Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungrum/förråd  (läst 3008 gånger)

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
Slungrum/förråd
« skrivet: 21 nov-17 kl 16:26 »

Jag har tidigare bott i Solna, där jag hade några bikupor på kolonilott och i Brunnsvikens Trädgårdshandel. Då hade jag anpassat ett litet litet rum på kollo som slungrum och förråd. Nu bor jag i Högsåsen, Tiveden och har slungat i köket medans ett sovrum funkade som förråd... inte optimalt men jag har bara ett par kupor och honungen har gått bara till hushållet. Inför nästa säsong planerar jag att utöka bigården och försöka sälja överskottet och jag inser att varken köket eller sovrummet kommer att räcka till. Som det ser ut nu finns det inga lämpliga utrymme och jag undrar hur jag ska lösa det hela.

Jag överväger två alternativ: a) Bygga nytt och b) Köpa färdigbyggt.

Min fråga är vilka kriterier man måste hålla sig till. Insektssäker ska det vara såklart. Finns det andra aspekter (praktiska eller lagliga) att tänka på?
Hur stor utrymme får man räkna med för t.ex. 10 samhällen?

Jag har kollat lite på olika containers. De är inte billiga och jag funderar på hur de reagerar utomhus vad det gäller kondens. Här har vi väldigt hög luftfuktighet. Har någon i forumet egna erfarenheter?

/Rubén





christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slungrum/förråd
« Svar #1 skrivet: 21 nov-17 kl 17:15 »
Finns ett material som heter "Säker honung" som en kan gå igenom för att få veta vad som gäller kring honungshanteringen.
https://www.biodlarna.se/app/uploads/2017/02/S%C3%A4ker-Honung.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Slungrum/förråd
« Svar #2 skrivet: 21 nov-17 kl 19:29 »
Tack Christelle!
Nu har jag läst dokumentet. Det mesta var "sunt förnuft" tycker jag, men det är bra att veta vad som krävs enligt myndigheterna.
Spårbarhet var en ny del för mig. Mycket intressant och lätt att uppnå om man har bra rutiner.
Återstår frågan om att bygga eller köpa själva rummet... ::) Jag fortsätter utforska det


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slungrum/förråd
« Svar #3 skrivet: 21 nov-17 kl 21:54 »
Lite tips: Tillgänglighet till rent vatten och vask, jag har en stor vattendunk med fotpedal och en liten stenkista för avrinning. El behövs för slunga, lyse etc. Avställningsplats precis utanför och precis innanför dörren. Delbart insektsnät (finns på Homeshop m fl) för dörren och för fönster om du vill kunna öppna dem. Tänk på "flödet" i slungrummet så tex kontaminerat material utifrån inte hamnar på samma ställe/sida som den rena nytappade honungen. Och att slungan står bredvid avtäckningsplatsen etc.
Ett tips är att fundera på vaxhanteringen redan på planeringsstadiet för den kräver oxå plats.
Och förvaringsplats för lådor med utbyggda ramar som behöver skydd och malsäkras.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Slungrum/förråd
« Svar #4 skrivet: 21 nov-17 kl 22:11 »
När du tror att du hittat rätt golvarea så bygg 3 ggr detta direkt och högre än vad du tror att du behöver, du kommer att vara trångbodd efter 2 år.
1 m på höjden gör mycket när det gäller lagringsförmåga (ca tre lådor på höjden).
Glöm inte att isolera om du skall kunna slunga i kallt väder/ sen höst.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Slungrum/förråd
« Svar #5 skrivet: 22 nov-17 kl 01:55 »
Jag överväger två alternativ: a) Bygga nytt och b) Köpa färdigbyggt
Tänk på att du bara ska använda det utrymmet några timmar om året. Eftersom du bara har några få kupor så finns det minst några olika alternativ, som just nu är betydligt bättre. Du kan samarbeta med en annan biodlare, eller kontakta den lokala biodlingsföreningen, de har oftast en lösning. Du kan också skaffa en slunga och hyra in dig en dag hos någon som har ett bra utrymme. Jag menar att även alternativet att krossa är betydligt mer lönsamt än att nu investera i ett slungrum.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slungrum/förråd
« Svar #6 skrivet: 22 nov-17 kl 08:44 »
Det är väl inte tillåtet att flytta honungsramar/material hit och dit utanför församlingsgränser utan att sh är kontrollerade avseende bihälsan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slungrum/förråd
« Svar #7 skrivet: 22 nov-17 kl 19:28 »
Det är väl inte tillåtet att flytta honungsramar/material hit och dit utanför församlingsgränser utan att sh är kontrollerade avseende bihälsan?

Stämmer bra!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Slungrum/förråd
« Svar #8 skrivet: 02 mar-18 kl 21:21 »
När du tror att du hittat rätt golvarea så bygg 3 ggr detta direkt och högre än vad du tror att du behöver, du kommer att vara trångbodd efter 2 år.
1 m på höjden gör mycket när det gäller lagringsförmåga (ca tre lådor på höjden).
Glöm inte att isolera om du skall kunna slunga i kallt väder/ sen höst.

Vad rekommenderar du för storlek på golvarea och takhöjd för en biodlare med ca 400 kupor?
Mvh/Christer

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Slungrum/förråd
« Svar #9 skrivet: 03 mar-18 kl 07:04 »
Hur stor yta som behövs och hur det skall vara utformat är något som jag fortfarande funderar på.

man får titta på hur andra har gjort.

http://www.beeman.se/index-f.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

282 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser