Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött lamm efter 10 timmar  (läst 2342 gånger)

hannaåsamuel

  • Inlägg: 121
Dött lamm efter 10 timmar
« skrivet: 17 jan-07 kl 10:26 »
Vi fick häromdan årets första lamm, två fina baggkrabater som verkade friska och krya, snabbt på benen och snabba med att hitta mat, kom på morron mådde fint och "skuttade" kring på middan, Tackan exemplariskt omsorgsfull. På kvällen när jag kom ut låg ena lammet dött mitt i den avgränsade boxen, hade t.om. lite mjölk runt mun. Låg inte hopkrupen, bara utslagen. Vad kan ha hänt ? Tackan (Värmlands) fick bara ett dödfött lamm förra året men adopterade ett annat. Kan det vara något medfött fel, hjärtfel? Har sett tackor trampa rakt på lamm utan att det verkat ge någon skada tackan verkade så försiktig... man kan ju aldrig veta men har någon något uppslag?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Dött lamm efter 10 timmar
« Svar #1 skrivet: 18 jan-07 kl 23:41 »
Hej,
Det  blir ju enbart spekulationer om orsaken. Det enda sättet att bli någorlunda säker är ju att låta obducera döda lamm. Det är dock knappast motiverat när det gäller enstaka får eller lamm.
Det är inte sannolikt med medfött hjärtfel eftersom lammet "skuttade omkring" innan. En teori är att tackan helt enkelt av misstag har lagt sig över lammet så att det kvävts. Det händer ibland även om det är erfarna och omvårdande tackor särskilt om de har lång ull. En annan orsak kan vara selen/E-brist-orsakad muskeldegeneration. Det kan drabba hjärtmuskeln hos nyfödda lamm men är ovanligt. Det vanliga är att det först drabbar bakenen hos lamm som är minst ett par veckor gamla.
Infektioner brukar inte förlöpa så snabbt annars finns det ett par att välja på där också.
Om du får fler lamm som dör "utan anledning" rekommenderar jag en utredning. Hör gärna av dig igen o berätta hur det går.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dött lamm efter 10 timmar
« Svar #2 skrivet: 21 jan-07 kl 10:06 »
Infektioner brukar inte förlöpa så snabbt annars finns det ett par att välja på där också.

En finns det som kan vara så snabb...Pasteurella-bakterien.
Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Dött lamm efter 10 timmar
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 14:27 »
Rosa, har du erfarenhet av så perakuta förlopp av pasteurella?  ??? Jag trodde att det förutsatte stor smittämneskoncentration och kanske även några passager som ger virulensökning hos bakterien. Det är det knappast frågan om vid det första fallet i en besättning. Det snabbaste jag sett av sporadiska fall av pasteurellos är aptitlöshet ngn dag, lite lätt temphöjning och så ligger fåret dött nästa dag.

Clostridios av olika typer kan ge mycket snabba förlopp med i stort sett inga andra symtom än plötslig död. Det brukar dock inte drabba lamm yngre än 2-3 veckor. Stelkramp kan också gå snabbt och naveln kan vara en ingångsport men man brukar hinna se stelheten och kramper.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dött lamm efter 10 timmar
« Svar #4 skrivet: 21 jan-07 kl 14:41 »
Hej Henning!

Det du skriver om pasteurella stämmer jättebra på vuxna djur,
dom brukar ju också få den subakuta formen.

Men jag fick lära mig på en föreläsning att när den akuta formen drabbar lamm kan det gå blixtsnabbt  :-\

Har haft turen att slippa det på egna lamm.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dött lamm efter 10 timmar
« Svar #5 skrivet: 21 jan-07 kl 14:45 »
Hej Henning har skickat ett PM till dig  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser