Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betonggolvsbehandling?  (läst 3107 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Betonggolvsbehandling?
« skrivet: 31 jul-15 kl 17:26 »
Ganska enkel fråga, vad är den billigaste, men inte sämsta metoden för att behandla ett betonggolv i en verkstad? Jag gissar nån sorts målfärg. Jag vill bara ha en yta som är enklare att sopa och dammsuga ren.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-15 kl 19:30 »
Nuretanolja eller golvolja,namnet olika beroende på fabrikat. det är en dammbinder som ger en bra yta som är lätt att hålla ren. Används i lagerlokaler och verkstäder.
Ofärgad så det blir betonggolvets färg som gäller,går att måla på om man senare vill ha kulör. ulf

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-15 kl 15:38 »
Epoxyfärg är ett annat alternativ. Epirex är det vanligaste märket.....men troligen är den dyrare än Målarmästers förslag.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #3 skrivet: 02 aug-15 kl 15:50 »
Har googlat och några säger biltemas 2-komp epoxyfärg är bra för pengarna. Så det eller den här oljan tror jag det blir.

Vissa har föreslagit klinkers som billigast, men jag tror inte det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #4 skrivet: 02 aug-15 kl 16:01 »
Klinkers drar iväg kostnaden enormt
Prisspannet ligger från 100kr-1000kr/kvm med normalpris på 300-400 kr/kvm. Och sedan hantverkare på det om man inte gör det själv.
Tänk på att Biltemas färger kan ha ganska lite pigment i sig.

Har dock inte testat deras golvfärg men andra lackfärger och efter 3-4 strykningar så får man helt förunderligt djup i lacken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #5 skrivet: 02 aug-15 kl 18:24 »
skillnaden med att olja golvet eller måla med färg är hållbarheten.
Oljan ger ett lättstädat golv som till viss del andas.
färg ser bättre ut för ögat men ger troligen mer underhåll över tid,riskerar att flaga m.m  Billig färg är dessutom alltid dyr då den innehåller lite pigment,billiga bindemedel som ger dålig slitstyrka. Dvs ger mer underhåll över tid.
Ulf

Jonas L

  • Inlägg: 52
    • Blekinge
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #6 skrivet: 02 aug-15 kl 22:38 »
Det finns klinkers för under hundringen, jag tittade själv på en variant från byggmax för 69 kr nyligen och det finns nog enkla plattor från de flesta lågpriskedjorna. I en verkstad skulle jag dock inte vilja ha klinkers. Jag skulle föredra ett jämnt betonggolv i en matt färg för då är det lättare att hitta tappade skruvar och sånt. Sen skulle jag inte vilja ha något som är för dyrt för jag vill inte behöva täcka golvet om jag t.ex. målar någon smådel. Men det är mina tankar och nu är det ju inte jag som ska välja golv (än).

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #7 skrivet: 02 aug-15 kl 23:26 »
Nuretanolja helt klart.
Min bror har det i sin verkstad och man har slängt i lite pigment så att den blir lite ljusgrå.

När man behöver bättre eller lägga på ett nytt lager så är det bara att hälla ut oljan på golvet och skjuta runt den med en gummiskrapa modell stor. Sen är golvet som nytt igen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #8 skrivet: 03 aug-15 kl 07:29 »
Det låter bra om man kan pigmentera det. Jag antar man behöver inte vara sådär megapetig med förbehandlingen heller som man borde vara med färg? Det här golvet har redan färg och lack på sig här som där.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #9 skrivet: 31 aug-15 kl 07:39 »
Började fundera, vad är nuretanolja egentligen, är det bara polyuretan och oljeblanding? Kanske lacknafta för att späda ut det?

Började fundra då jag kollade på diverse recept för träfinish, t.ex. kan man blanda poly och lacknafta 50/50 för en enkel och tålig finish som man applicerar med trasa i tunna lager.

Man kan också modifiera den och göra det 1/3 olja, 1/3 lacknafta och 1/3 polyuretan, samma sorts applicering. Man kan också byta uretanet mot något annat, t.ex. ett fenolbaserat lack för utebruk.

Med tanke på hur friskt man kan blanda uretan så undrar jag om den här betonggolvsblandingen är något speciellt, eller kan man blanda själv tro?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #10 skrivet: 29 sep-15 kl 12:46 »
Blev teknos floor 1-komp färg, fick den gratis iom. presentkort. Men nu måste det slipas också...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Betonggolvsbehandling?
« Svar #11 skrivet: 09 maj-16 kl 09:20 »
Jaha nu börjar det bli bättre väder så jag kan ha dörrarna öppna längre tider. Nu måste det slipas då.... eller måste det? Kan man inte måla rakt på? Jag tycker ytan är ganska sträv så färgen borde fästa. Att få den ren är väl viktigast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, tuslus, von tratt, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser