Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta borde jag behöva elda i vedpannan om den fungerar som den ska?  (läst 5380 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Har övertagit ett hemmabygge bestående av en Arimax 35 vedpanna med en ackumulatortank som är inbäddad i så mycket gullfiber att jag inte tagit mig fram till den. Från ackumulatortanken går det olika kulvertar till hus och ekonomibyggnader och diverse cirkulationspumpar ser till att det snurrar. Första säsongen fungerade ingenting, andra säsongen fick vi efter mycket rörmokar- och elektrikerkostnader det att fungera hjälpligt. I år har jag hittat ytterligare en strömbrytare och som kanske kickar igång ytterligare en cirkulationspump och nu tror vi faktiskt (peppar, peppar) att det kommer att fungera. Men vi måste elda väldigt ofta och även om vi har skog så känns det inte rimligt att elda var femte timme för att inte tank och element ska hinna kallna och sen dra ytterligare energi för att de värms från kallt tillstånd igen?

Jag har som sagt ingen aning om volymen på ackumulatortanken eller hur jag tar reda på det, har bara vag uppfatting om hur kulverterna sträcker sig och hur mycket värme som går förlorad. Går det ändå att svara på hur ofta man borde behöva elda i vedpannan om det är nollgradigt ute (alltså inga extremtemperaturer)? Den som satt in vedpannan en gång i tiden borde väl dimensionerat den efter någon slags standard?


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Elda var femte timme låter knasigt.
Vid noll eldar jag en lite brasa en gång om dan utan acktank.
vid -15 en gång på morron och en gång på kvällen ungefär.

kurt

  • Inlägg: 3488
Det framgår ju inte hur stort utrymme som värms upp heller, uppenbarligen är det inte bara ett bostadshus av okänd storlek, utan också flera ekonomibyggnader

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Frågan är ju var ni får värme.
Värmer ni en massa byggnader så drar det energi. Men jag skulle säga att börja med tanken. Få fram en siffra och se till så du kan se temperatur på minst 3 ställe på tanken.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja, min erfarenhet är den, att om man har väldigt stor vattenmassa i systemet så behöver man komma över en viss grundtemperatur vid ett och samma tillfälle för att det skall hända något.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
En eller två cirkulationspumpar brukar vara det vanliga, så finns det fler så tyder det på att värmen far iväg någon annan stans också. "olika kulvertar till hus och ekonomibyggnader", det kostar ved det där. Låter som att du behöver hjälp av någon att reda ut hur det är uppbyggt. Finns det inte någon i bekantskapskretsen eller någon hemmafixande alternativare i din närhet som kan gå lös på uppgiften för en betydligt mindre kostnad än full rörkrökarfaktura?

Det är nog inte onormalt att du får elda ofta med flera kulvertar till en liten panna.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
 Finns där inga kranar/ventiler till ditt kulvertsystem? Om då skulle du ju kunna strypa ledningarna för att få mer värme där behovet finns.
Har själv en arimax 35. Är glad för den dock ej dess kvalite. Ser den som en stor panna. Blev rekomenderad 2-3 m3 tankar. Då när den instalerades blev det bara 1m3. Nu är det 2x500 l mer för den att jobba mot.
Cirkulationspumpar är där två som jobbar. Den ena till golvvärme den andra i laddomaten. Finns ytterligare två men då systemet här är byggt med tanke på självcirkulation så är det väldigt sällan de är i gång.
 Har du ingen uppfatning om temperaturen i tank?
 Hur gör du med avluftning från tank?
 här luftar jag regelbundet. Trots att vattnet varit i systemet en längre tid.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Tack för engagemang :) Jag ska försöka förklara...

Vedpannan var nog gjord för att värma upp ca 20kvm i byggnaden den står i, den går det en kulvert (eller flera parallellt) till bostadshuset på 200kvm till varmvattenberedare och element och så går det ytterligare en kulvert som först landar i stall där den värmer upp kontoret på 15kvm och varmluftsfläktar i stallet (300kvm?) och sen går den vidare till nästa byggnad där den värmer upp ett rum på ca 15kvm. Ackumulatortanken sträcker sig genom innertaket så jag tror att den kan anses vara av modell större. Jag har en stor cirkulationspump som jag vet knuffar ut vattnet till stallet. Sen har vi sex stycken mindre cirkulationspumpar på olika ställen i vedpannerummet och så finns det shuntar för att styra hur mycket värme som skickas ut i en viss ledning. Det är två olika vattentryck som jag behöver hålla koll på.

Tidigare ägare satte dock in en bergvärmepump i bostadshuset och saluförde gården som att den gick att driva med bergvärme och att man kunde växla mellan bergvärme och vedvärme. Jag vet inte vad han trodde själv men det går inte att få ut bergvärmen till övriga byggnader och det går inte att samköra systemen. Det går fortfarande att värma elementen i bostadshuset med vedpannan om jag stänger av bergvärmen, men då har jag inget varmvatten i huset längre för varmvattenberedaren har ersatts av bergvärmen. Och systemet är också modifierat för att ha möjlighet att värma poolen (trasig ändå) med vedvärme vilket betyder några extra vred, och har några få solpaneler inkopplade som tydligen kan slås till eller från vilket givit ett extra expansionskärl och minst en cirkulationspump till.

Jag har gjort just så att jag anlitat rörmokare för att reda ut hur allt fungerar, olika personer har bidragit med olika bitar men ingen har lyckats lista ut helheten. Det är rör precis överallt dragna om varandra. Och de vi anlitat har känts rätt trötta på slutet, det tär nog att jobba för att utreda något och så finns det inget facit... Det har gått en del pengar då rörmokaren ibland hänvisat till elektriker osv. Sen har jag faktiskt tagit ut de som installerade bergvärmen för att ta reda på vad de vet, och jag har haft ute de och andra personer för att ev byta ut hela systemet mot något annat men vi har inte landat i någon bra lösning där heller.

Den som byggde det här var nog inte dum. Med de förutsättningar som fanns då och i sin helhet så var det nog ett väldigt bra system. Tyvärr står jag kvar med ett halvt system som jag måste fortsätta underhålla för jag har ju vattenelement i alla byggnader och fryser något av dom så får jag ju problem i alla byggnader. Och varmluftsfläktarna är kanon, de måste jag kunna ha igång vintertid tills vi kommer på något vettigt alternativ. Fast det har hittills gått åt VÄLDIGT mycket ved.

Grundfrågan var ju hur ofta vi borde behöva elda. Jag TROR att vi möjligen löst det nu och vi klarar oss på två gånger om dagen när det är milt ute. Det var en strömbrytare till en liten cirkulationspump som jag slog på och jag tror att den gör att vattnet cirkulerar inne i ackumulatortanken typ, nu håller den plötsligt värmen i nedre delen mycket bättre. Men det återstår att se, kan fortfarande hända att allt ändrar sig om jag nyser eller stänger en dörr för hårt eller något...  ::)

Vi har tidigare trott att vi behövt elda väldigt ofta för att hålla ackumulatortanken varm för att från den få ut någorlunda temperatur i ledningarna och vi har trott att det har varit en enorm värmeförlust när vattnet passerar i kulvertarna. Nu börjar jag fundera om det inte är så att det som kommer ut i ledningarna kommer från undre delen av ackumulatortanken för termometrarna visar ungefär samma temperatur. Och om vi kan få upp den temperaturen så kanske det blir bättre.

Skulle ju helst vilja stänga av kulverten till bostadshuset om den ändå inte används så att det inte skickas ut uppvärmt vatten dit men ingen vi har anlitat har kunnat lösa det hittills. Skulle helst vilja stänga av vidarekopplingen till sista byggnaden då jag inte tycker att jag behöver värme där men vågar inte på grund av frysrisken.

Tror ni att jag är inne på rätt spår?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Låter rörigt.
Ett sätt att kunna stänga av en kulvert är att ha en värmeväxlare, nära pannrummet/acktank och så har man glykolvatten i kulvert och den del som värms av kulverten.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Ett tips är att inte anlita rörmokare, elektriker eller andra hantverkare för att reda ut en sån här komplicerad anläggning. Försök hellre få tag på någon VVS-ingenjör, gärna ingenjörsstudent som behöver ett extraknäck, pensionerad konsult eller liknande. Någon som har erfarenhet från processindustri (fjärrvärmeverk, fartygsmaskineri, ångcentral på pappersbruk etc) skulle säkert också kunna god nytta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Ja, att det behöver eldas det förstår jag nu. I en sådan anläggning är faktiskt en arimax 35 rätt liten. Man får helt enkelt räkna antal kilo torr ved man stoppar in och multiplicera med 3 så får man ett ungefärligt mått på hur många kilowattimmar man stoppat in.

Lite svårt att gissa åtgången, men låt säga att kulvertarna suger en kW styck, och huset drar 8 kW vid några minus och stall mm drar minst 10 kW så har du 20 kW i åtgång. Det ger 480 kWh per dygn, alltså ca 160 kg ved. En arimax 35 ger 35 kW, så den måste brinna 14 timmar per dygn med det behovet. Men med din beskrivning så verkar det som att åtgången är lite mindre, vilket tyder på bra isolering.

Tycker att det borde gå att samköra bergvärmen med det övriga. Torbjörn har en poäng i att låta någon som är van vid anläggningar större än en vanlig villa titta på det, det är ju inte en standardlösning du har.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Med den anläggningen  så kunde jag inte sagt de bättre än Torbjörn.

Och angående tanken så borde du inte vilja ha samma temperatur i hela tanken. De är mycket bättre att låta det skikta sig (om systemet är byggt rätt för detta.)

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
Har övertagit ett hemmabygge bestående av en Arimax 35 vedpanna med en ackumulatortank som är inbäddad i så mycket gullfiber att jag inte tagit mig fram till den. Från ackumulatortanken går det olika kulvertar till hus och ekonomibyggnader och diverse cirkulationspumpar ser till att det snurrar. Första säsongen fungerade ingenting, andra säsongen fick vi efter mycket rörmokar- och elektrikerkostnader det att fungera hjälpligt. I år har jag hittat ytterligare en strömbrytare och som kanske kickar igång ytterligare en cirkulationspump och nu tror vi faktiskt (peppar, peppar) att det kommer att fungera. Men vi måste elda väldigt ofta och även om vi har skog så känns det inte rimligt att elda var femte timme för att inte tank och element ska hinna kallna och sen dra ytterligare energi för att de värms från kallt tillstånd igen?

Jag har som sagt ingen aning om volymen på ackumulatortanken eller hur jag tar reda på det, har bara vag uppfatting om hur kulverterna sträcker sig och hur mycket värme som går förlorad. Går det ändå att svara på hur ofta man borde behöva elda i vedpannan om det är nollgradigt ute (alltså inga extremtemperaturer)? Den som satt in vedpannan en gång i tiden borde väl dimensionerat den efter någon slags standard?
Kanske en dum kommentar men har ni tillräckligt med vatten i systemet?
//Luff

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
När sotades pannan sist?
Vad har du för rökgastemperatur?
Vad har du för temp på pannan vid full fart på eldningen?
Har du någon termometer på utgående vatten från pannan?

Är inte pannan sotad ordentligt och inställd som den ska eldar du bokstavligt för kråkorna. Sedan när du börjar elda, känn på rör och ännu hellre ha en ir-termometer och mät på rören. Rita upp systemet hjälpligt och skriv ner temperaturen där på olika ställen  vid olika skeden i eldningen. Detta för att få en uppfattning om vart värmen tar vägen

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Som så ofta häpnar jag över hur mycket folk på det här forumet kan, tack för bra råd!  :)
Har haft fullt upp med annat men har haft en ständig blick på termometrarna och jag tror att det fungerar bättre än tidigare i alla fall.

Jag tror att det brinner ca 8 timmar per dygn som det är nu, och med tanke på att det inte är kallt och att värmen inte är påslagen i varken stall eller bostadshus så stämmer uträkningen med 14t brinntid bra.
Den lilla snö som kommit smälter ovanför ena kulverten så det syns väldigt tydligt var den går, om det är vanligt läckage eller mer än vanligt vet jag inte.
Vattentrycket var just det som spökade första året, alla missade att det av någon anledning finns två olika vattensystem med olika tryck. Och sen åkte vi naturligtvis på en vattenskada också när vi fyllde upp trycket i rätt system.
Pannan är nysotad och sotad enligt regelverk sedan vi flyttat in, men innan dess finns det i alla fall inga protokoll på att den är sotad på, ermh, flera år.
Temperaturen i pannan vet jag inte men det är 80C på vattnet som går från panna till ackumulatortank. En bra dag när eldningen fungerar är det 60-80C i övre delen av tanken och 50C i undre. Bara 40C skickas ut via kulverten, varför förstår jag inte riktigt, och 25-30C kommer tillbaka.

Om jag får lite tid över nu så ska jag försöka hitta en vvs-ingenjör eller annan som kan hjälpa mig. Vore bra om det gick att få i glykolvatten så att jag slapp elda för hela systemet när jag egentligen bara är intresserad av en liten del. Ska rita upp och mäta, nu tycker jag mig i alla fall se en logik nu när vattnet cirkulerar. Att samköra med bergvärme vore drömmen, och det var så det stod i prospektet när vi köpte huset, men bergvärmeinstallatören säger att det troligen inte går eftersom bergvärme bygger på att varmt vatten kyls ned eller om det är tvärt om och då går det inte att skicka in uppvärmt vatten från vedpannan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Ja, lycka till! Ett hemmagjort system kan vara spännande att lista ut.

Och tänk på att alla installatörer inte kan allt, men gärna säger "det går inte" istället för "jag vet inte" eller "jag kan inte". Hade jag accepterat sådant från tandläkaren hade många friska tänder dragits ut för länge sedan. Men jag bytte tandläkare och alla tänder är kvar ;D


Att skicka ut 40 grader i kulverten kan vara ett medvetet val för att slippa onödiga kulvertförluster. Snön skulle smälta på ett större område annars.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
... Att samköra med bergvärme vore drömmen, och det var så det stod i prospektet när vi köpte huset, men bergvärmeinstallatören säger att det troligen inte går eftersom bergvärme bygger på att varmt vatten kyls ned eller om det är tvärt om och då går det inte att skicka in uppvärmt vatten från vedpannan.

Sålänge som du använder bergvärmen till att förvärma vatten så går det.
Dock kanske det blir lite ändring av systemet som sådant.
Frågan är också hur mycket energi som behöver tillföras och om det då är rimligt i vad bergvärmen skulle behöva ge ut för att vara effektiv.

fördelen med ett sådant system är då att om du inte eldar så kommer du ändå ha värme
« Senast ändrad: 21 nov-17 kl 12:43 av Alexn72 »

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Kan du justera utgående värme någonstans?
Att snön smälter ovanpå kulverten när du har 40grader i den tyder på (för) stort läckage.
Med nysotad menade jag pannan (inte skorstenen) vilket man bör göra relativt ofta beroende på ved-slag och panna. Ju oftare desto bättre verkningsgrad i pannan.

Utan att ha sett ditt system så känns det som att ett alternativ är att byta ut det mesta.
Låt säga att du får hyfsad ordning på det så känns det ändå som att du har för stora förluster i systemet. Ska du sedan hyra in folk för att få ordning på det så drar pengarna fort iväg och du kommer aldrig få bättre system än du har utrustning (panna, kulvert, acktank, styrsystem). Vad säger tidigare ägare? Har det någon gång fungerat till belåtelse?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Jag har inte hunnit leta rätt på någon som kan hjälpa mig. Har eldat på och det fungerar så pass att om jag fyller pannan två gånger jämnt fördelat över dygnet så håller ackumulatortanken värmen och det är behagligt varmt i ekonomibyggnaderna. Det är hiskligt mycket ved som går åt med tanke på vilka utrymmen som värms, men det fungerar och kostar inte så mycket så länge jag fixar veden själv.

Nu först har jag uppmärksammat att det är bara mellan bostadshuset och ena ekonomibyggnaden som snön smälter, de andra kulvertarna verkar bättre isolerade. Det skulle ju kunna vara en felkälla. Hur mycket värme som går ut kan regleras via shunt, men jag har aldrig fått upp det till mer än 40C, så jag antar att det finns någon strypning någonstans.

Jag har haft ute säljare för att få offert på nya uppvärmningslösningar för att vara förberedd den dagen något i systemet brakar ihop totalt, men ingen har kommit med en klockren lösning. Sen skaver det lite i mig att ersätta ett system som gör mig näst intill självständig när det gäller uppvärmningen med t ex bergvärme som jag inte har någon som helst kontroll över. Idag klarar jag ju att värma även bostadshuset med samma mängd ved, bara det att varmvattenberedaren i huset inte finns kvar längre (sååån idioti..!). Fast cirkulationspumparna har jag ändå inget alternativ till idag än elnätet så det måste jag ändå lösa.

Hoppas få återkomma i frågan, tackar för alla kloka synpunkter!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Cirkulationspumparna bör du nog skaffa en inverter och ett fritidsbatteri till för att vara förberedd för ett längre strömavbrott. Även ett kortare kan ju komma vid helt fel tillfälle, precis när du fått fyr i en full panna. När jag flyttade ut i skogen och strömavbrotten blev långa skaffade jag en liten inverter på 150 watt, det räckte till full fart på pannpumpen och lågfart på radiatorkretsen (rekommenderar minst 300 W och sinus eller sinusliknande). Innan jag flyttade ut så var strömavbrotten korta, men just strömavbrott vid nystartad panna inträffade där. Jäklar vilket moln jag spred över grannarna när jag släckte pannan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser