Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm  (läst 2823 gånger)

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
Flasklamm
« skrivet: 24 mar-07 kl 10:51 »
Fråga till er som har erfarenhet av flasklamm! :D
Lammet det gäller är en gotland/texelkorsning och är två dagar gammal. Jag ger den komjölk. Igår åt den 1-1,5 dl varannan timme, idag är den betydligt piggare och har fattat det här med flaskan och äter nu mer. Hur mycket mjölk ska dom ha per dag? Och hur ofta?
Mvh Marie
Nu med egna kor!

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Flasklamm
« Svar #1 skrivet: 24 mar-07 kl 22:20 »
Hej, komjölk kan fungera men det är inte lika bra som "lammnäring". Det finns på Lantmännen eller hos andra foderfirmor. Doseringsrekommendationer finns på förpackningen. Du kan också söka på "flasklamm" på forumet men jag tror inte du hittar ngt i gamla trådar om komjölk till lamm. Lycka till

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #2 skrivet: 24 mar-07 kl 22:25 »
Jag fick tilläggsmata ett par lamm ett tag, och fick ungefär lika många bud om komjölk som lammnäring.  ;) (I Fårboken står det att det går bra med komjölk.)

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Flasklamm
« Svar #3 skrivet: 24 mar-07 kl 22:59 »
Jag brukar också ge komjölk.. men brukar då ta mjölk från den kon som har fetaste mjölken...
Min fjällis Ida med 6 % fett brukar få ställa upp.. :)
nu är det ju inte så ofta ... men har man egen mjölk så känns det naturligt att ta den...
vet att endel lamm kan vara känsliga mot ko mjölk o dö...
men jag har hittils inte råkat ut för detta.
 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

signe

  • Inlägg: 498
Re:Flasklamm
« Svar #4 skrivet: 25 mar-07 kl 08:24 »
Fårmjölk är fetare än komjölk så jag brukar blanda i grädde + en skvätt fil. Mina flasklamm har mått bra på detta.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #5 skrivet: 25 mar-07 kl 10:34 »
Om ni vill ha ett tips ?

Finns ett stort MEN när det gäller komjölk till lamm....

Ge inte lamm yngre än 1 dygn komjölk de kan drabbas av blodkroppssönderfall och dö !

/Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

signe

  • Inlägg: 498
Re:Flasklamm
« Svar #6 skrivet: 25 mar-07 kl 10:46 »
Vi ser alltid till att lammen får bara fårmjölk första veckan genom att hålla fast tackan så att de kan dia. Vissa tackor vänjer sig och låter lammen dia själv i fortsättningen. men i vissa fall hjälper inte det. Då börjar vi med mjölkersättning, blandat med fårmjölk till att börja med.

marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
Re:Flasklamm
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 12:48 »
Har köpt lammnäring nu :) Men det står ju inte hur mycket dom ska ha! Hur mycket har ni gett? Nu äter hon 3 dl/gång och ca var tredje timme. Är det lagom?
Mvh Marie
Nu med egna kor!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 13:03 »
Hej Marie

Jag brukar ge
0,2 liter fyra gånger per dygn i några dagar
sen 0,3 liter tre gånger per dygn i i 2 veckor
sedan 0,5 liter två gånger per dag tills dom är 5 veckor.

Det är 0.9-1 liter om dagen som ska fördelas   ;)

Mvh Rosa

« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 13:14 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


marie_c

  • Inlägg: 101
    • Värmland
Re:Flasklamm
« Svar #10 skrivet: 03 apr-07 kl 10:02 »
Tack båda två för svar! Lammet mår bra och växer som hon ska. :D
Nu med egna kor!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser