Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så äppelkärnor  (läst 35957 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Så äppelkärnor
« skrivet: 01 maj-08 kl 10:44 »
Det finns lite gamla halvdöda spännande äppelträd vid gamla försvunna torp och boplatser här i skogen. Jag skulle vilja odla fram grundstammar som jag kan ympa in de sorterna på för att försöka bevara dem och se hur frukten är. Hur ska äppelfrön behandlas för att gro? Ska de sås direkt från äpplet eller torkas först? Ska jag göra det på hösten eller våren? Någon som provat?

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #1 skrivet: 05 maj-08 kl 22:20 »
Alla frön som jag plockar ur frukt brukar jag så direkt.
Om det inte är slemmig frukt, som passionsfrukt. Då brukar jag torka till den lite först..
Själv tycker jag om att ha i kruka första tiden, så man vet var man har vad.
MAn glömmer juh så lätt.
Sen låta den stå svalt på vintern, så att rötterna är skyddade, men ändå blir härdade.


Bra idé att ta vara på de gamla träden tycker jag! Kulturarv för bövelen!
Vet ett ställe där det växer ett urgammalt glasäppleträd.
Det brukar jag fundera på ibland, att det vore så synd om det bara dog och försvann.
Jag ska minsann göra som du och ta mig en kärna i höst!

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Så äppelkärnor
« Svar #2 skrivet: 06 maj-08 kl 08:17 »
Tackar! Jag ska så massor till hösten när jag kan plocka frön. Det går säkert åt en del om jag ska försöka lära mig ympa...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Så äppelkärnor
« Svar #3 skrivet: 06 maj-08 kl 09:58 »
Jag har hört att kärnsådder av Åkerö ger bra grundstammar. Enligt min erfarenhet är det inte så lätt att få äppelkärnor att gro, men just under ett Åkeröträd har jag haft spontan uppkomst av fina plantor. Dock var det just då tyvärr inte läge så det blev gräsklipparen... Jag hoppas det kommer flera.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Så äppelkärnor
« Svar #4 skrivet: 06 maj-08 kl 10:08 »
Men är det inte så att äppelkärnor inte blir samma som trädet det kom från? Alltså, bara för att äpplet vuxit på ett Ingrid Marie-träd är det inte säkert att kärnorna i det ger upphov till ett Ingrid Marie-träd.

Det är ju beroende på vad äppelblomman pollinerats med. Därför är det ju vanligast att man ympar på äppelträd istället, för ympen är ju garanterat sortäkta. Kärnorna är det inte.

Däremot kan det ju bli nya, intressanta och goda sorter ändå om man kärnsår!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Så äppelkärnor
« Svar #5 skrivet: 06 maj-08 kl 10:17 »
Om man tar tillvara kärnsådder lär det normalt vara för att ympa eller okulera på dem. Att låta dem utvecklas naturligt från sina egna anlag även i kronan är mer experimentellt och osäkert.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Så äppelkärnor
« Svar #6 skrivet: 06 maj-08 kl 12:07 »
Hur lång tid tar det att få fram en grundstam från kärna?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #7 skrivet: 06 maj-08 kl 22:09 »
Hur lång tid tar det att få fram en grundstam från kärna?
Jag har planterat på hösten. Nästa sommar blir det ett spö. Våren efter det så kan du ympa.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Så äppelkärnor
« Svar #8 skrivet: 07 maj-08 kl 20:47 »
Vilken typ av ympning ska man använda när man ympar på ett spö. Jag har lyckats med barkympning, men det var på en grövre gren.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #9 skrivet: 07 maj-08 kl 22:26 »
Men är det inte så att äppelkärnor inte blir samma som trädet det kom från? Alltså, bara för att äpplet vuxit på ett Ingrid Marie-träd är det inte säkert att kärnorna i det ger upphov till ett Ingrid Marie-träd.

Det är ju beroende på vad äppelblomman pollinerats med. Därför är det ju vanligast att man ympar på äppelträd istället, för ympen är ju garanterat sortäkta. Kärnorna är det inte.

Däremot kan det ju bli nya, intressanta och goda sorter ändå om man kärnsår!

Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #10 skrivet: 07 maj-08 kl 22:49 »
Vilken typ av ympning ska man använda när man ympar på ett spö. Jag har lyckats med barkympning, men det var på en grövre gren.
Det går att använda vilken modell av ympning som helst. Men oftast brukar man använda läggymp eller skarvymp.
Själv så använder jag hakymp. Den tycker jag är bäst. Men den lite längre tid att skära till.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #11 skrivet: 07 maj-08 kl 23:28 »
Det går att använda vilken modell av ympning som helst. Men oftast brukar man använda läggymp eller skarvymp.
Själv så använder jag hakymp. Den tycker jag är bäst. Men den lite längre tid att skära till.

Det finns "sekatörer" som skär till hakympar i ett 'knips' ... kan vara värt några hundralappar om man ska göra många ympar.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Så äppelkärnor
« Svar #12 skrivet: 08 maj-08 kl 08:01 »
Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*

 ;D Ja, det kanske går... Eller så lär du dig ympa istället, så får du garanterat den äkta sorten du vill ha.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #13 skrivet: 08 maj-08 kl 12:30 »
Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*
Då är det enklare att ta skott från trädet och plantera i miniväxthus.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #14 skrivet: 08 maj-08 kl 18:16 »
Haha!
Jag visste inte ens att jag var intresserad av ympning, men nu ska jag minsann ut och snitta träd! ;D

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #15 skrivet: 04 jul-08 kl 17:52 »
Äppelfrön är inte fröäkta eller vad det nu kallas men det med plastpåse om knopparna låter intressant :) någon som testat?!
...det jag  undrar över är faktiskt päron...någon som vet om dem är "fröäkta"? Tog nämligen ut kärnor ur ett anjou-päron, som jag stoppade ner i jord idag. Vet dock inte om det kommer upp något alls för råkade vattna lite för mkt och dessutom planterades dem i bottendelen på en äggkartong..vet inte om det är tillräckligt utrymme för att utveckla en liten planta på!? Tog ur äppelkärnor idag med, dem ska få genomgå samma procedur :)

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Så äppelkärnor
« Svar #16 skrivet: 04 jul-08 kl 18:16 »
Hmmm. Det har du ju rätt i.
Om det inte är en korsbefruktning, så har ju det nya äppeltrådet en annan "pappa".
Tror du man skulle kunna blåsa upp och knyta en plastpåse kring en knoppande gren.
Skaka pinnen och hoppas på att det blir en liten incesthistoria.
För att till sist få äpplen med "rasrena" kärnor?

*Funderar*

Vad jag vet är inte äpplen självbefruktande, det går inte häller att befrukta en äppelblomma med en blomma från samma sorts äppelträd. detta beror på att alla träd av samma sort genetisk sätt är samma individ, dvs. de har samma genuppsättning, vilket inte är så konstigt med tanke på att de fuktbärande delarna är ditympade och har samma ursprung.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Så äppelkärnor
« Svar #17 skrivet: 04 jul-08 kl 18:19 »
...det jag  undrar över är faktiskt päron...någon som vet om dem är "fröäkta"?

jag tror att det är som med äpplen, att de inte är fröäkta.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #18 skrivet: 04 jul-08 kl 19:33 »
Vad jag vet är inte äpplen självbefruktande, det går inte häller att befrukta en äppelblomma med en blomma från samma sorts äppelträd. detta beror på att alla träd av samma sort genetisk sätt är samma individ, dvs. de har samma genuppsättning, vilket inte är så konstigt med tanke på att de fuktbärande delarna är ditympade och har samma ursprung.

ahaa...det är så det är. hmmmm, är ympning det enda sättet att få precis samma äppelsort då?! eller finns det fler sätt? iof spännande med nya och roligt om det blir bra, men om det är ett speciellt äppel man är ute efter...

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Så äppelkärnor
« Svar #19 skrivet: 04 jul-08 kl 21:21 »
ahaa...det är så det är. hmmmm, är ympning det enda sättet att få precis samma äppelsort då?! eller finns det fler sätt? iof spännande med nya och roligt om det blir bra, men om det är ett speciellt äppel man är ute efter...

Vill man ha exakt samma äppelsort måste man ympa. Detta är inte ovanligt i fruktvärlden, enligt uppgift ska även citrusfrukter bananer och vindruvor förökas genom ympning/sticklig för att få exakt samma sort. Vilket ska vara anledningen till att man kan få fram kärnfria vindruvor.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #20 skrivet: 06 jul-08 kl 22:11 »
Vilket ska vara anledningen till att man kan få fram kärnfria vindruvor.


Aha!
Det har jag undrat över!
Tack!

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
SV: Så äppelkärnor
« Svar #21 skrivet: 09 jan-09 kl 12:44 »
Gammalt ämne som jag tar upp igen.

En äldre släkting till mig har som hobby att driva upp äppelkärnor till till träd och jag delar med mig lite av det han berättat för mig.

För att kärnan ska gro bra och det blir bra frukt måste kärnan frysas först, man sätter den i en kruka och ställer ut den så det blir tjäle i den och sedan tar man in den och fortsätter groningen. Han har också sagt att det är viktigt att trädet är så gammalt som möjligt, morderna träd blir helt enkelt inte bra. Redan på 50- talet när han började driva upp träd var detta viktigt, så man ska nog försöka få tag på riktigt gammla. Att trädet inte längre bär god frukt verkar inte spela så stor roll.
Som kuriosa kan nämnas att förr i tiden var det tradition att folkskolelärarna ute på landet gav sina avgångselever ett äppelträd i examenspresent som de själva drivit upp under vintern.

Har inte själv försökt att driva upp äppelträd, men nu när jag läste denna tråd blev jag inspirerad och ska ut och leta fallfrukt från vårt uråldriga äppelträd :)

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #22 skrivet: 10 jan-09 kl 21:26 »
tackar :D va spännande...synd att det är så lång tid innan man kan hitta falläpplen och kan sätta ut fröna för att "tjälas" :(

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #23 skrivet: 10 jan-09 kl 22:08 »
tackar :D va spännande...synd att det är så lång tid innan man kan hitta falläpplen och kan sätta ut fröna för att "tjälas" :(
Lång tid?
Det är ju bara att gå till en trädgård så brukar det ju ligga äpplen på marken eller vid komposten.

Annars så finns det fortfarande svenska äpplen i affären. Bara att peta ut kärnorna.
Placera dom sedan i en kruka med jord och ut med krukan utomhus på norrsidan.

Har ni för varmt väder så stoppa krukan med jord i en plastpåse och lägg i frysen någon månad.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #24 skrivet: 18 jan-09 kl 18:11 »
sant :-[  men i affären lär det ju inte vara från gamla träd...lr? värt att testa iaf :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #25 skrivet: 18 jan-09 kl 19:15 »
sant :-[  men i affären lär det ju inte vara från gamla träd...lr? värt att testa iaf :)
Vad är skillnaden?
Du skall ju bara ha den som rotsystem. Eller tänker du låta den växa upp till den ger frukt?

Om du tar frukt från ett gammalt träd så kan den blomman vara polinerad av ett ungt träd i närheten.
Så du har ingen aning om vad kärna innehåller.

Det är ju därför som man klonar fram stammar istället för att ta frön.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #26 skrivet: 18 jan-09 kl 19:18 »
ahaa...det är så det är. hmmmm, är ympning det enda sättet att få precis samma äppelsort då?! eller finns det fler sätt? iof spännande med nya och roligt om det blir bra, men om det är ett speciellt äppel man är ute efter...
Dom mesta äppleträd som man köper är okulerade istället för ympade.
Pga att okulering är billigare.

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #27 skrivet: 18 jan-09 kl 20:27 »
njaa...bor ju i lägenhet så hade väl inte tänkte mig ett stort äppelträd.. ;) det var bara för skoj skull som jag försökte plantera äppel- och päronkärnor tidigare...klart skulle jag få dem att gro och växa och min pojkvän att gro ett gillande för hus mm så skulle det ju vara roligt att plantera det "på riktigt"  ;D ren nyfikenhet om hur det "fungerar" ;)

...det här kommer garanterat låta dumt men det struntar jag i... om en lite humla är och mumsar i en "plommonblomma" och sedan fortsätter till en äppelblomma, kan det inte bli något fruktbärande träd från de kärnorna? lr kan det bli ngn konstig hybrid av det? ...har verkligen noll koll, går väl att googla sig fram kanske men roligare att ställa dumma frågor här ;) ;D

//nyfiken i en strut ;)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #28 skrivet: 18 jan-09 kl 20:39 »
om en lite humla är och mumsar i en "plommonblomma" och sedan fortsätter till en äppelblomma, kan det inte bli något fruktbärande träd från de kärnorna? lr kan det bli ngn konstig hybrid av det? ...har verkligen noll koll, går väl att googla sig fram kanske men roligare att ställa dumma frågor här ;) ;D

//nyfiken i en strut ;)
Dom måste vara av samma sort för att det skall bli en befruktning.
Så äpple på äpple.
Plommon på plommon.


Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #29 skrivet: 18 jan-09 kl 21:20 »
ok :-[  *s* men kan man inte pollinera blommor från ett äppelträd med pollen från ett annat äppelträd av samma sort och sedan få kärnor som är av samma sort om man absolut inte vill ympa...inte att jag har ngt speciellt mot ympning men om jag hade haft det ::) lr blir det automatiskt ett annat äpple pga kärnan? känner mig som en treåring som frågar om allt *s* :-[

PellePutt

  • Inlägg: 146
SV: Så äppelkärnor
« Svar #30 skrivet: 18 jan-09 kl 22:32 »
ok :-[  *s* men kan man inte pollinera blommor från ett äppelträd med pollen från ett annat äppelträd av samma sort och sedan få kärnor som är av samma sort om man absolut inte vill ympa...inte att jag har ngt speciellt mot ympning men om jag hade haft det ::) lr blir det automatiskt ett annat äpple pga kärnan? känner mig som en treåring som frågar om allt *s* :-[

Läs mitt tidigare inlägg i tråden...
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Så äppelkärnor
« Svar #31 skrivet: 19 jan-09 kl 00:00 »
Hej Ekub!
Vissa närstående växtarter går ibland att korsa ex rönn och päron.
Vill du gärna ha en hybrid av äpple och plommon så får du använda genteknik.
MVH
Jan

Ekub

  • Inlägg: 539
SV: Så äppelkärnor
« Svar #32 skrivet: 19 jan-09 kl 10:33 »
oki, tack :-[ :-*  ...följdaktligen blir jag ju nyfiken...finns det någon frukt/bär som är en korsning mellan rönnbär päron? ;D

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #33 skrivet: 19 jan-09 kl 11:30 »
oki, tack :-[ :-*  ...följdaktligen blir jag ju nyfiken...finns det någon frukt/bär som är en korsning mellan rönnbär päron? ;D
Man kan få en ymp från päron att växa fast ett litet tag.
Men eftersom päron är väldigt starkväxande så kommer inte rönnkvisten under päronympen att hålla.
Utan den bryts av.

Det finns massor av olika saker man kan ympa.
Kaktusar ser man ibland ympade.

Tjuvskott från tomatplanta kan man ympa fast på potatissjälken.

Men det är ingen mening att ödsla tid på ympar som ändå är dömda att misslyckas.

Då är det bättre att börja samla på frukt och bärsorter så att du får någon nytta av dina ympar. ;)

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Så äppelkärnor
« Svar #34 skrivet: 19 jan-09 kl 12:46 »
Hej!
Shipova anses vara en hybrid av Sorbus och Pyrus. Om sorbusen är en oxel eller rönn är det ingen som vet. Jag har beställt en till i vår. Det finns ett antal olika sorbushybrider på marknaden. De flesta är gjorda i Ryssland. Finnarna kallar dem sötrönnar.
Du kan köpa en del på  www.plant-shopping.de   Jag köpte några sorter där i höstas.
MVH
Jan

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Så äppelkärnor
« Svar #35 skrivet: 19 jan-09 kl 12:48 »
Ursäkta fel adress   www.garden-shopping.de
Jan

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Så äppelkärnor
« Svar #36 skrivet: 20 jan-09 kl 10:59 »
Dom måste vara av samma sort för att det skall bli en befruktning.
Så äpple på äpple.
Plommon på plommon.


Hej Rosten och Ekub

Dom måste vara av samma art ska det vara. Äpple och päron är olika arter. Arterna är (i huvudsak) skapade av naturen, av evolutionen. De har en naturlig biologisk avgränsning. Grundregeln säger att endast individer av samma art kan få fertil avkomma. (Fertil=fruktsam=kan i sin tur få nya "barn".) Sen finns det en del undantag, vilket lär bero på att arterna inte är alldeles stabila, utan stadda i en (oftast långsam) utveckling. T ex kan kålrot och rova som anses höra till olika arter ibland få fertilt frö med varandra. Kålrot har (tror man i alla fall) relativt nyligen kommit till genom en korsning mellan rova och kål (som tillhör en tredje närbesläktad art). Korsning mellan rova och kål sker inte så lätt men kan troligen spontant ske vid enstaka tillfällen. Den nybildade arten kålrot är troligen inte helt färdigutvecklad som egen art. Jag gissar att det bidrar till att den relativt lätt korsas med i alla fall en av sina föräldraarter.

Samtidigt finns det många sorter av dessa arter (äpple, päron, kålrot, rova, kål etc). Sorterna skapas av människan på relativt kort tid. Det bryr sig naturen inte så mycket om utan korsar gärna sorter av samma art med varandra om den får tillfälle.

Ni kan läsa mer i boken Fröodling på Fröodling.se. Jag har ett kapitel som heter Lite biologi för fröodlare. Där går jag igenom såna här saker på ett förhoppningsvis förståeligt sätt. Exemplen är mest hämtade från köksväxter.
Se http://www.froodling.se/pdf/litebio.pdf

Sorter av äpple och päron är dock (till skillnad från typiska köksväxter) inte frökonstanta. Man får alltså inte samma sort om man korsar två träd av samma sort.(*) Det lär bero på att människorna inte brukar fortplanta dem med frö, utan vegetativt, med ympning och okulering. De har därmed inte behövt anpassa sig till att kunna fröförökas på ett sätt som människorna vill. Vi brukar nämligen oftast vilja veta vad vi får, och vi brukar oftast vilja ha samma sort igen, istället för något som i 99 fall av 100 blir sämre. Anledningen att vi valt denna förökningsmetod (ympning och okulering) hänger i sin tur samman med olika omständigheter, bl a att träd har relativt lång livslängd jämfört med t ex grönsaker.

Anders


(* Det är t o m ofta som detta inte går, då de flesta sorterna inte är självfertila. Dvs de har ett inbyggt skydd mot inavel. Dvs de vill inte fortplanta sig med individer som är för lika dem själva.)


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Så äppelkärnor
« Svar #37 skrivet: 20 jan-09 kl 14:26 »
Alla sorter äpplen går inte heller att ympa på vissa äppelsorter med bra resultat.
Man kan få ympen att leva något år men den växer inte.

För att det skall funka får man "mellanympa" d.v.s. att man ympar på en sort i mellan dit träd och ympen du vill ha.

Även päron har dom problemen vid ympning/okulering på vissa grundstammar.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Så äppelkärnor
« Svar #38 skrivet: 23 jan-09 kl 13:12 »
Snacka om en hel vetenskap...  :P
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Så äppelkärnor
« Svar #39 skrivet: 16 mar-17 kl 12:24 »
Hittade den här gamla tråden och väcker upp den igen. Jag har hittat ett ställe med fullt av små vildapel ca 40 cm höga och tänkte att jag skulle kunna ympa in favoritäpplena på dem.
Därför undrar jag nu om det är försent att ta ympgrenar från mina äppelträd så jag kan ympa redan i vår?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Så äppelkärnor
« Svar #40 skrivet: 16 mar-17 kl 13:45 »
Ja, i Blekinge lär det vara för sent detta året.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Så äppelkärnor
« Svar #41 skrivet: 16 mar-17 kl 14:25 »
Hittade den här gamla tråden och väcker upp den igen. Jag har hittat ett ställe med fullt av små vildapel ca 40 cm höga och tänkte att jag skulle kunna ympa in favoritäpplena på dem.
Därför undrar jag nu om det är försent att ta ympgrenar från mina äppelträd så jag kan ympa redan i vår?
Du kan väl testa att ta ett par stycken så vet du till nästa gång  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Så äppelkärnor
« Svar #42 skrivet: 16 mar-17 kl 23:07 »
Jag tänker att det kanske funkar att direkt ympa fortfarande Du har inte mycket att förlora.

Jag har ympat om ett prydnadsäpple med en massa olika sorter. Det är tredje säsongen nu så lite kvar innan jag vet hur det blir. Men några ympar tog sig aldrig. Det är ställen jag absolut vill ha grenar på. Men jag har inte kommit loss att hämta på träden jag vill ha ris ifrån föränn nu. Så jag hämtar kvistar i Helsingborg imorgon och ympar in dem på söndag i Göteborg.  Det är lite sent och lite lång tid. Men det är ändå värt ett försök. Om inte annat så spetsar man tekniken.

Som sagt....kör!

Mvh
Magnus

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Så äppelkärnor
« Svar #43 skrivet: 19 mar-17 kl 07:16 »
Här finns en liten film om hur man förökar grundstammar. Snart skall jag klippa mitt första skott. :-)
https://youtu.be/gn9nzWr9Q1w
Tanken är snabbare än handen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 6 användare
xaelanar, polyamorista, GE202, alternaiv, von tratt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser