Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla in maran-äggen!!!  (läst 19329 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Kolla in maran-äggen!!!
« skrivet: 02 maj-11 kl 01:07 »
Jag lyckades bli medlem på franska maranklubbens hemsida, och med min oerhört knapphändiga franska lyckades jag hitta forumdelen där dom diskuterar äggfärg o dyl... Och jösses... Kolla in dom här äggen!!!  :o



Vad skulle ni betala för ett tolvpack av dessa ägg??  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #1 skrivet: 02 maj-11 kl 02:10 »
Jag lyckades bli medlem på franska maranklubbens hemsida, och med min oerhört knapphändiga franska lyckades jag hitta forumdelen där dom diskuterar äggfärg o dyl... Och jösses... Kolla in dom här äggen!!!  :o



Vad skulle ni betala för ett tolvpack av dessa ägg??  ;)

/Sara


*habegär*
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #2 skrivet: 02 maj-11 kl 06:59 »
Jag skulle betalat om jag såldeägen 50 kr/st ägg och sen beror det på hur bra poäng föräldrarna har också.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #3 skrivet: 02 maj-11 kl 07:18 »
Med en extremt dålig leverans (dålig befruktning och döda ägg) i färskt minne så skulle jag gärna betala för kycklingar istället.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #4 skrivet: 02 maj-11 kl 10:52 »
Om du får klicka på länken, går det bättre då?

http://www.servimg.com/image_preview.php?i=546&u=11949617

/Sara


Tack! Nu vet jag varför det inte funkade... "Den här kategorin är filtrerad: Personal Network Storage and Backup." Vi får inte kolla på såna saker på jobbet.

Kan inte gå in och kolla på badkläder på H&M heller...    :P
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Xoot

  • Gäst
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #5 skrivet: 02 maj-11 kl 11:08 »
Se om du kan hitta fler bilder där inne och ladda sen upp här och visa oss alla.  ;D
Själv skulle jag lätt, kunna tänka mig betala runt en hundralapp per ägg.

Tyvärr så kvarstår ett problem, kan inte kläcka fram själv..  :P


Man har ju hört hur folk gör med vaktlar från andra länder.
Är det ingen som fuskat till sig ägg av dessa färgerna? Duger med "jag har en vän som har en vän, som gjort"  ::)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #6 skrivet: 02 maj-11 kl 11:13 »
Vad är det för länk till själva föreningens hemsida?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #7 skrivet: 02 maj-11 kl 12:28 »
Vad är det för länk till själva föreningens hemsida?


www.marans.eu

Jag önskar att jag kunde läsa franska, för det verkar stå mycket mer på den franska sidan än på den engelska versionen.  :-\  Och forumet verkar också jättespännande, men franskan... Och dom är rätt dåliga på engelska också.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #8 skrivet: 02 maj-11 kl 12:39 »
Se om du kan hitta fler bilder där inne och ladda sen upp här och visa oss alla.  ;D


Jag lägger in länkarna till bilderna istället... ;)

Olika nyanser:
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=5&u=16170699

Här ser man färgkartan dom har för att färgbestämma äggen (lite suddig bild):
http://marans.editboard.com/viewimage.forum?u=http%3A%2F%2Fi77.servimg.com%2Fu%2Ff77%2F14%2F37%2F45%2F37%2Fimg_7310.jpg

Ägg tillsammans med färgkartan igen:
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=545&u=11949617

Den här uppfödaren verkar ha varit på IKEA...  ;D
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=182&u=15253553

Ägg i en lite rödare ton:
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=208&u=13525301

*dräggel*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

reuben

  • Inlägg: 70
    • Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #9 skrivet: 02 maj-11 kl 12:45 »
OJ!
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Xoot

  • Gäst
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #10 skrivet: 02 maj-11 kl 13:08 »
om man bara kunde lite franska då hade man utökat inom kort..  ::)

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #12 skrivet: 02 maj-11 kl 13:33 »
Aaaaaaaaaah!!! Så himla fina, JAG VILL HA!!!! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #13 skrivet: 02 maj-11 kl 13:55 »
Nå'n som testat att beställa den här vägen?
http://cgi.ebay.com/MARANS-10-FRENCH-BLACK-COPPER-MARAN-HATCHING-EGGS-/250813072611?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a659fc4e3


Säljaren i den länken skickar inte utanför USA. Men kanske någon annan gör det, frågan är bara hur många av äggen som faktiskt blir kycklingar efter den resan...


Läckra är de onekligen i alla fall. Nästan så man undrar om de är målade  ::)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #14 skrivet: 02 maj-11 kl 13:59 »
Angående att inte förstå franska. Har ni testat att översätta hemsidan i google translate? Visst, kan bli helknasigt men man lär förstå mer iaf. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #16 skrivet: 02 maj-11 kl 14:19 »
Så, fixat.

http://translate.google.se/translate?js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&sl=fr&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.marans.eu%2F&act=url


Ha ha! Ja, då vete tusan om jag inte förstår mer av franskan...  ;D

Detta blev resultatet av översättningen av ett svar jag fick på forumet. (Jag frågade om dom visste om någon tidigare har importerat ägg till Sverige från Frankrike.)

"Ägg här i Sverige är ja, det finns ett par 2 år tillbaka från semester för att återkräva ägg BC hem

de var patienter, eftersom de skickade mig bilder på BC och BSC men jag har inte hållit sina kontaktuppgifter

Lycka till på din sökning"


Que?!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #17 skrivet: 02 maj-11 kl 14:26 »
Ha ha! Ja, då vete tusan om jag inte förstår mer av franskan...  ;D

Detta blev resultatet av översättningen av ett svar jag fick på forumet. (Jag frågade om dom visste om någon tidigare har importerat ägg till Sverige från Frankrike.)

"Ägg här i Sverige är ja, det finns ett par 2 år tillbaka från semester för att återkräva ägg BC hem

de var patienter, eftersom de skickade mig bilder på BC och BSC men jag har inte hållit sina kontaktuppgifter

Lycka till på din sökning"


Que?!  ;D

/Sara

Tack för dagens asgarv Sara!! =D

Om du kopierar in svaret på franska kanske jag kan hjälpa dig... får försöka skramla igång skolfranskan igen... *harkel*
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #18 skrivet: 02 maj-11 kl 14:32 »
Såhär skrev h*n:

"Des oeufs en SUEDE oui įā se fait ,il y a 2ans un couple de retour de vacances a recuperer des oeufs de BC chez moi
ils ont eu des sujets car ils m'ont envoyes des photos de BC et BSC mais je n'ai pas conservé leurs coordonnées
bonne chance pour votre recherche"

Första meningen tror jag att jag fattar. Nåt i stil med att ett par på semester tog hem svart koppar-maran-ägg till Sverige från honom/henne för två år sen...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

trallallaa

  • Gäst
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #19 skrivet: 02 maj-11 kl 14:39 »
Azoo-Lina sa till mig någon gång att det är bättre att översätta från tyska/franska till engelsa, det fungerar bättre och så här blev det...jag fattar ialla fall :)

Eggs here in SWEDEN is yes, there are a couple 2 years back from vacation to recover eggs BC home
 they were subjects because they sent me photos of BC and BSC but I have not kept their contact details
 Good luck in your search "

Gattoleone

  • Inlägg: 66
  • Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #20 skrivet: 02 maj-11 kl 14:52 »
WOW vilken färg.... VILL HA... men just nu känns det säkrare att köpa kycklingar efter föräldradjur med mycket bra skalfärg och sedan kläcka fram på egna ägg....  Men otroligt imponerande med skalfärgen ;D
http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #21 skrivet: 02 maj-11 kl 15:05 »
Ingen som ska på semester till Frankrike nåt framöver...?   8)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Franska Maranhönsen

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #22 skrivet: 04 dec-15 kl 11:45 »
Jag skulle betalat Z om jag såldeägen 50 kr/st ägg och sen beror det på hur bra poäng föräldrarna har också.
Du skulle inte få några ägg med den färgen för 50:- , jag betalade för 15 ägg 1700:- och då var färgen 8+ var ett ägg som inte hade tagit sig men alla andra var det liv i och det kläcktes 8 hönor och 5 tuppar ur dessa ägg från Frankrike.
Svarta Maranhönan

Franska Maranhönsen

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #23 skrivet: 04 dec-15 kl 11:47 »
Med en extremt dålig leverans (dålig befruktning och döda ägg) i färskt minne så skulle jag gärna betala för kycklingar istället.
jag köpte ägg från Frankrike och av 15 ägg fick jag 8 hönor och 5 tuppar ur lika mörka ägg, 8+ på maranskalan. Dom fraktades och har aldrig fått så välpackade ägg någon gång. Inte ens i Sverige är de så välpackade.
Svarta Maranhönan

Franska Maranhönsen

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Kolla in maran-äggen!!!
« Svar #24 skrivet: 04 dec-15 kl 11:50 »
Säljaren i den länken skickar inte utanför USA. Men kanske någon annan gör det, frågan är bara hur många av äggen som faktiskt blir kycklingar efter den resan...


Läckra är de onekligen i alla fall. Nästan så man undrar om de är målade  ::)
Det är jätte svårt att ta in från USA då bestämmelserna är så hårda , du måste veterinär undersöka vart ägg där innan skick, finnas ett intyg från vet. Samt så ska de ligga i karantäns Sverige och sexan ska de hållas utanför flocken i minst 3 mån och vet undersökas i Sverige oxå, så detta kan kosta uppåt 10.000 kr minst och inte värt det.
Svarta Maranhönan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbũr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser