5-6.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #25 skrivet: 01 jul-15 kl 13:52 »
Gödsel från vilda djur är väl fråga om man kan använda. Det är ju gödsel från djur och dessutom hör den ju hemma i skogen. Möjligen om djuren frivilligt kommer och gödslar där man odlar, kan jag tänka.

Mänsklig avföring och urin kanske? Ska det vara samma princip som det man äter? Äter veganer människor? Såvitt jag vet inte. Då faller väl deras gödsel bort också, om den principen ska gälla. Men i så fall faller väl även all djurgödsel bort, eftersom veganer inte äter djur? Detta borde i så fall gälla oavsett om det är frivilligt som djuren gödslar. Attans! Hur blir det då med alla daggmaskar och andra småkryp? Måste man få bort dem ur odlingen? Eller hindra dem från att förorena där?

Alltså, detta beror väl lite på... Är det så att detta experiment skulle vara menat att enbart innefatta vegetabilier genom hela odlingsförloppet, då är det förstås uteslutet att använda gödsel även från vilda djur. Men är det så att veganerna i ett sådant här fall bara motsäger sig själva husdjurshållningen så blir det genast en annan diskussion. Så vitt jag vet så kan olika veganer ha olika uppfattningar om den biten.
Höns och rock n' roll!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #26 skrivet: 02 jul-15 kl 01:29 »
 :D ...Veganer måste väl få använda egen avföring tycker jag...är ju inte original kannibal för det...kan ju inte vara så att en vegan inte får uträtta sina behov utan måste hålla sig hela livet  :o ,blir ju inget långt liv då vad man kan tro. Träaska går ju att gödsla med....alla växter gillar kanske inte aska men det går ju att kolla upp...

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #27 skrivet: 02 jul-15 kl 07:39 »
Humanure används såklart i veganskt jordbruk. Och att ha tillgång till detta är ett värdefullt sätt att få till mindre ytor med hög kvävehalt för odlig av grödor som behöver mycket kväve. När jag har funderat på veganskt jordbruk har jag räknat med att se självförsörjande veganerna på sin gård pterför humanure, men inte att de ätit en massa mat från affären, för då blir det ju indirekt att näring från jordbruk där husdjur ingår förs in till gården och det är fusk. Jag vill veta om det går att få ihop helveganskt utan att flra in näring till gården.

Vilda djur finns i så små antal, så deras gödsel förslår inget i det stora hela.
Human gödsel är mycket åt kvävehållet i balansen mellan NPK. Tom värre än hönsskit. Och mångderna är små jämfört med t.ex. Vad man fpr från en ko.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #28 skrivet: 04 jul-15 kl 02:31 »
Om veganerna kan odla alger på gården så är mycket vunnet. De innehåller en hel drös viktiga ämnen i stora mängder som annars lättast tillgodoses genom viss animalisk föda t.ex. vitamin B12. I övrigt ser jag inga hinder varför det inte skulle  fungera. Odlar man bara tillräckligt allsidigt så är saken biff.  ;D

Spännande tråd det här. Tack Lise för att du skapade den.  :)
Höns och rock n' roll!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #29 skrivet: 04 jul-15 kl 10:47 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #30 skrivet: 04 jul-15 kl 11:30 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Hur mycket det än smärtar mig så håller jag med.
Frånvaron av vittnesmål i ämnet är iögonfallande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #31 skrivet: 04 jul-15 kl 11:50 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Jag är inte självförsörjande på något vis  :P Odlar bara lite grönsaker och kryddor

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #32 skrivet: 04 jul-15 kl 13:05 »
Jag menade "Varför träder inte de (riktiga) veganska självhushållarna fram?". (Riktiga till skillnad från teorier om att det borde funka.) Ingen sådan har mig veterligen deltagit i tråden, om öht på forumet.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #33 skrivet: 04 jul-15 kl 13:15 »
Finns det?
Alltså veganer som bedriver helt veganskt självhushållningsjordbruk i svenskt klimat.  Utan direkt eller indirekt tillförsel av husdjurgödsel, som producerar i princip all sin mat från den egna gården (kolhydrat, protein, fett) och som gjort detta på samma mark så länge att det inte längre är djurgödsel som bidrar till markens bördighet.

Vet inte om de finns här men på annat håll finns det i alla fall en del som försöker. Jag lagar mat till veganer ibland och använder då egen honung och grönsaker/rotfrukter som har vuxit i hästgödsel... Det är ett dilemma.
http://gentleworld.org/beginners-guide-to-veganic-gardening/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #34 skrivet: 04 jul-15 kl 14:19 »
...Enligt länken så är det bäst att låta bina vara i fred ,inte sno deras honung  :-X ....Annars vet man ju historiskt sett att människor svultit trots köttdjur , kanske slutat med barkknapring ... Finns väl också rätt nutida det kan bli foderbrist och då eventuellt importera hö utifrån...Om flera stora gårdar slog sig ihop på olika ställen i landet och producerade det som växer bra på respektive ställe med överskott och lagringsmöjligheter så är man nog en bit på väg beroende på hur extrem man är. Att odla allt på samma ställe även tillverka kan nog vara lite krångligare...Om man får använda motordrivna fordon och dylikt spelar ju också roll...Drivmedel behövs ju...

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #35 skrivet: 04 jul-15 kl 21:20 »
Jag tycker teoretiska resonemang är intressanta också. Fast anledningen till att starta tråden är efterlysningen av det förverkligade levande fungera de exemplet.

Gasten

  • Inlägg: 51
    • Småland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #36 skrivet: 04 jul-15 kl 21:39 »
Eftersom jag själv inte har haft ett 100% självhushåll enligt totala "veganska regler" så är mina inlägg teoretiska. :) Men eftersom jag jobbat en del med hälsa och kost så kan jag säga så mycket som att man i alla fall kan odla tillräckligt många och varierande grödor för att tillgodose det mänskliga näringsbehovet. Kanske kan man inte göra detta överallt i Sverige, men på sina håll. Frågor rörande bränsle, praktiska funderingar kring lagringsutrymmen, etc etc, vet jag mycket lite om.

Angående varför det inte finns några strikta veganska självhushållare som inte besöker och gör inlägg i denna tråd kanske beror på att de tillhör en minoritet. Självhushållare som lever uteslutande av vad denne själv producerar tillhör också en minoritet, så det blir kanske inte så många individer kvar som är aktiva här och nu…?

Hur som helst så tycker jag det var ett intressant och ovanligt ämne att djupdyka i.  :)
Höns och rock n' roll!

chara

  • Inlägg: 193
    • Uppland
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #37 skrivet: 12 aug-15 kl 07:48 »
intressant ämne och intressanta inlägg!

Vi lever som vegan och vegetarian, inte riktig självhushållare, men odlar så att det räcker långt...

Har varit självhushållare innan jag gifte mig och fick barn. Min partner är vegan, så jag undersökte möjligheten att försörja oss helt vegetabiliskt. Tyvärr visade det sig att mina barn och jag har en genetisk sjukdom som gör att vi får problem att få i oss just en aminosyra. Inga baljväxter t ex, och en massa annat.

Jag tror att vi kunde annars ha lyckats med självförsörjningen. Som någon skrev innan, det är en fråga om vad du vill lägga på själva ämnet - tid, pengar, yta.

Målet att alla skall byta till vegansk kost är orealistiskt. Alla människor måste få ha möjlighet att bestämma själv hur de vill livnära sig. Idag finns det inga räkneexempel som håller, ingen kan egentligen påstå att veta hur försörjningen av hela världens befolkning, eller enbart Sveriges befolkning skulle kunna se ut. Helt enkelt för att försörjningen ser så helt annorlunda ut idag.

Vi odlar idag med hästgödsel och är inte självförsörjande. Min partner får ej jobba med händerna, och jag är sjuk. Våra barn är små.

Kan tänka mig att det ser likadan ut för många. I en situation med många andra försörjningsformer krävs det en del insats till att kunna klara sig som minoritet. Den insatsen måste man klara av!

Ursäkta om det låter luddigt. "min" morgontid på datorn är slut, barnen sitter på/bredvid mig och det här tankarna postas nu helt enkelt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #38 skrivet: 12 aug-15 kl 08:30 »
Varför träder inte de riktiga veganerna fram och berättar om sina odlingar? Den här tråden är ju nästan bara teori. Och jag tror det är något i teorin som haltar, annars skulle det finnas fler exempel. Jag menar den teori som säger att i stort sett finns det inga problem, bara man stämmer av flödena av grundämnen rätt.

Eftersom en stor del av värdens befolkning i princip har varit veganer så fungerar det uppenbarligen. Visserligen lever de inte i samma klimat som vi gör, men det kan knappast vara begränsande med den tillgång på grödor som vi har och kan odla  idag.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Veganska självhushållare?
« Svar #39 skrivet: 12 aug-15 kl 09:10 »
Eftersom en stor del av värdens befolkning i princip har varit veganer så fungerar det uppenbarligen. Visserligen lever de inte i samma klimat som vi gör, men det kan knappast vara begränsande med den tillgång på grödor som vi har och kan odla  idag.

Jag preciserade mig i ett följande inlägg till följande (vilket även borde framgå av det ämne vi diskuterar):
Jag menade "Varför träder inte de (riktiga) veganska självhushållarna fram?". (Riktiga till skillnad från teorier om att det borde funka.) Ingen sådan har mig veterligen deltagit i tråden, om öht på forumet.

Av sammanhanget framgår nog dessutom att jag främst menade vegansk självhushållning i vårt klimat.

Jag undrar: vad bygger du på när du säger att klimatet "knappast vara begränsande med den tillgång på grödor som vi har och kan odla  idag"?

Jag tror för övrigt att det kan stämma som du säger att en stor del av världens befolkning i princip har varit veganer, men jag vill gärna veta mer: Vilka folk och folkgrupper i vilka länder eller regioner har varit veganer? Vilken hälsa har de haft?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser