Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som provat termoelektricitet?  (läst 21368 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Någon som provat termoelektricitet?
« skrivet: 22 sep-10 kl 09:00 »
Jag tänkte beställa termoelektriska element från Hongkong men är osäker på vad man kan få ut för effekt och hur många jag behöver.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-10 kl 10:06 »
De har mycket låg verkningsgrad. Vid en perfekt installation kommer man upp i fyra procent. En hobbyinstallation uppskattar jag till en enda procent. Det är ett mycket, mycket dyrt sätt att göra elektricitet.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #2 skrivet: 22 sep-10 kl 10:52 »
Felräkning! Jag eldar ju ändå och att få 1% av vedvärmen som el först, skulle ju räcka. varje vedpinne ger en kilowattimme i värme.

Nu är verkningsgraden räknad på den värme som tas upp av termoelementet och det är inte lätt att veta något om.

Cyklisten

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #3 skrivet: 22 sep-10 kl 11:32 »
esten skulle ju prova det här för något halvår sedan. Hur gick det, esten?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #4 skrivet: 25 sep-10 kl 09:02 »
Om man ska göra försök med såna här saker kommer man betydligt billigare undan om man använder peltierelement från kasserade kylväskor, processorkylare etc än om man ska hålla på och importera ny utrustning för ändamålet. En räd mot vilken elektronikskrotbinge som helst har goda förutsättningar att ge tillräckligt med material att labba med.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #5 skrivet: 26 sep-10 kl 17:45 »
Men nu har jag skickat efter 12 element för 100 kr styck som enligt min egen jubelprognos skall ge 50 watt till batteriladdning. - Berättar sedan hur det utföll.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #6 skrivet: 26 sep-10 kl 17:51 »
Det vore fantastiskt om man till en rimlig penning kunde få ett vedeldat pannrum att bli självförsörande på el!

Fläkt, laddomat och cirkpump.

Tror dock inte att 50W skulle räcka. Minst 150W skulle nog behövas för att kunna ladda ett batteri för drift av cirkpump mellan eldningarna. (Om man inte har självcirkulation.)

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #7 skrivet: 26 sep-10 kl 19:21 »
Jag har bara en sprucken vedkamin med sönderbrända eldjärn så det blir inga problem med det.

Alternativ 1: jag limmar fast elementen i två rader med silikon på en slät järnbit och blåser kalluft över med en fläkt.

Men jag tror mig minnas en beskrivning där man betonade vikten av att ha tillräcklig press mellan element och kylplatta. - Vad kan det ha handlat om?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #8 skrivet: 26 sep-10 kl 19:37 »
Jag tror mer på vattenkylning. Då kan du producera varmvatten samtidigt.

Vill du ha ut 50 watt måste du kyla bort drygt 1000 watt enbart från baksidan av elementen. Inte lätt att göra med luft.

Är det dessa: http://www.sitechina.com/thermoelectric/Pspec.html

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #9 skrivet: 26 sep-10 kl 19:55 »
Planen var att använda en 8 watts fläkt från Clas Ohlson som ger 100 kubikmeter per timme.

10-gradig luft värms till 50 grader och kyleffekten blir runt 1200 watt.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #10 skrivet: 26 sep-10 kl 20:41 »
Jag tvivlar på att du kan kyla elementen med luft som de är. Det krävs nog någon form av kylflänsar. Ganska rejäla sådana för 1200 watt.

Tänk en vanlig CPU-kylare. De kyler bort typ 60 - 120 watt. 120 watt är ungefär vad du behöver kyla bort från varje element. som skall ge 5 watt.

Så du behöver nog något motsvarande 12 CPU-kylare när det gäller kylflänsar och luftflöde. Men det borde ju inte vara omöjligt att ordna. En kopparplåt med kylvlänsar som pressas mot elementen. Det gäller att kopparplåten inte i onödan värms upp av något annat än elementen.

Fast även om du lyckas kyla bort 1200W så misstänker jag att du kommer att ha en temperaturgradient i kylaren som innebär att du kanske har 50 grader på utgående luft, men bra mycket mer på ytan av elementet. Detta för att kylflänsen måste ha en mycket större yta än elementet för att du skall kunna kyla med luft. Så du måste nog räkna med ett långt högre luftflöde. Och en temperatur på utgående luft som är bra mycket lägre än den du vill ha på kalla sidan på elementet. Jag är inte ens säker på att du kan komma ner till 70 grader på elementet utan att gå back på effekten som krävs för fläkten.

Jag tror att vattenkylning är bättre. En kopparplåt med vattenrör som kyler den. Och som pressar mot elementen. Det borde vara enklare att fixa än luftkylning. Och ta mycket mindre plats. Sedan kan du koppla röret till en rejäl radiator som sekundär kylare och få ut värme i ett annat rum. Självcirkulation skulle kanske räcka.

Men detta lär du upptäcka om det stämmer eller inte.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #11 skrivet: 26 sep-10 kl 23:47 »
Ungefär 50watt för 1200:- plus kanske hälften till lika mycket till i vettig kylning, det låter lite kul det där!

Visst bör du satsa på löjligt stora kylare om du ska gå på luftkylning, och hålla dom rena. För kylning finns det en del lämpliga saker avsedda för CPU-kylning, till exempel kylpasta (antagligen lämpligt på båda sidor om elementet om det tål tempen på varma sidan) som också kan köpas från kina för en liten bråkdel av vad det kostar att handla det över disk i Sverige.

Vattenkylning är helt överlägset, kan göras billigt, slutet(="underhållsfritt"), passivt och effektivt, dessutom kan du överföra värme till andra rum om du vill. 

Förväntas dessa sjunka i pris? I så fall skulle det vara något för "alla" som lever offgrid och eldar.

Kanske något för att eko-modda förbrännningsmotor-fordon med? Kanske inte för driften, men minska förbrukningen som generatorn står för. På lastbilar, bussar och taxibilar som går väldigt mycket kanske de till och med skulle kunna "betala" inköpskostnaden iaf, även om man antagligen får glömma installation och ränta.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #12 skrivet: 27 sep-10 kl 00:25 »
Hittade en intressant DC-DC converter. Kopplar man elementen i serie så att det blir mellan 20 och 35 volt kan convertern göra om det till 13,8 volt.

http://www.elmco.se/stepdowndcdcomvandlare24125a-p-43.html

johole

  • Inlägg: 191
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #13 skrivet: 27 sep-10 kl 13:08 »

Framtidens termoelement ?  :

http://www.physorg.com/news204552797.html

   Termoelektriskelement basert på benzen og kvante-effekter...

   "You could just take a pair of metal electrodes and paint them with a single layer of these molecules," Bergfield said. "


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #14 skrivet: 27 sep-10 kl 17:39 »
Hittade en intressant DC-DC converter. Kopplar man elementen i serie så att det blir mellan 20 och 35 volt kan convertern göra om det till 13,8 volt.

http://www.elmco.se/stepdowndcdcomvandlare24125a-p-43.html


Sådana finns det många leverantörer av, de används framför allt för att driva 12 V-utrustning i lastbilar och andra tunga fordon. Man bör se upp med att en del såna där spänningsomvandlare har lite väl hög tomgångsströmförbrukning, man bör inte skaffa sig en kraftigare typ än man behöver. En del är också rent allmänt mindre välgjorda - man kan befara att de sprider radiostörningar omkring sig, har inte så bra spänningsreglering på 12 V-sidan, och är i största allmänhet rappliga och mindre pålitliga.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #15 skrivet: 27 sep-10 kl 17:58 »
Min Max-power regulator gör ju samma trick och har fungerat bra många år nu ihop med seriekopplade solpaneler och två 12-volts gelbatterier. Jag använder min växelströmsomformare som djupurladdningsskydd.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #16 skrivet: 10 okt-10 kl 18:33 »
Nu har jag fått hem termoelementen men behöver lite grejor från en skrot för att få till en fungerande apparat.

Finns det kvar någon skrot i stockholmstrakten där man får plocka grejor?

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #17 skrivet: 10 okt-10 kl 18:46 »
esten skulle ju prova det här för något halvår sedan. Hur gick det, esten?


Esten har vaknat ur idet nu  ;D Min hårddisk fick nån slags härdsmälta och sedan har jag haft problem med datorn för att få allt att fungera igen . Men sånt händer .

Mitt prodjekt är i planering och inskaffning läge . Jag har bestämt mig för att ta hem teg´ár från Sverige och de kommer att sluta på så där 5-6000 kronor , sedan tillkommer styrning laddregulator mm .
Jag kommer att ta teg´arna från detta företag , finns lite mer om effekt och hur man räknar ihop också .
http://www.termo-gen.se/sidor/generators.html

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-10 kl 21:08 »
Jag vet att KTH konstruerat en grej för vedspisen med Seebeck-element avsedd att ladda fritidsbatterier. En positiv bieffekt var att vedförbrukningen gick ner eftersom kylfläkten på den spred värmen från spisen effektivare. Kunde jag nu bara hitta sidan där det stod..... :(

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #19 skrivet: 01 nov-10 kl 18:19 »
Jag gjorde ett enkelt prov i vintras med ett ensamt 50W-element (Avsedd för 12V-matning, liknande de man hittar i kylboxar). Hade tänkt mig en termoelektrisk fläkt till vedspisen. Jag prövade en enkel testrigg hemma på den elektriska plattan och fick då ut ungefär 2-3 volt när jag brassade på rejält på plattan och samtidigt kylde den andra sidan med en stor överbliven cpu-kylfläns med tillhörande 12v fläkt. Jag lyckades ej få upp spänningen mycket högre utan slutsatsen blev att man behöver flera seriekopplade element eller ett element avsett för att matas med högre spänning för att få ut de 6-9V jag tyckte mig behöva för att driva en lämplig fläktmotor med. Där tog experimentlustan slut för stunden och det slutade med att det blev en liten sterlingmotordriven fläkt istället (som fungerar fint).
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #20 skrivet: 09 nov-10 kl 22:58 »
Sepophan!!
Eller snarare Ecofan

Finns visst en kommersiell produkt nu. Visserligen bara avsedd att sprida värmen/spara ved men det är ju vackert så. Kostar visserligen en slant men som alltid beror det ju på hur man värderar sin egen tid om man skulle bygga något dylikt. Personligen skulle jag nog se det som rena nöjet <tekniknörden talar> :)



http://www.ecofan.co.uk/index.html
« Senast ändrad: 09 nov-10 kl 23:08 av Kapsyl »

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #21 skrivet: 22 mar-11 kl 11:15 »
Provade just med att ha dem mellan en drygt 100 grader het skiva och en skål med snö och fick 0,35 volt. - En tiondel av det utlovade.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #22 skrivet: 22 mar-11 kl 13:00 »
Provade just med att ha dem mellan en drygt 100 grader het skiva och en skål med snö och fick 0,35 volt. - En tiondel av det utlovade.

Kan det ha varit dålig kontakt?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #23 skrivet: 22 mar-11 kl 13:10 »
Vilken typ av element använde du ?
Det är stor skillnad mellan de som är gjorda för kyla och de för värme .
Dessutom de 180 graders från e-bay är urdåliga och det går inte att räkna de som riktiga .

Sedan ska man räkna på kylflänsen för att få "balans" för att det ska bli riktig effekt .

Tror det behövs mer än bara en kastrull isvatten .

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #24 skrivet: 22 mar-11 kl 16:21 »
Googla på teg 127-40A - de är för att få el ur ett värmeflöde men de håller alltså inte vad de lovar.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #25 skrivet: 22 mar-11 kl 23:24 »
Man ska inte räkna på mer än 50% av det som står angivet på TEGen .
Sedan är verkningsgraden 1-2% , möjligen 3% om man kan räkna på kylningen mer exakt .

eldaren

  • Inlägg: 104
  • det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #26 skrivet: 04 sep-11 kl 20:50 »
Hallå!

Jag är också inne i dessa funderingar och har ett vilande projekt med TEG: jag skaffade några element på rea från AFS (USA på svenska) för några år sedan men det har varit lite för mycket att stå i... Men än har jag inte gett upp, och det tycker jag inte att du ska heller Bo!

Det ska tydligen vara avgörande för ett bra resultat att ha en så absolut god värmeledande förmåga till och från TEGen som möjligt (är ju väldigt rimligt när man tänker efter). Detta innebär:
1. Stor värmeupptagande yta (är det minsta problemet då vi med tillgång till eld har en kraftig värmekälla)
2. God värmeledningsförmåga i och mellan komponenterna: aluminium eller koppar + absolut släta ytor + värmeledande pasta + bra tryck som pressar ihop delarna jämnt utan att materialen buktar sig.
3. Stor kylande yta och god bortförsel av värme (vatten är effektivare än luft): Se helst till att vattnet kan cirkulera, som redan nämnts.

När man håller på med sådant här är det intressant att se vad andra har gjort för erfarenheter när de prövar sig fram:
http://www2.foi.se/rapp/foir0610.pdf

En sån generatorkastrull hade jag tänkt bygga, med någon extra finness på. Vi får väl se när det blir av...

/Jon
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Magnus_Ny

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #27 skrivet: 18 nov-11 kl 10:35 »
Hej.

Hur har det gått Bo?
Har själv funderat på det där.

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #28 skrivet: 02 nov-17 kl 12:39 »
Det var ju 7 år sedan men undrar hur det gick till? Jag i för sig hittade den här TEG

https://www.laddaute.se/termoelektrisk-generator/termoelektrisk-generator-15w.html

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #29 skrivet: 02 nov-17 kl 13:09 »
Jag undrar också om nån har framgångsrika projekt. Har testat lite själv dom senaste åren. Med blandad framgång.

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #30 skrivet: 02 nov-17 kl 15:46 »
En talande tystnad är ju också ett svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #31 skrivet: 02 nov-17 kl 17:44 »
Jovisst, men det finns inte så många som vill betala flera tusen för ett tiotal watt el här i landet. Jag har helt ofrivilligt testat en sådan där ecofläkt som man ställer på kaminen ett par år, och den håller än trots hård eldning. Så nu när jag sett att TEGarna inte brinner upp efter ett par månader så kommer jag att testa med ett hemmabygge som levererar några watt nyttoel. För mindre än en tusing i materialkostnad blir det en modell som inte ger mer än 10W men går att skala upp till 50W för en vedspis. Återkommer när jag bränt in de lösa tegarna från ebay ;D

Kul att se att det finns en färdig variant som inte bara är en "prydnad".

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #32 skrivet: 03 nov-17 kl 08:36 »
Så ecofläkten är en robust produkt men gör det nån större skillnad också som de påstår, det finns väl tre olika modeller, vilken sitter på din kamin?

Jag undrar också om nån har framgångsrika projekt. Har testat lite själv dom senaste åren. Med blandad framgång.

Postat med Alternativ.nu´s app


Vill du dela med dig dina erfarenheter?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #33 skrivet: 03 nov-17 kl 08:50 »
Ser ut som den här

Visst fläktar den, men den är bara på 1 watt ungefär så det blir inte storm i köket. Men i ett litet rum märks det nog för det känns 1 meter bort i alla fall. Tror att både fåret och Shaunja som bor litet har testat.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #34 skrivet: 03 nov-17 kl 10:28 »
Är lite sugen på att testa men tycker dom är aningen dyra.


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #35 skrivet: 03 nov-17 kl 11:54 »
Borde inte vara så svåra att bygga själv, ett peltierelement (kostar nytt någon hundralapp i den storleken), samt en liten elmotor (duger med en kinamotor för någon tia) och en kylfläns från någon skrot där de skrotar gamla datorer.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #36 skrivet: 03 nov-17 kl 12:38 »
Peltierelementen (termoelektrisk generator, teg) får man för under 20 kr styck på ebay. Med tanke på att de ger ungefär en watt styck så bör det vara fullt möjligt att bygga ihop en enhet själv för ett par tusenlappar som laddar som en ordinär bilbatteriladdare. Jag beställde bara 10 st eftersom jag skall testa och inte är säker på att det är samma teg som sitter i fläkten här hemma. Onödigt att bränna en tusing för att få 50W i försöksuppställningen ifall det inte är rätt kvalitet (och min kamin rymmer nog inte så många). Men jag misstänker att ecofan köpt sina från samma ställe.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #37 skrivet: 03 nov-17 kl 12:57 »
Jag skulle vilja testa en grej som vattenkylde en rad peltierelement, om de inte kostar mer än så idag är jag nyfiken på kvalitet och hållbarhet på dessa?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #38 skrivet: 03 nov-17 kl 14:52 »
Det verkar som de specas till att tåla 150 grader, och det har nog fläkten på min kamin fått smaka på många gånger. Eftersom den kyler med luft den tar vid kaminen så ligger den nog kring 50 grader på "kall"sidan. Jag har glömt vilka värden jag mätte upp som värst, men skall kolla ikväll. Fast jag eldar inte så hårt än, det är ju ljummet ute.

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #39 skrivet: 03 nov-17 kl 17:05 »
Av bilden att döma heter din fläkt ecofan 810, så här står på återförsäljarens beskrivning "Den är gjord för en yttemperatur på kaminen/spisen upp till max 340 och har sin bästa effekt vid 200-250 Celsius."

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #40 skrivet: 03 nov-17 kl 17:57 »
Min erfarenhet är att det inte ger så mycket el. Är dyrt. Kan fungera för laddning med små strömmar. Svårast att hitta balans mellan värme kyla tyckte jag. Surt när man bränner sönder dom.

Har en idé  jag skall testa att bygga igen när jag har ro. Det är en laddare för vintermiljö.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #41 skrivet: 03 nov-17 kl 18:24 »
Bäst lämpar den sig väl för en koja i skogen, eller någon som kör ett nära på elfritt boende. Typ Kulkuri.

Mätte lite på min fläkt vid svag värme i kaminen: Botten fot 195gr, varma sidan 110gr, kalla sidan 50gr. Och så vid medelvärme: Botten fot 270gr, varma sidan 140gr, kalla sidan 70gr.

Fläkten är ju så konstruerad att även motor och varma sidan utsätts för mer kylande luft när fläktbladen snurrar fortare, så den skyddar sig själv rätt bra. Men som sagt, min har definitivt fått mer än 150 grader på tegen förra vintern och den snurrar vidare.

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #42 skrivet: 03 nov-17 kl 19:28 »
Så den gör en viss skillnad. Tack för att du engagerar dig i så väl.

Nä 4-5 dagar bor jag också i ett litet timmertorp som ligger utanför el nätet, eldar i en täljstenskamin för värme. Eftersom jag håller igång kaminen kontinuerligt har jag möjligheten att använda TEG och naturligtvis allt som drivs av TEG, teknologin lockar mig mycket därför att solenergin kan man inte påverka själv medan det går med den här men sedan att den är dyr är en annan sak.

Hoppas gärna att ni återkommer med uppdateringar på er projekt.       

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #43 skrivet: 03 nov-17 kl 23:38 »
Slängde i lite till i kaminen, fortfarande rätt lugn förbränning, och mätte igen: Botten fot 340gr, varma sidan 150gr, kalla sidan 70gr. Nu var det hyfsat bra drag i fläkten.

Tar ett par veckor innan tegarna kommer i brevlådan, men sedan skall det mätas lite mer seriöst.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #44 skrivet: 04 nov-17 kl 20:09 »
Termoelement använder sig liksom en massa andra motorer av temperaturskillnader och något man försummat att tänka på, är att användbara sådana kan återfinnas i arktisk kyla. - Med tillräcklig noggrannhet i utförandet av en värmemotor kan man utnyttja ett värmeflöde mellan vattnet på några meters djup och utstrålningen mot världsrymden. - När jag riktar min distanstermometer mot stjärnhimlen en vinternatt, avläser jag 40 minusgrader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #45 skrivet: 05 nov-17 kl 09:53 »
Visst kan man utnyttja små temperaturskillnader, men då är normala tegar inte så bra. Skulle nog satsa på Stirlingmotorn då.

Att utnyttja temperaturskillnader för att få fram el eller rörelseenergi påminner om vattenkraften, helst vill man ha både stor fallhöjd och stort flöde. Dessutom vill man kunna magasinera. Men med tillräckligt billig konstruktion lönar det sig att ta vara på små skillnader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #46 skrivet: 05 nov-17 kl 11:00 »
Med risk att bli tjatig med mitt mätande...

Slängde i lite björk i kaminen, fortfarande rätt lugn förbränning, och mätte igen: Botten fot 470gr, varma sidan 190gr, kalla sidan 80gr. Nu var det så fläkten fick turbulensljud i spetsarna.


VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #47 skrivet: 06 nov-17 kl 09:30 »
Jag var inne i STOraburen och trampade på ekorrhjulet  ;D därav sen svar.
Nej du den risken är lika med noll, jag lär mig nåt nytt från varje inlägg.

Det är ju fina värden, kan lugnt konstatera att fläkten kommer att göra nytta.

Där det inte finns någon el alls lite el är mycket el. Det är en liten detalj som man lätt kan missa när man tänker och resonerar om termoelektricitet sittandes i ett ställe som är anslutet till el nätet då kan det hela låta lika tokig som att satsa på för att återskapa en trasig Polaroid kamera men för den som bor utanför elnätet TEG är en självklar komplettering för solel tillsammans med vindgenerator, inte minst i hemberedskap syfte.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #48 skrivet: 06 nov-17 kl 11:27 »
Det gäller att elda på ordentligt i kaminen om man skall driva bordsfläkten när det är 30 grader varmt ute!

VS

  • Gäst
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #49 skrivet: 06 nov-17 kl 14:12 »
Om det är 30 grader varmt ute måste ägarna erbjuda alla TEGar semester enligt kollektivavtalet. ;) 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #50 skrivet: 06 nov-17 kl 23:56 »
Om det är 30 grader varmt ute måste ägarna erbjuda alla TEGar semester enligt kollektivavtalet. ;)
Japp, eller rikta ena sidan mot solen och låta den andra hamna i skuggan.

Men solceller har bättre verkningsgrad, så sommarlov låter bäst.

Ofgrid

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #51 skrivet: 08 mar-18 kl 22:28 »
Beställde från Kina  har ungefär 16 st. Ska bygga ihop dem. Tänkte fästa dem på vedpannan och dra ett rör från ventaltionen till vedpanna. Möjligen fixar jag en liten fläkt till ventslationsröret som får blåsa kall luft.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #52 skrivet: 09 mar-18 kl 00:19 »
Se bara upp så du inte överhettar dem. Jag har lyckats bränna vår lilla köpefläkt nu, men jag vet inte vilken temp som dödade den. Efter att ha utsatts för 190 grader så gick den fortfarande bra, men den skadliga tempen kanske ligger precis över.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Någon som provat termoelektricitet?
« Svar #53 skrivet: 09 mar-18 kl 16:50 »
Detdär har delvis att göra med hur plattorna är hopfogade.

Min erfarenhet är att de kan fungera för tillämpningar som kräver väldigt låg ström.

Det bör gå att ladda många typer av batterier.

Annars är det väl plutionumtorn som gäller om man vill ha vettig, jämn uteffekt över tid...
Ryssarna vet ju hur man bygger hållbara grejer som står sig över tid med thermoelement om inte annat, skulle faktiskt inte ha någonting emot att ha ett par sådana i trädgården...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser