Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?  (läst 22677 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #40 skrivet: 29 mar-16 kl 12:26 »
Här i bergslagsområdet (norra Västmanland, Dalarna, Värmland) och norrut kallas dessa efter gammalt för järg eller skogsjärg. Som tidigare nämnts räknas de inte som spindlar men ingår i gruppen spindeldjur (spindlar, kvalster, skorpioner, klokrypare m.m.). Så vitt jag vet är de närmare släkt med skorpioner än spindlar. Var rädd om dem, de lever till stor del av sådana djur som vi gärna vill bli av med, t.ex. fästingar, olika kvalster m.m. (Fästingen hör i och för sig till familjen kvalster).
Min mor sa "djärvsnät" om spindelnät.  Hon kom från en annan socken gränsande till Västmanland.  Det kom nån till realskolan och frågade just om vilka ord som användes om spindlar.  Jag var ensam i klassen om anknytande ord för spindlar.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #41 skrivet: 17 sep-16 kl 00:39 »
Jag är ångermanländska och där kallade vi dom för skräddare men jag vet inte varför. Visserligen väver dom nät men det gör ju nästan alla spindlar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #42 skrivet: 17 sep-16 kl 09:11 »
Intressant, Skräddare är väl annars dedär som hoppar runt på vattnet (de tillhör en helt annan djurgrupp).

Harkrank är dedär jättemyggorna (harkranken lever lyckligtvis av växtsafter till skillnad från de vanliga stickmyggorna (även om de är avlägset släkt)...) 

och den på bilden som sagt någon art av lockespindel (och en parallell artgrupp vid sidan av vanliga spindlar, mm som nämnts tidigare.)
De kan inte spinna nät som vanliga spindlar och kroppen är ett massivt stycke i ställetför tvåledad som den är på en vanlig spindel.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #43 skrivet: 17 sep-16 kl 09:14 »
när jag var liten kallade vi dom "daddy longleg".

Jag har för mig att det ursprungligen var Amerikansk källarspindel och arter som liknade denna.

Edit, Har för mig att Adam Savage (från mythbusters) samlade ihop en stor låda med någonting han kallar "daddy longlegs" och gjorde en kammare där han stack in armen bland dem för att ta reda på vad som händer om man blir biten... (just inget särskilt hände, de kunde inte ens bita genom mänsklig hud).

Det finns inga naturligt förekommande farliga arter i Sverige, men bett från en del större arter som tex vattenspindlar, stor korsspindel, mm kan säkert kännas litet i och med den relativa storleken. Men jag har ännu aldrig blivit biten trots att jag hanterat dem relativt ofta när jag var yngre.
De bits i princip bara om man klämmer den eller den på annat sätt känner sig hotad till livet.




« Senast ändrad: 17 sep-16 kl 09:25 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #44 skrivet: 17 sep-16 kl 09:50 »
Mythbusters har gjort en del dåligt genomförda sågningar av myter. Den där har jag inte sett, men väl när han med en "stråle" som bestod av några spridda droppar hävdade att inget hände om man pissade på ett elstängsel ::)

Jag har plockat med mycket djur och lockespindeln bits så det känns. Påminner om nyckelpigans bett om nu någon har fått prova det, också ett djur som man inte tror skall kunna bitas så det känns.

Intressant att amerikanerna drar de tre olika långbenta krypen över en kam och kallar dem daddy longleg. Man skall nog inte förväxla det de kallar källarspindel med vad vi normalt menar med källarspindel. Det är de kraftiga, ovanligt stora filurerna man kan hitta i fuktiga källare, pumpgropar mm  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5258663

Som mizzarrogh skriver så bits de flesta spindlar (eller djur över huvud taget) bara om man håller fast dem. Men lockespindeln som gav mig ett nyp gick helt fredligt över armen ned på handens ovansida där den stannade, gungade lite upp och ned innan den sänkte kroppen och bet till.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #45 skrivet: 17 sep-16 kl 10:36 »
Det finns inget värre sätt att vakna än att en sån där promenerar över ansiktet  :-X

Man kan prova att lyfta dom i benen och sätta dom försiktigt i en korsspindels nät. Korsspindeln springer fram och låser benen på dom med tråd, sedan äter dom i lugn och ro.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #46 skrivet: 17 sep-16 kl 14:51 »
Jag hittade ett par långbenta rackare på min cykel när jag skulle till jobbet häromdagen. Jag hittade tre stycken men hade hela tiden känslan av att det fanns fler som passade på att krypa runt medans jag var upptagen i trafiken ...
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #47 skrivet: 17 sep-16 kl 17:02 »
Det finns inget värre sätt att vakna än att en sån där promenerar över ansiktet  :-X


Jo, en fästing... (senast idag) >:(
Nog det enda av spindeldjuren jag har seriösa fobier för...
Jag höll på att spy när ja såg den.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #48 skrivet: 17 sep-16 kl 17:05 »
Jo, en fästing... (senast idag) >:(
Nog det enda av spindeldjuren jag har seriösa fobier för...
Jag höll på att spy när ja såg den.
Man vänjer sig. I år har jag bara haft ett femtiotal fastsittande, förra året var det cirka nittio  ::)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #49 skrivet: 17 sep-16 kl 17:51 »
Då skall jag väl inte klaga, var typ på väg till doktorn och be om alla sprutor han hade mot TBC, borrelia och allt annat...  :o ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #50 skrivet: 17 sep-16 kl 17:51 »
Luffarspindeln luffade över till USA och fick namnet hobospider där och satts som en av tre giftiga arter. Svarta änkan , brown recluse är de andra två. Men man har omvärderat giftigheten men den kan ändå i vissa fall ge stora nekrotiska sår, och svår huvudvärk.

Den finns i skåne bla.

Vad gäller källarspindlarna så finns det en mängd arter och om du och grannen har var sin matkällare med dessa djur så är det inte säkert att spindlarna är släkt.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #51 skrivet: 17 sep-16 kl 19:27 »
Mythbusters har gjort en del dåligt genomförda sågningar av myter. Den där har jag inte sett, men väl när han med en "stråle" som bestod av några spridda droppar hävdade att inget hände om man pissade på ett elstängsel ::)

Jag har plockat med mycket djur och lockespindeln bits så det känns. Påminner om nyckelpigans bett om nu någon har fått prova det, också ett djur som man inte tror skall kunna bitas så det känns.

Intressant att amerikanerna drar de tre olika långbenta krypen över en kam och kallar dem daddy longleg. Man skall nog inte förväxla det de kallar källarspindel med vad vi normalt menar med källarspindel. Det är de kraftiga, ovanligt stora filurerna man kan hitta i fuktiga källare, pumpgropar mm  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5258663

Som mizzarrogh skriver så bits de flesta spindlar (eller djur över huvud taget) bara om man håller fast dem. Men lockespindeln som gav mig ett nyp gick helt fredligt över armen ned på handens ovansida där den stannade, gungade lite upp och ned innan den sänkte kroppen och bet till.

När jag var barn fick jag höra att lockespindlar inte bits. Vi kallade dom för långben. Räddade många från vedstapeln genom att ta dom i händerna och bära bort dom. Blev aldrig biten, kanske kände dom att jag ville dom väl  :) Många år senare hörde jag på radio att dom har ett gift lika starkt som svarta änkan, men att dom inte kan bita igenom vår hud. Efter det vågade jag inte längre ta dom i handen. Men du blev biten och inte skadad, så detta stämmer tydligen inte.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #52 skrivet: 17 sep-16 kl 21:00 »
Nja, jag känner inte till något dokumenterat fall över huvud taget där någon fått känningar av deras gift, tror mängden ändå skulle vara för liten.
Kännas kan det kanske, men en vanlig broms känns nog betydligt värre...


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #53 skrivet: 17 sep-16 kl 22:15 »
Ja inte var det någon stor eller långvarig smärta, men det kändes i alla fall. När jag tittar efter i litteraturen så skall de inte producera något egentligt gift och de har inga ihåliga "tänder". Men de har en försvarskemikalie som är illasmakande, och det kan möjligen vara den i kombination med att krypet råkar bita i tunn hud som gör att det känns.


Eamonn

  • Inlägg: 33
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #54 skrivet: 17 sep-16 kl 22:32 »
Jag har alltid kallat dom för jaktspindlar och jag trodde fö att de inte byggde några nät.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #55 skrivet: 18 sep-16 kl 11:29 »
Jo, de har ett par små "vampyrtänder" så litet kan det säkert kännas om den hugger till på "rätt" ställe...  :)

Svarta änkan är ju stor som en halv pingisboll, nästan, eller i allafall som en stor vindruva och finns mig veterligen bara på någon enstaka punkt i södra Skåne, ingen vet riktigt hur den hamnat där, men troligen har den följt med någonting eller så har någon släppt ut dem där i modern tid, men det är nog väldigt precist att de klarar sig där.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Vad kallar ni långbenta badrumsspindlar?
« Svar #56 skrivet: 18 sep-16 kl 12:51 »
Det är tur att vårt land är lite svårt att bo i för de flesta av de farliga småkrypen, för med all import följer det med en del udda filurer. Det kan ses en och annan färgglad spindel springa ur kontainrarna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser