Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena våldtäkten i hönsgården  (läst 5956 gånger)

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #20 skrivet: 09 nov-07 kl 19:57 »
Håller med leifhh om att det är bra med fler än 1 tupp just av den annledning OM det skulle hända nåt .Har själv alltid haft 2 tuppar sammtidigt utan problem,nångång blir det bråk iofs men dom har löst det själv.
Men som sagt nu har jag 1 tupp för mkt här hemma så jag hoppas min granne vill ha honom + nån höna till ,annars blir det yxan  :'(!
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #21 skrivet: 09 nov-07 kl 21:28 »
Tycker det är bra med flera tuppar till varje hönsgrupp. Övertaliga tuppar har jag på en egen plats, helt avskilda från alla andra.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #22 skrivet: 09 nov-07 kl 22:21 »
Jag har grupperna för sig på natten för att de ska få bo där de är vana, dagtid går de flesta lösa tillsammans. Det är alltså minst tio tuppar på kanske 50 hönor (jag har också två tuppar per ras, för säkerhets skull). En av tupparna har med succé tagit på sig ledarrollen. När han här ute backar alla. Det funkar skitbra så länge jag inte ska ha kläckägg.

Red: Ibland blir det bråk ändå och eftersom jag också har dåligt med plats får den tuppen bo på stallgången med egen mat ett par dar, sedan brukar det gå över.

Går det inte över ringer jag bödeln som kommer med yxan. *jag är svaaag, har försökt men kan inte*
« Senast ändrad: 09 nov-07 kl 22:24 av Skojarbråten »
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #23 skrivet: 09 nov-07 kl 23:36 »
Det är bara att inse, det finns nackdelar med att ta fram kycklingar också :(
Tuppar som slåss och mobbar varandra skall inte hållas tillsammans, då får man bita i det sura äpplet och se till att ta bort dom.
Det gör dessutom hönorna och hela flocken lidande med en hönsflock som inte är harmonisk.
Hönorna blir stressade och utslitna, för att inte tala om tupparna!
Jag försöker att glädjas för varje tupp som jag lyckas omplacera istället för att sörja dom som får vika hädan.
Tuppslakt är ett nödvändigt ont, men det måste göras.
Hösten är en svår tid, skickar styrkekramar för att ge dig kraft att ta rätt beslut.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Skojarbråten

  • Inlägg: 821
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #24 skrivet: 10 nov-07 kl 00:57 »
Det är bara att inse, det finns nackdelar med att ta fram kycklingar också :(
Tuppar som slåss och mobbar varandra skall inte hållas tillsammans, då får man bita i det sura äpplet och se till att ta bort dom.
Det gör dessutom hönorna och hela flocken lidande med en hönsflock som inte är harmonisk.
Hönorna blir stressade och utslitna, för att inte tala om tupparna!
Jag försöker att glädjas för varje tupp som jag lyckas omplacera istället för att sörja dom som får vika hädan.
Tuppslakt är ett nödvändigt ont, men det måste göras.
Hösten är en svår tid, skickar styrkekramar för att ge dig kraft att ta rätt beslut.

Du har så otroligt rätt.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

finfint

  • Inlägg: 241
  • störst av allt är kärleken
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #25 skrivet: 16 nov-07 kl 00:56 »
jag har funderat en del på det där med att väldigt många ser det som omöjligt att inte ha flera tuppar. Naturliga hönsflockar består allt som oftast av en dominant tupp och ett litet antal underlägsna tuppar som snor åt sig lite parningar när högsta tuppen inte ser, och dessutom är de beredda att ta över ledarskapet den dagen högsta tuppen blir sjuk/död. Könskvoterna varierar från 1:1 till 2:5 (hanar:honor).

Jag har forskat lite på höns, och på stationen har vi nästan lika många tuppar som hönor, och det medför inga som helst problem. Under parningssäsongen får de dessutom byta grupp rätt ofta, och alltså möta nya tuppar att göra upp med. Tupparna har väl nedärvda slagsmålsbeteenden, men det är bara om två tuppar är lika i rang som de behöver slåss, annars ger sig den ena i regel innan blodvite uppstår, och sedan hålls hackordningen väldigt stabil genom att de underlägsna "håller sig på mattan". Råkar man ändå få ett par som fortsätter slåss får man nog sära på dem permanent på ett eller annat vis...

För att få det att funka med många tuppar (och det är ju bra med genetisk mångfald i hönsgården, minskar inaveln), ska det vara fler hönor än tuppar, och TUPPARNA SKA VARA VANA VID ANDRA TUPPAR SEDAN FÖDSELN.

ps, visst ruvar hönsen med fler tuppar ikring, men de vill ju gärna göra det lite enskilt hur som helst.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #26 skrivet: 16 nov-07 kl 09:06 »

 Tupparna har väl nedärvda slagsmålsbeteenden, men det är bara om två tuppar är lika i rang som de behöver slåss, annars ger sig den ena i regel innan blodvite uppstår, och sedan hålls hackordningen väldigt stabil genom att de underlägsna "håller sig på mattan". Råkar man ändå få ett par som fortsätter slåss får man nog sära på dem permanent på ett eller annat vis...



Nu va det ju inte det problemet jag hade med tupparna mina bråkar ingenting
utan att en höna blir på satt stup i kvarten hon är inte vacker längre nästan sönder biten i nacken o knappt några hela sjärtfjädrar

Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #27 skrivet: 16 nov-07 kl 12:09 »
Citera
hon är inte vacker längre nästan sönder biten i nacken o knappt några hela sjärtfjädrar
Hur kan man låta det gå så långt?  :o Stackars höna!
Gotlandskaniner, genbank.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #28 skrivet: 16 nov-07 kl 19:29 »
min höna är lite risig i fjäderdräkten sedan födslen där av vår favorit
vi kan inte titta till dom 24 timmar om dygnet
vi måste jobba oxå

nu när vi sett det går vår lilla maja lite vid sidan om rätt tam
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

finfint

  • Inlägg: 241
  • störst av allt är kärleken
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #29 skrivet: 16 nov-07 kl 19:52 »
Nu va det ju inte det problemet jag hade med tupparna mina bråkar ingenting
utan att en höna blir på satt stup i kvarten hon är inte vacker längre nästan sönder biten i nacken o knappt några hela sjärtfjädrar

Ulle

sorry, men det står inget om plockade hönor i tråden, utan  mest om övertaliga tuppar ::) Endast rubriken på tråden antyder problem med damerna. Men det var ju trist att höra att en av dem blir så favoriserad att hon blir helt plockad, en riktig Agda.

hur många har du av varje sort (kön)?
 
« Senast ändrad: 16 nov-07 kl 19:56 av finfint »

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:Rena våldtäkten i hönsgården
« Svar #30 skrivet: 16 nov-07 kl 19:55 »
började oxå att det va rena våldtäckten inte slagsmål  ;)

hmm 4 tuppar på 11 hönor tror jag
 men vill bara ha 2 tuppar :D

Kramiz ulle

Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser