Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var bör man köpa sina jordärtskockor?  (läst 11912 gånger)

Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« skrivet: 20 nov-17 kl 10:18 »
Hej, planerar att sätta jordärtskockor på en yta av 80 kvm och undrar var man köper knölarna? Var är de bäst och billigast?  Tacksam för värdefull input. Mvh Thérése

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-17 kl 11:47 »
Inte för att jag kan svara på din fråga, men
Jag hittade faktiskt någon höstkampanj på en vanlig matbutik för några månader sedan, kostade bara några spänn kilot, men nu är skördetiden förbi här, men kan vara värt att hålla koll på, grobarheten var helt acceptabel på de jag provade därifrån, var svenskodlade.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Kerstin Rubensson

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-17 kl 21:13 »
Har köpt jordärtskockor på Lidl i våras. Ekologiska från Mariannes Farm. De växte bra och ger jättefin skörd nu. Enligt odlaren så är det sorterna Gigant och Top Star de har.
Hälsningar Kerstin


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #3 skrivet: 23 nov-17 kl 05:25 »
Det finns sorter som blommar vilket många ”självhushållsodlare” uppskattar. Odlar numera bara en blommande variant. Stark varning: jordärtskocka på fel plats är ett ogräs väl i klass med kirskål och nässlor! Den sprider sig inte men minsta rotbit som blir kvar i jorden skapar nästa år en ny planta.


Skickat från min iPad med Tapatalk

jägaren

  • Inlägg: 9
    • Småland
    • Skandinaviska Jakt & Fiske
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #4 skrivet: 19 dec-17 kl 22:42 »
Låter intressant
Berätta mera om dem
mvh Lena o Håkan
En glad sprallig bonde och jägare

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #5 skrivet: 02 jan-18 kl 15:25 »
Skockorna är väldigt lättodlade. Så det ligger väl nåt i att kalla dem ogräs :) Men de blir ju nästan lika stora som solrosor framåt hösten så de är rätt enkla att se och rycka upp om de skulle bli ett ogräs tänker jag, eller?

Kul att ha en grönsak som går att plocka ur marken och äta hela vintern så länge det inte är tjäle. När den släpper går det bra igen och de som blir kvar i marken blir nya skockor nästa år.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

andtol

  • Gäst
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #6 skrivet: 02 jan-18 kl 17:41 »
De är inte alls i samma ogräsklass som kirskål. Det är väldigt enkelt att rensa bort dem. Återkommer kanske några år men inga problem att rensa bort dem. Vi har flyttat våra tre gånger nu men det kommer bara upp enstaka på de gamla platserna.

Jag köpte mina på ICA. Ekologiska. Växer väldigt fint. Blommar de somrar när vädret är tillräckligt varmt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-18 kl 18:58 »
Jordärtskockor är inte kinkiga, hade vårt första land på samma ställe i över 30 år - utan gödsling eller skötsel. De går inte att jämställa med invasiva rotogräs, typ kvickrot - så svåra är de inte att få bort.
Odla skockor som blommar, skockorna är större, jämnare och lättare att ta reda på än de som inte blommar.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lillan

  • Inlägg: 44
  • Allt är möjligt!
    • Uppland
    • Kaoskvinnan
SV: Var bör man köpa sina jordärtskockor?
« Svar #8 skrivet: 04 jan-18 kl 18:51 »
Ska du odla så stor yta är det nog klokast att köpa riktigt utsäde. Enda stället som jag har hittat som säljer är Österlen sparris (www.sparris.se). Men billigt är det inte. 20 knölar för 500kr. Jag har inte köpt skockor därifrån men är väldigt nöjd med sparris som jag köpt från dem.

Jag har testat att så svenskodlade skockor från Lidl och tyckte att resultatet blev ojämnt. Visst kan det vara kul att testa om man bara vill ha enstaka plantor men att chansa med skockor från matvarubutiken på 80 kvadrat känns som lite väl äventyrligt, åtminstone för min smak.  :)

Förändra världen genom att förändra dina tankar. www.kaoskvinnan.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser