Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utan el  (läst 4611 gånger)

Erik Johansson

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
Utan el
« skrivet: 15 nov-17 kl 08:41 »
Hej,
Vi har höns (kinda + hedemora), japanska vaktlar och svenska lantankor på en gammal gård utan ström och vatten/avlopp.
Den stora frågan inför vintern är hur vi ska hålla vattnet frostfritt så det inte fryser... Verkar vara svårt med värmeplatta utan 220v och även om div isolering av vattenbehållare kanske funkar så känns det som ett osäkert kort...
Tips och erfarenheter?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Utan el
« Svar #1 skrivet: 15 nov-17 kl 10:35 »
Skulle säga att ge höns och ankor vatten två gånger om dagen och ankorna badvatten en gång om dagen. Använd byttor som tål att frysa och är lätta att få ur isklumpen ur.

Vaktlarna vet jag för lite om, behöver inte de plusgrader i sitt hägn?

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Utan el
« Svar #2 skrivet: 15 nov-17 kl 11:00 »
Jag har 5 hönor i ett litet hönshus. Ingen el där.  Jag använder en-liters plasthinkar (har innehållit turkisk eller grekisk yougurt) som jag ställer i en större stadig behållare som jag klätt med frigolit som precis passar hinken. Med ljummet vatten i lilla hinken på morgon brukar det inte bli is förrän hönsen har nattat sig, även om det är ner mot 10 minusgrader ute. (korta dagar på vintern) Att det fryser på natten när hönsen sover gör ju inget.  På morgonen byter jag ut mot en ny hink med ljummet vatten.

Alltså,  jag behöver bara ge vatten en gång om dagen.

För att det inte ska bli för många minusgrader i hönshuset (Knappt 4 kvm) ställer jag in 10-liters dunkar och hinkar (med lock förstås) med vatten.  När vatten fryser avger det värme, 80 ggr mer än när det svalnar en grad.  När det fryser byter jag ut en hink om dan ungefär.   Senaste åren har det inte blivit särskilt mycket vattenbärande.

Erik Johansson

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Utan el
« Svar #3 skrivet: 15 nov-17 kl 17:38 »
Tack! Det här är värdefulla tips! Isolerade vattekärl är en bra tanke. Funderat på att bygga in frigolit i typ masonit för att hindra uppätande... även funderat på gamla liggunderlag...

En tanke är någon form av solcell lösning på en värmeplatta, men tror det får bli "nerd 2.0" projekt snarare än faktisk lösning...

En ytterligare tanke har varit att samla grupperna i den timrade delen av ladugården och på så sätt dra nytta av värmen varje individ allstrar. Behöver dock klura ut en bra indelning av ytan...

Alla tips mottas med glädje, ju tokigare ju roligare :-)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Utan el
« Svar #4 skrivet: 15 nov-17 kl 18:59 »
Solcell= el. Svårt att värma med den effekt du får ut av solen när det är kallast.

Solfångare =varmvatten. Kanske lite lurt att använda då det antagligen behövs cirkulation. Och för det behövs el om man inte vill ha förvaringen högt upp.

Krävs nog superisolerade behållare. Vilket man än skulle välja.  Och även om man har det måste ju vattnet komma ut i luften nånstans..   och där är det kallt.

Båda alternativen kräver nog en hel del tänk.

Postat med Alternativ.nu´s app


Erik Johansson

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Utan el
« Svar #5 skrivet: 15 nov-17 kl 20:36 »
Precis Visionary... Jag tror nog mest på isolation i kombination med någon 12v frostvakt av något slag... är inte anti-el, men 12km undan närmaste plats med 220v. Fritidsbatteri finns och så länge jag hittar en lösning som står pall för några dygn så är uppladd inga problem...

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Utan el
« Svar #6 skrivet: 16 nov-17 kl 10:57 »
Det finns doppvärmare som går på 12v sedan finns det ju muggvärmare som går på strömmen från ett usb uttag, tror det var teknikmagasinet som hade muggvärmaren. Sedan kan man ju använda en muggvärmare till en vattenhink så håller vattnet sig flytande längre.

Sent from my Lenovo K10a40 using Alternativ.nu mobile app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Utan el
« Svar #7 skrivet: 16 nov-17 kl 16:44 »
Skulle man inte kunna gräva sig ner på frostfritt djup och placera vattnet där. Ungefär som en jordkällare. Så slipper man frigolit, batterier mm...
Isolera väggarna i hönshuset kan man göra med halm och lerbruk.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Utan el
« Svar #8 skrivet: 16 nov-17 kl 17:10 »
Skulle man inte kunna gräva sig ner på frostfritt djup och placera vattnet där. Ungefär som en jordkällare. Så slipper man frigolit, batterier mm...
Isolera väggarna i hönshuset kan man göra med halm och lerbruk.

Postat med Alternativ.nu´s app
Jo kanske kan man det. Men hur rengör man det? Risken är ju att botten som då ligger rätt långt under marken samlar på sig massa smuts som sen skall lyftas upp för att rengöra.....

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Utan el
« Svar #9 skrivet: 16 nov-17 kl 18:50 »
Om man nu absolut måste ha frostfritt utan el så går det ju att gräva ett djupt hål och sätta ner ett slutet system med kopparrör med självcirkulation som för upp markvärmen till en "värmeplatta" där man ställer sin vattenbytta.

Men hönsen kan vänta på nytt, friskt vatten. Isolerar man hönshuset och vattenbyttan så klarar det sig bra.

Bikungen

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Utan el
« Svar #10 skrivet: 18 nov-17 kl 04:04 »
Om du saknar el och är beredd på att göra en liten investeringsvärlden detta ett alternativ:
https://www.solarventi.se/produkt/sv3-luft-op-til-25m²/


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Utan el
« Svar #11 skrivet: 18 nov-17 kl 10:50 »
Eller så bygger man en luftsolfångare själv. Sök på vad forummedlemmen Kap Horn skriver, det är ett av hans intressen.

Men solfångare är ingen hit de kallaste månaderna även om de är bra för luftkvaliteten i gissningsvis 8 månader per år på våran breddgrad.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Utan el
« Svar #12 skrivet: 19 nov-17 kl 07:12 »
ett annat tips som jag gör till djuren, , använder plastflaskor med saltvatten i , sen i vattentunnorna, då de ej fryser (så lätt). Så mina djur höns,hästar och getter , gör jag så
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Utan el
« Svar #13 skrivet: 23 nov-17 kl 22:17 »
Jo kanske kan man det. Men hur rengör man det? Risken är ju att botten som då ligger rätt långt under marken samlar på sig massa smuts som sen skall lyftas upp för att rengöra.....

Postat med Alternativ.nu´s app

Jag funderade vidare och tänkte att man kan gräva sig in i en slänt. Som en backstuga där man tar hand om jordvärmen...

Postat med Alternativ.nu´s app


 

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Utan el
« Svar #14 skrivet: 23 nov-17 kl 22:37 »
Jag tänkte vidare...om man gräver sig in i en slänt kan man tillvarata jordvärmen som i en backstuga..

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Utan el
« Svar #15 skrivet: 24 nov-17 kl 01:19 »
Om det är hyfsat nära till hönshuset, så kan man värma stenar inne, och lägga vid vattnet.  Eller i det.  Eller saltvatten i täta flaskor, går ju också bra att ha med sig.  Fridhemmets tips att lägga dem i vattnet, hur funkar det för en liten hink lagom för höns?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser