Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ved varmer bast?  (läst 85436 gånger)

Neiklot

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #20 skrivet: 08 okt-09 kl 17:48 »
Jag tycker gran är ganska tungarbetad. Proppfullt med gren som gör dom svåra att klyva, mängder med kladdig kåda och kvist till förbannelse som man måste dra ihop i högar om man vill kunna gå genom skogen efteråt.

Håller med, speciellt (!) om man klyver med yxa. Och det känns som om man kapar mer grenar än man kapar ved....

vilde

  • Inlägg: 140
    • Skåne
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #21 skrivet: 08 okt-09 kl 18:18 »
Jo, det har faktiskt ganska stor betydelse. Utgår man från energi per viktenhet så är skillnad minimal mellan trädslagen. 10kg gran värmer ungefär lika bra som 10kg rönn

Ja det tänkte jag inte på, det är ju självklart, men man utgick säkert från volym för det är ju så vi mäter ved, det är ju ingen som springer o väger vedstaplarna. Att prata om vikt är ju bara teori tycker jag.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #22 skrivet: 08 okt-09 kl 21:16 »

Rönnskogar finns tyvärr inte, och rönn blir heller inte tillräckligt storvuxen för att vara lämplig som vedplantering. Den är mer en lite bonus som man kan hitta i skogsbryn och i blandskog


Dit vi nyss har flyttat så har en skogsfastighet fått växa igen spontant efter en avverkning för ungefär 20 år sedan. 9 av 10 "träd" är rönnar. Även på vår mark trivs rönnen utomordentligt bra; där det har "slyat" igen dominerar rönnen nästan lika kraftigt på sina ställen.

Huggorm

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #23 skrivet: 08 okt-09 kl 21:30 »
Dit vi nyss har flyttat så har en skogsfastighet fått växa igen spontant efter en avverkning för ungefär 20 år sedan. 9 av 10 "träd" är rönnar. Även på vår mark trivs rönnen utomordentligt bra; där det har "slyat" igen dominerar rönnen nästan lika kraftigt på sina ställen.

En rönnskog skulle jag ge mycket för att ha, det måste vara något alldeles speciellt. Vårda den väl och gallra bort gran och annat som med tiden kommer kväva rönnarna!

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #24 skrivet: 08 okt-09 kl 23:05 »
Rönn växer som ogräs på min tomt. Det behövs egentligen inte så många år för att de ska duga att göra ved av.
Den är ju inte kvistig och därmed lättkluven, men alldeles för hård för att göra t ex flis eller gengaskubb av.

Gran är ett elände även om man har hydraulisk vedklyv, det är så mycket vresiga och kvistiga ställen att man nästan får välja mellan att antingen lägga 10-20 % av veden åt sidan okluven eller ta risken att böja sönder något i vedklyven.

Huggorm

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #25 skrivet: 08 okt-09 kl 23:33 »
Granen är ju sådan att grenarna sitter i krans runt stammen, alltså samlade. Jag brukar kapa en kortare kubbe där grenarna ser riktigt jobbiga ut, så blir det åtminstone enklare att klyva. Kortare vedträn behöver inte klyvas lika noga heller, för att få plats i kaminen.

andtol

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #26 skrivet: 13 okt-09 kl 17:01 »
Granen är ju sådan att grenarna sitter i krans runt stammen, alltså samlade. Jag brukar kapa en kortare kubbe där grenarna ser riktigt jobbiga ut, så blir det åtminstone enklare att klyva.
Ett alldeles utmärkt tips som jag ska försöka följa i vinter när jag ska såga gran!

nyhem

  • Inlägg: 34
    • Ångermanland
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #27 skrivet: 21 okt-09 kl 11:01 »
Skåne, blekinge o halland bögebränne. Resten av landet, björk med inslag av övriga lövträd.  Denna ved värmer bäst. Men man gör väl som Kajsa Varg.
Förbränningen är det viktiga.  Tror det är densiteten, i veden. Som är svaret på grundfrågan. En regnig dag i skogen, tjärved.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #28 skrivet: 29 okt-09 kl 11:55 »
Tycker nog att furu blir läbbigt varmt jämfört med te x. björk som mera är en mysvärme.

Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Huggorm

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #29 skrivet: 29 okt-09 kl 14:21 »
Det är väll för att en frodvuxen fura flammar upp och brinner som sjutton. Men dom varar ju inte så länge...

andtol

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #30 skrivet: 29 okt-09 kl 14:26 »
Jag har eldat en del med bok och oxel i höst eftersom jag har fått fälla en del döda träd. Inte mycket vedämne kvar i dem. Svårtorkade men sen brinner de väldigt snabbt och med hög värme.

mr. burns

  • Inlägg: 441
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #31 skrivet: 30 okt-09 kl 12:30 »
Jag har eldat lite med Körsbär i höst, veden har torkat 2 år inomhus, och det är hög densitet på vedklabbarna. Det värmer väldigt bra.

jenses

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #32 skrivet: 30 okt-09 kl 16:46 »
Vilken ved värmer bäst?

Den som kostade gratis såklart!  :D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #33 skrivet: 13 nov-09 kl 11:16 »
Klok är du, Jenses 8) !

Hemma eldar vi endel med "baggaträn" (granar som fått granbarkborrar och dött), som varit så torra att det princip varit fälla-kapaåklyva-elda.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Intricate

  • Inlägg: 474
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #34 skrivet: 13 nov-09 kl 11:22 »
Läs Yngve Ryds bok om Eld.
Där finns allt som är värt att veta om ved. Förutom om man vill veta något om värmevärden hos bok, ek med flera sådana träd.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #35 skrivet: 15 dec-09 kl 22:39 »
Boken eld är toppen för skogsvandrare .Förr när det var riktigt kallt och det var svårt att hålla värmen högg och eldade man tjälad björk ,problemet var bara att man brände ut spisarna.Den klafreströmspanna som vi hade från 1955 fungerade bäst med tjälad björk ,lite mer drag bara sen blev det varmt,lika bra som min moderna panna med acktank

andtol

  • Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #36 skrivet: 16 dec-09 kl 07:36 »
eldade man tjälad björk
Vad betyder tjälad björk?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #37 skrivet: 16 dec-09 kl 08:36 »
Vad betyder tjälad björk?

Rå, nyfälld björk som var frusen när trädet fälldes och inte har fått tillfälle att tina innan den eldas.

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #38 skrivet: 28 dec-09 kl 14:08 »
Jag blandar friskt i mina kakelugnar. Björk bra det tar lite plats, dvs vägar ganska mycket. Gran okej, tall ok om inte för mkt kåda. Ek bra men ej ensamt.

Jag eldar på ordentligt ca 20 minuter, sedan drar jag spjället och får lång värme, dvs teglet suger värmen.

Alltid en kompromiss mellan ren het eld, som försvinner i skorstenen, och lång svalare eld, som sotar, men värmer kakelugnen-rörspisen.

Valter i
Rönninge
www.isander.se



KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #39 skrivet: 28 dec-09 kl 15:05 »
Lite off topic, men är det ingen här som eldar med briketter?
Vi har gjort det i 12 år nu, och det funkar perfekt.
Nu kan jag köpa dom svart, så jag betalar bara 1 krona kilot, det går en 4-4,5 ton om året, enda jobbet (utöver själva eldningen då:-) Är att bära in dom, köper lass om 500-700 Kilo, så är jag ensam bär jag in ett lass på en halvtimme, när två grabbar hjälper mig bär vi in ett lass på 10 - 12 minuter:-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser