Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skräpande ved och aska  (läst 3592 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
Skräpande ved och aska
« skrivet: 30 nov-17 kl 00:47 »
Jag har en kamin i vardagsrummet och efter sommaruppehållet är jag redan trött på allt boss och på askan som ryker då jag askar ur för den måste skyfflas ur var eller varannan dag beroende på hur mycket jag eldat. I Land fanns det för någon vecka sedan en ritning på ett snyggt vedställ. Men det skulle skräpa minst lika mycket ändå. Nu har jag stora IKEA-kassar och några bananlådor med igensatta hål. I mitt barndomshem är en stor vedlåda under diskbänken en del av köksinredningen men det har jag inte plats med här. Någon som har en bra idé?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #1 skrivet: 30 nov-17 kl 02:08 »
Det blir skäpigt, jag har resignerat och använder en gammal drickaback. Jag har en sopskyffel med borste står inom bekvämt räckhåll från kaminen för att mota böset. Min kamin har asklåda.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #2 skrivet: 30 nov-17 kl 02:37 »
Aska kan du ju prova att stänka lite vatten på när du ska ta ut den . Till veden har ja en en ved låda som gör att det inte blir så skräpigt men lite blir det ju förstås där för har man en skyffel och sopborste bredvid spisen. Man får inte va för pedant när man vedeldar :) 

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #3 skrivet: 30 nov-17 kl 05:42 »
 Det är väl gott att kunna skylla på eldandet att det inte är helt rent.
Här eldas det i kökspanna. där går nog en liten skottkärra om dan. Nu när vi byggde om gjorde jag en lucka i väggen. Slipper gå med veden genom huset. Luckan öppen o veden under köksbänken mitt emot pannan. Bland det bästa på hela huset.
 Smart att väta askan så den inte dammar så dant.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #4 skrivet: 30 nov-17 kl 06:13 »
Ett ord: askdammsugare

Att ha en separat askdammsugare (kör inte med din vanliga dammsugare - den kommer gå åt skogen snabbt) har gjort det möjligt för oss att hålla utmärkt ordning i kaminen och därmed bättre drag = effektivare förbränning. Mindre aska gör också att mindre sot flyger ut när man öppnar luckan. Att tömma hela kaminen går på 1 minut. Märke/modell Kärcher AD3000. En ask-avskiljare kan vara ett budget-alternativ men har aldrig använt sådan.

Veden tar vi in i papp- eller IKEA-påsar och packar om till vedkorgen bredvid kaminen så man slipper transporten genom huset.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #5 skrivet: 30 nov-17 kl 08:59 »
Asksug är en bra ide, men vänta till minst 12 timmar efter eldning, så du inte riskerar glöd, innan du använder den. När jag började med aksug, lyckades jag få brand i den en gång för jag hade för brått.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #6 skrivet: 30 nov-17 kl 09:27 »
Jag hade en begagnad vanlig dammsugare sög aska och framför allt sot med, men påsen gick upp i limningen en gång när det var lite för varmt. Innehållet blåste ut på golvet  :-X

Men hur som helst, om man måste aska ur var och varannan dag är det något som är fel. Antingen eldar man väldigt mycket eller så eldar man fel så man inte får fullständig förbränning. Jag askar ur max en gång i veckan, vanligtvis mera sällan. Men det blir skräpigt av både aska och ved, så är det bara.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #7 skrivet: 30 nov-17 kl 10:23 »
men vänta till minst 12 timmar efter eldning, så du inte riskerar glöd, innan du använder den.
Kärchers askdammsugare har alla i stål (inkl slang och munstycke) med separat hink och sil, känns säkert. Hinken är smidig att tömma också.
Visst bör man vänta ett tag, vi använder den på morgonen, men det kan ju fortfarande vara varmt/glöd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #8 skrivet: 30 nov-17 kl 12:26 »
Ett annat problem med att suga upp aska med vanlig dammsugare är att porerna i papperspåsen blir igensatta av den fina flygaskan så det kan bli totalt tätt fastän påsen är långt ifrån full. Man kan få öppna dammsugaren och skaka påsen flera gånger under saneringens gång.
Det sägs - men jag har inte själv belägg för det - att man kan undvika detta problem genom att inte börja suga aska med en helt ny påse i dammsugaren utan se till att påsen först är inpyrd med vanliga dammråttor, hundhår mm.

Jag brukar raka ut det mesta av askan ner i asklådan som jag sen bär ut och tömmer över till plåthink utomhus.  Askhinken får stå på grusgolv i ett uthus, där det inte är någon risk att eventuell varm aska kan ställa till med otrevligheter.
Dammsugaren används bara vid "storstädning" av kall eldstad.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #9 skrivet: 30 nov-17 kl 13:15 »
Har en "naturlig vedlår" under en trappa (mittemot kronspisen) som går att fylla för ca 1 veckas vedförbrukning. Till späntved, tändstickor, tidningar, liten brandsläckare etc, används vintertid en hemmasnickrad låda (av pallvirke) med två fack.
Askan tas ut i en plåtspann och används sedan för att bottna kompostspannen med. Använder den vanliga dammsugaren, som står lätt tillgänglig, för att ta upp aska och smått skräp.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #10 skrivet: 30 nov-17 kl 14:53 »
Vedlåda, verktyg, kamin, sopskyffel. Så har jag det. Det är aldrig helt rent, men jag sopar ofta. Det gör mig inget, för om man tänker efter så finns det inget som är farligt med vedbös. Däremot så har jag sett många exempel på människor som inte mår bra utan rent omkring sig. Det är riktigt farligt, samma människor som blir utbrända. Bäst är nog att inte bry sig för mycket så är man inte i riskzonen.

Mvh
Magnus

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #11 skrivet: 30 nov-17 kl 14:56 »
När jag sög aska och det tog eld, hade jag askavskiljare (en spann med lock) som dammsugaren var ansluten till. Det började ryka om dammsugare svart rök men det var inte i den som det brann, utan bara i askavskiljaren som tur var. Jag var dum nog att tro att det inte kunde brinna när det var så lite kol och mest aska. Nu vet  jag.
kretslopp

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #12 skrivet: 30 nov-17 kl 16:55 »
Vedlåda, verktyg, kamin, sopskyffel. Så har jag det. Det är aldrig helt rent, men jag sopar ofta. Det gör mig inget, för om man tänker efter så finns det inget som är farligt med vedbös. Däremot så har jag sett många exempel på människor som inte mår bra utan rent omkring sig. Det är riktigt farligt, samma människor som blir utbrända. Bäst är nog att inte bry sig för mycket så är man inte i riskzonen.

Mvh
Magnus

Men huvva vilken fördom som kom här då. Utmattningsdepression drabbar vem som helst.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Skräpande ved och aska
« Svar #13 skrivet: 30 nov-17 kl 19:07 »
Jag lägger en gammal dubbelvikt bordsduk framför eldstaden,
Skyfflar upp den värsta askan och lägger i en gammal 10-liters gryta, som jag ställer utomhus med locket på,
Lägger in ny ved, gör rent rutan från sot.
Vikar ihop den där bordsduken, går ut och skakar den.
Det blir nästan inget spill på golvet.
(Askan får vänta ute tills den är garanterat kall.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser