Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Curryört  (läst 9913 gånger)

Cinnas

  • Inlägg: 5
    • Kalote's
Curryört
« skrivet: 30 maj-10 kl 17:02 »
Hejsan !!

Såg i affären idag att det fanns curryört, beskrivningen var att det var en kantväxt
som luktar curry.
Men till min fråga kan man ha denna ört till matlagning ??
Den luktade helt klart aptitligt :)

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Curryört
« Svar #1 skrivet: 31 maj-10 kl 07:27 »
Ja, man kan använda det som krydda.

jag71

  • Inlägg: 590
  • varma höns
    • Skåne
SV: Curryört
« Svar #2 skrivet: 31 maj-10 kl 07:33 »
jag har fått lära mig att den inte ska tillagas. Smaken förstörs om den blir upphettad. Om det är så vet jag inte men om det är så så kan det ju vara bra att veta.  :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Curryört
« Svar #3 skrivet: 01 jun-10 kl 15:25 »
Jag hade en, men den frös ihjäl i vintras. Det sägs ju att man kan använda den i matlagning, men förutom i mitt blandade örtsalt har jag inte använt den. Jag har f ö även en colabuske, som jag köpte på skoj och även den ska kunna användas, men det har jag inte heller gjort. Men den luktar cola när man gnider bladen. Den ser förresten precis ut som åbrodd.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Curryört
« Svar #4 skrivet: 01 jun-10 kl 21:07 »
Man ska kunna lägga en kvist curryört i grytan och det lär ge smak. Men jag har inte testat själv, bara läst om det...

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Curryört
« Svar #5 skrivet: 01 jun-10 kl 21:24 »
Jag hade en, men den frös ihjäl i vintras. Det sägs ju att man kan använda den i matlagning, men förutom i mitt blandade örtsalt har jag inte använt den. Jag har f ö även en colabuske, som jag köpte på skoj och även den ska kunna användas, men det har jag inte heller gjort. Men den luktar cola när man gnider bladen. Den ser förresten precis ut som åbrodd.
Colabuske? Aldrig hört talas om, spännande. Vad heter den på latin? Är den härdig? Hur förökas den? Var fick du tag på din?

Vill ha en känner jag spontant, man är ju en samlare av ovanliga, helst ätliga, växter...

Och ursäkta att jag kapar tråden lite.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Curryört
« Svar #6 skrivet: 17 jun-11 kl 23:43 »
 Är det curryört man får currybladen från? Isf vore det ju klart intressant att odla.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Curryört
« Svar #7 skrivet: 15 jul-11 kl 12:48 »
Är det curryört man får currybladen från? Isf vore det ju klart intressant att odla.

Nej det är det inte, de kommer från ett tropiskt träd (Murraya koenigii). Curryörten (Helichrysum italicum) luktar bara curry, och den kan inte användas i maträtter eftersom smaken försvinner vid upphettning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser