Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 75805 gånger)

airam

  • Inlägg: 6
ang luftsolfångare
« skrivet: 09 sep-07 kl 18:26 »
Finns någon som börjat bygga luftsolfångaren enligt beskrivning i sista numret av Åter? Har förgäves sökt fläkt som kan användas med solcellspanel. Funderar kring om det inte är bättre att bygga solfångaren med svag vinkel och en aning infälld i väggen istället för att den hänger utanpå.  Lösningen vore bra för min del då jag bygger nytt. Kanske någon har synpunkter. Sådana mottages tacksamt.  Idén som sådan är suverän nota bene om man har en bra södervägg. ???

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 20:36 »
Här finns en fläkt 12V 5W. Kanske dom säljer såna lösa?

http://www.legoelektronik.se/se/produkter/solvaerme_luft/solv_rme_anl_ggning

Jag tror att optimala vinkeln på solfångare är 45 grader på våra breddgrader.
På helårsbasis alltså. Kan ha fel där.
Det är väl ofta vår och höst man utnyttjar solfångaren mest, och då står ju solen rätt lågt.
Lodräta solfångare tar sannolikt mindre stryk av väder och vind än lutande.
Man skulle kanske kunna få en solfångare att på avstånd se ut som ett fönster på byggnaden, med rätt placering och mått.
Särskilt förstås om man använder just gamla fönster att bygga solfångaren av.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 20:52 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:ang luftsolfångare
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 21:09 »
Min hembyggda luftsolfångare som är på 2,5kvm, hänger på en södervägg och fungerar till belåtenhet. Använder mig av en fläkt som drivs av 230V och som styrs av en hembyggd termostat. Har dessutom försett den med en (hembyggd vad annars?) variabel hastighetskontroll. Fläkten ger ungefär 60 kubikmeter luft per timme, har dock planer på att ersätta den med en fläkt med större kapacitet, minst 100 kubikmeter/timme.

Tycker att fläktarna som drivs av 12V har för dålig kapacitet, därav en fläkt som går på 230V.
If it doesn't work, chrome it!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:ang luftsolfångare
« Svar #3 skrivet: 09 sep-07 kl 22:59 »
En kubikmeter luft per minut låter inte så mycket.
Vad ger en datorfläkt?
Såna har man ju ett antal som skräpar...

Nej, det är ju inte särskilt mycket. Å andra sidan så får inte fläkten blåsa för stora luftvolymer heller, för då hinner inte luften värmas upp tillräckligt mycket i luftsolfångaren. Det är ett litet dilemma hur man ska anpassa den inblåsta luftvolymen kontra lufttemperatur. För att i viss mån komma förbi detta dilemma så byggde jag mig en variabel varvtalsregulator för att kunna anpassa den inblåsta luftvolymen till lämplig lufttemperatur.

En datorfläkt lär väl inte ge speciellt stora volymer kan jag tro.

Har nu kollat upp detta och som jag förmodade ger de flesta datorfläktar vanligtvis inte mer än 10 och 30 kubikmeter luft per timme. Hittade bara en modell som gav 60 kubikmeter/timme.
« Senast ändrad: 09 sep-07 kl 23:54 av Tompas11 »
If it doesn't work, chrome it!

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:ang luftsolfångare
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 11:37 »
Utan fläkt så kan, som zeke så riktigt påpekar, torrdestillation av trä uppstå och därmed risk för brand. Jag har dock aldrig hört talas om att så skett. För att vara på den säkra sidan så är det rekommendabelt att använda en fläkt. Används fläkt så är risken för torrdestillation obefintlig. Luften i solfångaren kommer då aldrig upp i så höga temperaturer som 90°C.

Vill man köra utan fläkt så bör solfångaren byggas i obrännbart material, förslagsvis aluminium.
If it doesn't work, chrome it!

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:ang luftsolfångare
« Svar #5 skrivet: 10 sep-07 kl 13:23 »
Om man bygger luftsolfångaren mera hög och relativt smal så borde det innebära effektivare självcirkulation - mera skorstenseffekt. Kombinerar man sedan det med en temperaturreglerande gasfjäder, som man har till växthus för att reglera takfönster, så slipper man problem med kallras nattetid som kan innebära att solfångaren "går baklänges" på grund av värmeutstrålning. Kanske ett lätt kallrasskydd kan fungera, fast vid blåst kan det kanske ge problem.

Jag har funderat på att bygga solfångare söderväggen som tar in inne luft nere från golvnivå i nedervåningen och sedan släpper ut den uppe på övervåningen, i sovrummet. Det borde också ge en rejäl luftcirkulation i huset.

Omställbart så att solfångaren sommartid kan suga ut inneluft nere ifrån undervåningen och undertrycket drar in frisk (sval?) uteluft i sovrummet från en ventil på norrsidan för forcerad ventilation och svalt sovrum sommartid :P. Gäller bara att se till att undertrycket inte blir så stort att luften genom kakelugnar, toaventilen och köksfläkten ventilationen börjar gå baklänges. Iofs kallrasskydd i köksfläkt och toafläkt, men inte i kakelugnarna...

Idealet vore om man automagiskt kunde blanda ute/inneluft till bra temperatur och smidigt få en balans mellan recirkulation och frisk uteluft med minimalt undertryck. Kanske det också med en gasfjäder? Fast kanske kan fukt bli ett problem på övervåningen?

Tänker bygga med 3 meter kanalplast som man annars har till tak för isolerade uteplatser.

Jag har sett en båtventil med solfångare inbyggd. En sådan borde kunna användas för att ge ökat flöde eller rent av reglera så att flödet följer ljusinstrålningen.

Fast man kanske måste vända fläkten .

A.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #6 skrivet: 10 sep-07 kl 14:05 »
Får man inte bättre cirkulation i huset om man tar in varmluft i undervåningen?
Övervåningen är normalt varmare än undervåningen.

Det där med skorstenseffekten stämmer nog.
I Åter-beskrivningen har man liggande svart trapetskorrugerad plåt, som man blåser luft tvärs över.
Det måste bli ett väldigt turbulent luftföde.
Skulle det inte funka bättre att ställa plåten på högkant och blåsa längs med korrugeringen.
Lite mer laminärt flöde - bättre värmeöverföring till luften, är jag fel ute?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vinterhem

  • Inlägg: 80
  • Carpe Noctum, Carpe Vitam!
Re:ang luftsolfångare
« Svar #7 skrivet: 10 sep-07 kl 16:09 »
Hmm.. Om man sätter luftsolfångaren lodrätt, så får man självcirkulaton.. Låter bra, och man får nog bäst flöde, samt att man nog får mest effekt ur den. Men om genomflödet är beroende på hur hårt fläkten trycker på, då kan man bestämma flödet med hjälp av varvtalet, och därmed även välja vilken temperatur man vill få ut ur värmaren.
Så om man använder "Uteluft" är man nog mer eller mindre tvungen att använda fläkt, men cirkulerar man inneluft i solvärmaren så blir det nog bättre effekt ur den med självflöde.. Inneluften blir bara varmare och varmare.  Eller är jag ute och cyklar nu? =) Ibland gör jag riktiga tanketabbar, så korrigera mej mer än gärna om jag har fel..!
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:ang luftsolfångare
« Svar #8 skrivet: 12 sep-07 kl 09:35 »
Är det inte bättre att man inte har någon fläkt i sollådan utan har en fläkt som blåser ut luft i andra änden av huset. Då slipper man ev övertryck i huset.
Fläkten kan starta när temp i sollådan är högre än innomhus luften

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:ang luftsolfångare
« Svar #9 skrivet: 12 sep-07 kl 19:53 »
Är det inte bättre att man inte har någon fläkt i sollådan utan har en fläkt som blåser ut luft i andra änden av huset. Då slipper man ev övertryck i huset.
Fläkten kan starta när temp i sollådan är högre än innomhus luften

Tror att det räcker med att man har ventiler som släpper ut ev. övertryck. Min luftsolfångare blåser in uppvärmd luft i gillestugan som är i källaren där jag har ventiler.
If it doesn't work, chrome it!

Olsson

  • Inlägg: 38
Re:ang luftsolfångare
« Svar #10 skrivet: 14 sep-07 kl 11:00 »
Nej det tror jag inte för en plan plåt har ju mindre yta att fånga värme på.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:ang luftsolfångare
« Svar #11 skrivet: 14 sep-07 kl 13:30 »
Om plåten: Jag tror också att korrugerad plåt är bäst. Men å andra sidan tror jag inte att just det är det kritiska. Rimligtvis skulle det bara vara att göra solfångaren en aning större och en lite billigare plåt. Kolla priser och se vad som blir billigast/enklast. Men målad mattsvart är nog viktigt.

Om luftinsläppets placering: Troligen vore det bäst att blåsa ut varmluft på golvnivå i källaren eller på nedervåningen. Och att ta in luft till solfångaren vid golvet på övervåningen. Men då blir höjdskillnaden omvänd. Alltså inget självdrag eller  skorstenseffekt alls. Min tanke är att ta ut luft till solfångaren vid govet i nederväningen och släppa tillbaka in den uppvärmd på övervåningen. Det ger maximal skorstenseffekt och dessutom motdrag jämfört med den värmespridning som sker med hjälp av värmen från kakelugnarna och vanliga element. Jag har idag problem med att det lätt blir för varmt på övervåningen om alla dörrar är öppna. Min förhoppning är att det skall kunna bli ett ganska högt flöde så att luften blandar sig bra i hela huset.

Om fläkt: Jag har problem med bullrande fläktar. Även fläktar som inte bullrar. Jag kan inte ens ha en vanlig väckarklocka som går på 230V vid sängen. Brummet från trafon gör att jag ligger och retar mig och inte kan somna. Fast iofs så skulle ju fläkten i detta fallet bara arbeta dagtid. Hm... Fast självdrag vore trevligast och dessutom kanske självreglerande.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #12 skrivet: 14 sep-07 kl 13:45 »
Lite ot men,
bästa luftsolfångaren är nog ett glasat uterum i soligt läge med dörr in till köket.
Ev. isolerat tak för att behålla värmen längre under vår och höstkvällar och för att det inte ska bli för gassigt varma dagar.
Mörkt massivt golv, isolerat undertill, som magasinerar solvärmen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

signe

  • Inlägg: 498
Re:ang luftsolfångare
« Svar #13 skrivet: 14 sep-07 kl 14:39 »
En fråga: Hur gör man under sommaren när man inte vill höja temperaturen inomhus? Stänger man fläkten blir det väl väldigt hett i luftsolfångaren soliga sommardagar?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #14 skrivet: 14 sep-07 kl 15:13 »
En fråga: Hur gör man under sommaren när man inte vill höja temperaturen inomhus? Stänger man fläkten blir det väl väldigt hett i luftsolfångaren soliga sommardagar?

Säkert blir det rejält hett. Sen kan det ju bli strömavbrott även på sommaren också.
{Anders} nämner "en temperaturreglerande gasfjäder, som man har till växthus för att reglera takfönster".
Kanske kan en sån fungera som säkerhetsventil, eller öppnar den vid för låg temperatur?
Kan man isf modifiera den för att öppna vid högre temperatur?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:ang luftsolfångare
« Svar #15 skrivet: 14 sep-07 kl 17:19 »
Det allra enklaste är att täcka över solfångaren med en pressenning eller dyl.
If it doesn't work, chrome it!

Baxima

  • Inlägg: 72
Re:ang luftsolfångare
« Svar #16 skrivet: 15 sep-07 kl 18:37 »
Ja eller slå av fläkten är ju inte så svårt det heller.
Så gör jag

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:ang luftsolfångare
« Svar #17 skrivet: 17 sep-07 kl 17:46 »
Hur undvika överhettning på sommaren:

Öppna solfångaren i överkant och låt den släppa ut varmluften som m an inte har någon glädje av. Om den suger in luft från huset i nederkant så får man gratis ventilation av huset. Har man sedan en friskluftsventil på norrsidan så får man det lite extra svalare inomhus med hjälp av solfångaren.

A.

signe

  • Inlägg: 498
Re:ang luftsolfångare
« Svar #18 skrivet: 02 okt-07 kl 16:35 »
Det låter ju jättebra om man kan kyla huset på sommaren med luftsolfångaren. Bäst vore det väl att ha ett luftintag som tar in jordkyld luft när det är varmt. Och "förvärmd" luft på vintern när man eldar. Är det någon som testat detta?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:ang luftsolfångare
« Svar #19 skrivet: 02 okt-07 kl 17:47 »
Det låter ju jättebra om man kan kyla huset på sommaren med luftsolfångaren. Bäst vore det väl att ha ett luftintag som tar in jordkyld luft när det är varmt. Och "förvärmd" luft på vintern när man eldar. Är det någon som testat detta?

Jag har läst om det där nånstans.
Det borde ju vara idealiskt att utnyttja solvärmen att kyla huset.
Jag vill minnas att man rekommenderade en jordledning ca 15 meter lång,
man bör nog gräva ner den minst en meter djupt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser