Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El bil  (läst 41502 gånger)

skipper

  • Inlägg: 76
El bil
« skrivet: 27 feb-05 kl 22:10 »
Tjena,

Tänkte höra omdet är nån mer än jag som har en el bil, har byggt om en el clio med ny motorstyrning och nya batterier, räknar med att kunna köra ca 15mil på en laddning.

// lasse

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:El bil
« Svar #1 skrivet: 06 mar-05 kl 10:15 »
HEJ.
Har du testat att köra bilen ännu? Gick det att köra 15 mil.. En idé för att få lite extra laddning är ju att sätta solceller på taket på bilen (typ såna till båtar)
HA det gott!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #2 skrivet: 06 mar-05 kl 21:19 »
solceller på taket lär inte ge mycket, kanske om du kör 1mil till affären en gång i veckanoch bilen står för övrigt.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skipper

  • Inlägg: 76
Re:El bil
« Svar #3 skrivet: 06 mar-05 kl 22:06 »
Nja,

solceller är ju trevliga, men dom der för litet. Jag har en truckladdare på 60A 80V...

Nix, jag har inte börjat att använda bilen än..

lasse

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:El bil
« Svar #4 skrivet: 06 mar-05 kl 23:32 »
Med reflektorer placerade på ett smart sätt kan man få ut ca 50% mer ur en solcell, men kan ju ändå vara för lite för en elbil, dock kan man ju ladda 12v batteriet med den så slipper det dra ström från övriga systemet (genrator) men jag vet inte riktigt hur det är uppbyggt.

lilleulv

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #5 skrivet: 11 mar-05 kl 15:43 »
Hej Skipper - du frågor om någon annan har en el bil. Jag har haft en för sådär 10-12 år sedan. På den tiden hade Danmark 3 fabriker och i dag finns ingen, men jag har hört, att en helt el bil med mycket bra egenskaper är på gång. Kruxet är bara, att de saknar 43 millioner D.kr. för att sätta den i produktion.
Känner du någon som har den lila summa i madrassen, så är här et bra investeringsprojekt.
På den tiden jobbade jag små 2 mil från hemmet, och så en dag fick den ljusa ide - trodde jag - att jag kunde spara båda miljö och plånbok med en el bil. "tanka" hemma under natten och om dagen på foretaget. Underbart.
Jag har aldrig haft långt mellan tanke och handling (har varit dyrt ibland), så jag köpte en begagnet 3 hjulig el bil av märket Ellert
i Århus på Jylland. Priset var 7000 D.kr.  Märket blev sedan såld till et företag i Göteborg, men jag har aldrig hört om någon produktion. Min äldste sön transporterade den från Århus till färjan i Grenå på et släp.
För all del kunne den ju tage sig ombord för egen maskin. Efter en längre diskusion måtte jag betale billjet som för en bil, men sanningen i ära, så betalte rederiet 50% tillbaka senare.
Transporten gick så med goda vännors hjälp på et släp till Höör.

Stor spänning nästa dagen, som var en måndag. Det gick bra, även om det var i snigelfart. Vägg 23 är uppförsbacka från Höör till Tjörnarp.
Hemvägen gick också utmärkt till där var c:a 2 km kvar. Vi bor mycket högt, och Ellerten kunde inte ta sig upp då vägane var
för brante. Det var innan mobilen blev varje mans ¨äga, så det var bara att vänte på, att min bättre hälft började att sakna mig.
Det gick rätt snabbt, och resten av vägen hem, var bakom den gamla Volvo i et rep.
Där var bara et att göra: Retur till Danmark av samma väg.
För den korta tiden kom en försäkrings premie på nästan 2000 kr.
Jag måtte betal for 1 kvartal och helårsprämien var 8000.
Det hade jag aldrig undersögt.
Alt i alt kostade min ljusa ide mig ungefär 10.000 D.kr., och det är väll i högsta läget för knappast 4 mil även i en el bil.
Hoppas inte du får sådana problem med din el bil, men hos mig är el bilen för evigt lagt i den store bunke som heter: Skrotade projekt.
Lilleulv

Havenwar

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #6 skrivet: 11 mar-05 kl 22:03 »
hos mig är el bilen för evigt lagt i den store bunke som heter: Skrotade projekt.

Hej lilleulv.

Det är förskräckligt synd att lägga ett sådant projekt i skrotade projekt bara för att du haft en dålig erfarenhet. I dagens läge finns det elbilar som fungerar lika bra som vanliga bilar, både i uppförsbacke och nerförsbacke.

Du vet, tiderna förändras, och när det gäller teknologi så kan man aldrig lägga något i lådan skrotade projekt... Skaffa en ny låda istället, en för "Väntar På Framgångar Inom Området" eller något dylikt.

/Gunnar

lilleulv

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #7 skrivet: 12 mar-05 kl 06:41 »
Hej Havenwar
Skönt med positiva människor, och kanske skall jag följa dit råd.
Jag tror nu inte, det blir en el bil, jag tar fram igen.
Jag kommer nog att satse på etanoldrift istället, ifall där på något tidspunkt blir möjligt att tanka med detta här på min ort.
Så i Metro här om dagen, att regeringen kanske vill ändra lagstiftningen, så det blir legalt att ombygga benzindrevne bilar till etanol. Regeringen lagstifter ju om al möjligt, och en del kännes löjligt, så varför kan de inte tvinga de stora benzinbolagen, så där blir minst 1 etanoltank på varje ort?
hälsning Lilleulv

skipper

  • Inlägg: 76
Re:El bil
« Svar #8 skrivet: 22 mar-05 kl 22:06 »
nää, det är ju så att elbilar kräver bra batterier och bra laddare, har man inte det så fungerar dom inte.... :o

skravlinge

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #9 skrivet: 13 sep-05 kl 21:51 »
Elbilen är väl inte så miljövänlig, även om elen produceras med vindkraft, måste man konka omkring med hundratals kilo batterier, som kan innehålla allt från bly, svavelsyra, kadmium mm. Räckvidden är inte heller så stor.
Jag kör ett fordon som tar en liter RME på fyra mil, och med sexton liter i tanken kommer jag långt, även om det inte går så väldigt fort.
« Senast ändrad: 13 sep-05 kl 21:54 av skravlinge »

Mikael Perman

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #10 skrivet: 14 sep-05 kl 11:55 »

Hej.
Ja problemet ligger ju inte i själva elmotorerna och kringutrustningen som frekvensomriktare, och liknande. Det fungerar nog så bra, och har ju använts på tåg i snart hundra år, om inte annat. Och där kan vi ju tala om krafter!

Nej problemen ligger i just själva batterierna, och eftersom man vet vad för ämnen som finns i batterierna, så vet man också den rent fysikaliska gränsen för hur mycket energi som kan förvaras i ett batteri med en viss vikt och voly.

Med alla kända batterityper, så kan man INTE ENS TEORETISKT komma upp i en räckvidd som kommer ens i närheten av vad en bensin-, alkohol-, diesel-, eller rapsoljebil kan.

Batterierna är verkligen den svaga länken, och så länge vi har vanliga batterier kommer elbilarna ALDRIG att bli ett alternativ till annat än kortdistanspendlig på slät mark med liten last.

Så elbilar måste alltså drivas på ett annat sätt, antingen genom bränsleceller, eller genom att vara hybridbilar. Att tro på batteriutveckling är alltså FYSISKT omöjligt. När vi talar om kemiska batterier, som våra normala bilbatterier är.

(Jo detta är inte egna påhitt, utan vad jag läst mig till i facklitteraturen vad gäller batterier.)

Mikael Perman.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #11 skrivet: 14 sep-05 kl 13:49 »
Ja, Batterierna begränsar verkligen en Elbil och de är inte vidare miljövänliga, såvida de inte återanvänds på ett väldigt bra sätt.

I ett mer välordnat samhälle skulle man ha Elbilar med standardiserade batteripaket som man inte ägde utan hyrde.
Dessa skulle man kunna byta på de flesta bränslemackar, på så vis skulle man kunna ha Elbilar med obegränsad räckvidd/dag, man skulle alltid ha skapliga batterier, för de skulle recyclas inom utbytessystemet när de började bli dåliga, de skulle även recyclas på ett bra och miljövänligt sätt, vidare skulle man ha en kontinuerlig uppgradering av batteripaketen till bilarna, då nya batteripack som tillfördes systemet alltid skulle ha bästa ekonomiskt rimliga teknik.
Standardiserade bateripack i standardiserade fästen skulle kunna bytas i bilen på fem minuter med minimal ansträngning.
För trafiksäkerheten är det bra att stanna varje eller åtminstone varannan timme och det är någonstans däremellan man kan förvänta sig att räckvidden för en modern elbil skulle ligga.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Mikael Perman

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #12 skrivet: 14 sep-05 kl 16:03 »

Hej.
Ja det är ett alternativ, med ungefär samma system som man har med gasol-flaskor.

Att Lilleulv hade så dåliga erfarenheter av sin elbil beror säkert på att de tidigare ägarna kört slut på batterierna. Det händer ju så med gamla batterier att de förlorar mer och mer av sin lagringskapacitet.

Kanske, kanske skulle man kunna ha en elbil, vars batteripaket håller för säg 3 mils färd på plan mark, men att det dessutom har en inre motor, som jobbar direkt mot en generator. Motorn skulle kunna gå på tex alkohol eller liknande.

Vinsten mot en vanlig bil är ju att för kortare resor kör man bara på batteri.

Längre resor kör man på motorn som driver generatorn.

Också solpaneler på taket som laddar bilen om den får stå ett längre tag utan ett "motorvärmar-uttag.".

Kanske skulle detta fungera, som ett exempel på en hybridbil?

Mikael Perman

skipper

  • Inlägg: 76
Re:El bil
« Svar #13 skrivet: 20 sep-05 kl 08:36 »
Nej det är riktigt att batterier inte är så miljövänliga att dumpa i naturen, det är därför man har pant avgifter på dom.

Dom flesta "större" batterier åtevinns till i det närmaste 100%, och tur är väll det...

Etanol är nog bra om det produceras lokalt... men den etanol som säljs i sverige går väll på tank båt från Brasilien?

Det är ju inget bra energi användade tycker jag!

Humle_o_Dumle

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #14 skrivet: 26 sep-05 kl 23:10 »
Batterierna är verkligen den svaga länken, och så länge vi har vanliga batterier kommer elbilarna ALDRIG att bli ett alternativ till annat än kortdistanspendlig på slät mark med liten last.

Så elbilar måste alltså drivas på ett annat sätt, antingen genom bränsleceller, eller genom att vara hybridbilar. Att tro på batteriutveckling är alltså FYSISKT omöjligt. När vi talar om kemiska batterier, som våra normala bilbatterier är.
Jo men det är just det! Elbilen är kanske den absolut bästa pendlarbilen från villan i förorten till/från jobbet i stan. Varför måste vi inrikta oss på att hitta en drivkälla som är den absolut bästa i alla tänkbara situationer? Vi får kanske framgent inrikta oss på att ha flera fordon för olika användningsområden. På just kortare sträckor undrar jag om ni kan finna någon bil som klår elbilen vad gäller driftskostnad och miljöpåverkan.

Livslängden på batterier förängs väldigt långt om uppladdning sker korrekt och med rätt intervall. Det är även viktigt att inte överladda batterier, det tar de skada av.

//Jens

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Re:El bil
« Svar #15 skrivet: 27 sep-05 kl 09:04 »
Hej,
Mikael och sprithi,  baseras era batteriresonemang  på vanliga typer som bly, NiMH, mm eller tar ni även hänsyn till polymerbatterier?
undrar
/droliver

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #16 skrivet: 27 sep-05 kl 13:48 »
Våra resonemang baseras i första hand på de batterier som är överkomliga på marknaden idag, det vill säga blybatterier, men de är i mångt och mycket tillämpliga även på mer avancerade batterier.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skipper

  • Inlägg: 76
Re:El bil
« Svar #17 skrivet: 27 sep-05 kl 15:23 »
jo, visst är det så!

Själv har jag tre bilar, en el bil, en liten pegga (0,5l/mil på lands väg) Och en rolig bill :-)

Troligen kommer hybrid bilar att komma mer o mer, även sånna som man kan ladda med sladd från vägg utaget.

Och när förbrännings motorn är i gång då jobbar den ju efter bättre förutsättningar med, då man kan optimera effekt utag osv.

JO, batterier kan man döda på tre sätt, värme, underladdning och över laddning.

/llasse

Mikael Perman

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #18 skrivet: 27 sep-05 kl 19:41 »

Hej.
Jo mina efterforskningar vad gäller batteriers maximala teoretiska energitäthet innefattar även polymerbatterier.

Till Jens vill jag svara, att jo kanske skulle man kunna göra bilar med begränsade förmågor och använda dem för tex pendling till jobbet.

Jag skulle kunna tänka att skaffa mig en sådan själv, som en andrabil, om det verkligen var ett måste att ha två i familjen. Vilket det inte är. I varje fall inte nu.

Om det ska vara en bil i hushållet, ja då får det nog bli en etanolbil eller hybridbil, när jag byter.

Skulle jag köpt ny idag, skulle jag köpt en etanolbil eftersom de kostar 166000, vilket är överkomligt mot vad andra nya bilar kostar.

Mikael Perman.

skipper

  • Inlägg: 76
Re:El bil
« Svar #19 skrivet: 28 sep-05 kl 10:19 »
jo, polymer batterier är nog bra... Men dom kostar! sen kräver många typer batterier övervakning på cellnivå, för att helt enkelt inte explodera.

Litium jon batterier finns komersiellt i dag upp till 40Ah, svårt att få dom fungera som större enheter. (dom brinner gärna upp)

Zebra batterier fungar bra som traktions batterier, kostar idag 4ggr mer per Ah/ jämfört med bly ackar.

I den gammla hederliga bly acken används idag 30% av det aktiva materialet, dvs den går att utveckla vidare. Bly acken är ju relativt billig och robust, och faktiskt inte så illa ur miljö synpunklt, förutsatt att tillverkningen är kontrollerad och att batteriet återvinns.

lasse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser