Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammningsvägran???  (läst 2992 gånger)

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Lammningsvägran???
« skrivet: 06 maj-07 kl 22:21 »
Hej! Jag har 2 tackor med ENORMA juver men inga tecken på att vilja lamma. Hur länge kan de gå så? Om lammet dör i mamman, blir väl mamman sjuk? Mina äter bra. De har definitivt extra att bära på (stoooora). En annan tacka utan något särskilt till juver lammade idag, jag trodde hon hade flera veckor kvar, men det var en välskapt flicka och tackan var inte så stor som de andra...????

En annan fråga: Är det vanligt att får blir dåliga i magen, när gräset börjar växa? Mina har gått ute hela vintern inte för att det var så mycket till vinter i skåne i år.... de har fått hö alternativt ensilage garanterat fint och bra båda delar.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Lammningsvägran???
« Svar #1 skrivet: 06 maj-07 kl 22:25 »
Är det inte samma som med människomammor? En del har pyttesmå bröst och ser inte ens gravida ut när de föder sina barn. Andra ser ut som fruktbarhetsgudinnor och får inte mjölken att räcka till. Alltså individuella skillnader??

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 22:40 »
Ja, men jag glömde att nämna att mina tackor är av rasen Dorset, de producerar jättemycket mjölk i ca 16 veckor ( snabb lammtillväxt). Men visst finns det skillnader på juvren mellan mina får, men hon som fick idag och en av dem som gått "över tiden" hade ungefär likadana juver förra året. Men de hade redan lammat, när jag köpte dem, så hur de såg ut innan, vet jag inte..... Men hur länge kan får gå "över tiden" ?

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Lammningsvägran???
« Svar #3 skrivet: 06 maj-07 kl 22:58 »
Jag har inte svaret på din fråga men vi har också haft två tackor med enorma juver, vi har trott att de varit på gång i ett par veckor nu.

Den ena fick häromdagen, men den andra (hennes mamma) går fortfarande och väntar och det ser ut som att hon skall sprängas vilken minut som helst.... :P

Nästan alla våra andra får har redan lammat, en del med stora juver andra med små.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

  • Gäst
Re:Lammningsvägran???
« Svar #4 skrivet: 06 maj-07 kl 23:47 »
Jag hade också en tacka med megajuver. Jag väntade i tre veckor innan hon behagade spotta ut lammissarna. De sista dagarna kunde hon knappt gå, juvret var ivägen för bakbenen. Hon e halv dorset, halv finull.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #5 skrivet: 06 maj-07 kl 23:54 »
Jag har väl väntat minst 3 veckor, på den ena tackan har svullnaden minskat lite, det verkar mer som om mjölken har sjunkit till botten. Men era svar har lugnat mig lite. Finns det fler, får ni gärna dela med er av era erfarenheter.
Tack

Ica

  • Inlägg: 103
Re:Lammningsvägran???
« Svar #6 skrivet: 08 maj-07 kl 11:13 »
Visst är storleken på juvren väldigt invididuell.
När blev dina får klippta? Om det var ett tag sedan och det är mycket ull på juvren kan det faktiskt lura ögat att tro att de inte har något juver alls nästan. Det som smälter ihop med resten av bakdelen.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #7 skrivet: 08 maj-07 kl 15:15 »
De är klippta i slutet på mars, så mycket ull är det inte. Tackorna ser "övermogna ut" så jag tänker hela tiden....- nu kan det inte vara långt kvar. Men ska nog notera någonstans hur de olika tackorna uppför sig inför lammning, för det blir väl likadant nästa år? Någon som vet?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Lammningsvägran???
« Svar #8 skrivet: 10 maj-07 kl 05:23 »
Visst kan varje individ ha vissa tendenser och "preferenser", men ändå är varje förlossning unik.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #9 skrivet: 12 maj-07 kl 19:14 »
NU har den med störst juver lammat, det blev tvillingar och hon gick med enormt juver minst 1 mån innan. :-). Jag märkte att det var dax när hon låg i boet hela dagen, hon lammade nog i gryningen för när jag kom hem från jobbet 6.30 var den förstfödda redan torr. Har märkt på bara mina tackor att det är MYCKET individuellt, de lättaste är de som går och bräker några timmar innan.  Nu väntar jag bara på den andra.....Men hon är inte lika enorm, men har ändå haft juver 1 månad hon med.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Lammningsvägran???
« Svar #10 skrivet: 12 maj-07 kl 20:23 »
Skönt att de kom till slut! Hoppas att den andra lammar snart också!

Vår tacka med stort juver lammade i måndags och juvret var så stort att lammen inte lyckades dia själva på båda spenarna. Vi fick mjölka ur henne för att få trycket att släppa.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #11 skrivet: 12 maj-07 kl 20:36 »
Ja, vi har också mjölkat ur, spenarna satt så långt ner, så lammen hittade inte dem. Den sistfödda var så liten så jag nappade dem första dagen, nu verkar de fatta galloppen, men jag får hålla ett öga på den minsta. Jag har stängt in dem, får se hur den lilla verkar imorgon om jag vågar släppa ut dem. Den större är helt ok nu, han verkade ha svårast att hitta igår, men idag har han sugit länge och väl.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Lammningsvägran???
« Svar #12 skrivet: 12 maj-07 kl 21:05 »
Våra hade precis samma problem, de var o buffade i ljumsken på tackan, medan spenarna var flera decimeter längre ner....  :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #13 skrivet: 12 maj-07 kl 21:43 »
Ja, men här var de ca 20-25cm ner ca 10cm från ströet. Nu när vi har mjölkat ur så är de väl 10cm högre upp, kanske därför de hittar bättre......Jag har aldrig sett så stort juver, finns det sådan bh till får som det finns till kor?

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Lammningsvägran???
« Svar #14 skrivet: 12 maj-07 kl 22:32 »
Vad jag vet är just dorset kända för sina stora juver...

vet ej om man avlar för bättre juverform som man gör på kor...
 :-\
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #15 skrivet: 12 maj-07 kl 23:21 »
Mja, de andra tackorna har mer normal juverform. Har inte de andra köttraserna som tex. Texel och oxford down lika stora? De avlas ju för snabb lammtillväxt, därför har tackorna stora juver, de producerar så mycket mjölk, men i detta fallet för mycket. Det är inte sååååå vanligt att dessa får 2 lamm, då måste de väl producera ännu mer mjölk? Jag har en tacka till som jag tror har samma juverform, men hon är nog inte dräktig, men formen verkar vara den samma även i löst tillstånd (gammeltackan).

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Lammningsvägran???
« Svar #16 skrivet: 13 maj-07 kl 00:22 »
Vårt får är en gotlanskorsninng och hennes juver är betydligt mindre nu när lammen kommit och digivningen funkar.  
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
Re:Lammningsvägran???
« Svar #17 skrivet: 13 maj-07 kl 11:32 »
Har inte de andra köttraserna som tex. Texel och oxford down lika stora?
som du själv skrivit så är ju Dorset kända för sin enorma mjölkmängd vilket kräver stora juver.
andra köttraser har inte såna juver nej.

Jag har aldrig sett så stort juver,
har du ingen bild att lägga in ?
vore intressant att se detta jättejuver.
« Senast ändrad: 13 maj-07 kl 11:44 av Ulla-Bella »
Höns och Liljor i min trädgård.

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Re:Lammningsvägran???
« Svar #18 skrivet: 14 maj-07 kl 11:30 »
Tyvärr så hade jag inte tankarna på att fotografera och nu när diandet har kommit igång samt en del urmjölkning så har det krympt till ungefär halva storleken.
Den andra tackan som gått med juver 1 månad, fick 3 lamm igår kväll, högst ovanligt på dorset, tror jag, man ska vara glad om man får 2 ens en gång.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser