Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fermenterad foder?  (läst 762 gånger)

Nell

  • Inlägg: 13
  • Nell
    • Småland
Fermenterad foder?
« skrivet: 03 dec-23 kl 10:07 »
Jag kanske köper gäss i dag. Till mina grisar ger jag fermenterade ärtor och majs 1:3. Jag tänker det fungerar till gässen också, vad tänker ni? Grisarna får i lite foderkrita. Gässen kan jag också ge snäckskal, som jag har till hönsen. Gässen kommer få hö nu och gräsbete, när snön är borta.
Hur känsliga är dom för foderbyten? Ska man vara försiktig i början?

Mvh [emoji846]

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad foder?
« Svar #1 skrivet: 06 dec-23 kl 10:15 »
Jag ger fermenterat foder till mina gäss.
Det ser ut som så:
6 delar vete,
5 delar svarthavre,
4 delar korn,
1,5 delar ärtor,
1,5 delar majs.

Tycker det fungerar bra i blandning, inte för energirik så här på vintern men lagom. Den är som godis till dem medan de mest äter hö som bas. Jag ger snäckskal i bytta bredvid.

Jag byter ju sällan foder till mina gäss. Det gjorde man ju mest när de växte upp (från kycklingfoder till det de har nu) och har inte märkt att de skulle vara speciellt känsliga. De äter ju vad som helst ute i naturen när de går lösa på sommaren också, så.......

Nell

  • Inlägg: 13
  • Nell
    • Småland
SV: Fermenterad foder?
« Svar #2 skrivet: 06 dec-23 kl 13:03 »
Tack. Det låter som en jättefin blandning.
Hur gör du, när du fermenterar? Jag använder vatten, lite salt, lite-lite ättika och mjölksyrabakterier, lite pulver från kapslar. Lite värme första dagarna, sedan kyligt.
Och bra att de kan ta snäckskal bredvid.
När mina grisar får av fodret får de i lite foderkrita innan givan, ska också gässen ha det, eller får de kanske tillräckligt med kalcium från snäckskalen?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad foder?
« Svar #3 skrivet: 08 dec-23 kl 09:09 »

Jag har tre 7-litershinkar sammanlagt. Jag tar den äldsta, fyller på och lägger den sist i kön, så att säga.

Första gången hade jag en tesked yoghurt i men sedan har jag bara använt antingen samma vatten med påfyllning av lite nytt eftersom säden "tar" en del eller rent vatten. Om vattnet blir för segt (viskositeten ökar med tiden) så häller jag ut det i blomkrukorna på sommaren eller bara ut i naturen på vintern. Sedan fyller jag på med rent vatten bara.

Om hinken inte tvättas däremellan finns det kvar tillräckligt för att sätta igång fermenteringen. Om hinken måste tvättas, vilket ju händer med jämna mellanrum ser jag till att använda "gammalt" vatten eller en deciliter av det gamla.

 

Nell

  • Inlägg: 13
  • Nell
    • Småland
SV: Fermenterad foder?
« Svar #4 skrivet: 08 dec-23 kl 09:13 »
Jag har tre 7-litershinkar sammanlagt. Jag tar den äldsta, fyller på och lägger den sist i kön, så att säga.

Första gången hade jag en tesked yoghurt i men sedan har jag bara använt antingen samma vatten med påfyllning av lite nytt eftersom säden "tar" en del eller rent vatten. Om vattnet blir för segt (viskositeten ökar med tiden) så häller jag ut det i blomkrukorna på sommaren eller bara ut i naturen på vintern. Sedan fyller jag på med rent vatten bara.

Om hinken inte tvättas däremellan finns det kvar tillräckligt för att sätta igång fermenteringen. Om hinken måste tvättas, vilket ju händer med jämna mellanrum ser jag till att använda "gammalt" vatten eller en deciliter av det gamla.
[emoji106]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser