Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63249 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #420 skrivet: 23 nov-17 kl 09:39 »
utan nödvändig kännedom är det, slang vet jag men brytar och uttag får du byta sj

Vilket innebär att om du vet vad du gör så får man byta.. tror du är den sista att anmärka på ord i denna tråden

Som redan påpekats.. byta... är inte samma sak som att sätta upp en ny.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #421 skrivet: 23 nov-17 kl 09:44 »
ja men jag har inte dina rabatter eller någon annas rabatter så det är betydligt mer rättvist att a list priser, 40-50 % gör iaf att du bet runt 200 kr för likvärdig rörböj som jag bet 30-40 kr utamn rabatt , inga tullavg, frakt 600½ pall får plats med ca 60 böjar på en ½-pal

Kortfattat ska du använda "sveriges" skyddsnät men ska inte bidra till att det upprätthålls

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #422 skrivet: 23 nov-17 kl 10:46 »
Kortfattat ska du använda "sveriges" skyddsnät men ska inte bidra till att det upprätthålls

kortfattat så ska jag ta bort en del av kostnaderna för vårat skyddsnät, vad tror du en ungdom som går på soc kostar i längden? eller en nysvensk som inte har något att göra?. vist sen anv jag dom bitar som vi alla har att tillgå, men jag ger definitivt något tillbaka. bet skatt som alla andra så vart vill du komma?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #423 skrivet: 23 nov-17 kl 10:47 »
Vilket innebär att om du vet vad du gör så får man byta.. tror du är den sista att anmärka på ord i denna tråden

Som redan påpekats.. byta... är inte samma sak som att sätta upp en ny.

har aldrig sagt att jag är felfri eller?

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #424 skrivet: 23 nov-17 kl 10:49 »
Så 50% av 328:- blir 200:- i din drömvärld? Jojo....

runt 200 sa jag.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #425 skrivet: 23 nov-17 kl 10:56 »
kortfattat så ska jag ta bort en del av kostnaderna för vårat skyddsnät, vad tror du en ungdom som går på soc kostar i längden? eller en nysvensk som inte har något att göra?. vist sen anv jag dom bitar som vi alla har att tillgå, men jag ger definitivt något tillbaka. bet skatt som alla andra så vart vill du komma?

Köper man material i annat land och inte betalar moms/skatt på det så blir det lite konstigt kan man tycka.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #426 skrivet: 23 nov-17 kl 11:00 »
har aldrig sagt att jag är felfri eller?

På tal om felfri. Svarade du på frågorna om vindkraftverk och hur du skulle få allt snurrande ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #427 skrivet: 23 nov-17 kl 11:05 »
Men om landet man köper från ligger inom EU så är det väl ingen tull?

Om jag skulle försöka bygga billigt och kapa alla kostnader jag kan (utan att vara ohederlig) så skulle jag inte vilja betala det enorma påslag som finns på en del material för att någon annan har tagit in det i landet och säljer det i en svensk butik. Om avloppsrören tillverkas i Polen är det väl lika bra att köpa dem direkt där?

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #428 skrivet: 23 nov-17 kl 12:00 »
det är fritt att handla inom EU,det är en av fördelarna. Moms betalas i inköpslandet såvida det inte är ett företag som köper/importerar. då betalas momsen i Sverige.
Många privatpersoner handlar varor bl.a i Polen och det finns svenska företag i sydsverige som importerar direkt t.ex platsbyggda kök,fönster m.m. det gäller bara att ha koll på kvaliten samt att vissa varor uppfyller svensk standard om de skall användas till annat än privat.
Så inte heller detta är någon nyhet inom byggbranschen,det görs redan.
priserna X-lab presenterar representerar ingalunda verkligheten. En stor byggfirma ger inte sådana priser utan svenska priser som x-lab visar vänder sig till konsument.
Själv handlar jag kvalitetsfärg,(nordsjö,jotun,Gjöco) för en bråkdel vad det kostar i butik. Skall man bygga ett hyreshus med 50 lägenheter kan man inte räkna konsumentpriser,då är man fel från början. Men materialpriser är egentligen oväsentligt då de bara är en LITEN del av byggkostnaden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #429 skrivet: 23 nov-17 kl 12:05 »
Det är väll bra att räkna på konsumentpriser.
Är man nöjd med den kalkylen, så blir det ju billigare i stället för dyrare när det är klart.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #430 skrivet: 23 nov-17 kl 14:57 »
blir ju helt klart problem med konkurrensen om man räknar högt. givetvis när man bygger i stor skala måste priserna vara rätt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #431 skrivet: 23 nov-17 kl 16:48 »
Det är väll bra att räkna på konsumentpriser.
Är man nöjd med den kalkylen, så blir det ju billigare i stället för dyrare när det är klart.

I TS så kallade drömvärld är det just ett lågt pris på byggmaterialet som är A och O. Då är det ju korkat att samtidigt räkna på konsumentpriser.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #432 skrivet: 23 nov-17 kl 17:52 »
I TS så kallade drömvärld är det just ett lågt pris på byggmaterialet som är A och O. Då är det ju korkat att samtidigt räkna på konsumentpriser.

Vilka som är eller beter sig korkat i den här tråden ger jag mig inte in i, för då blir det väll bara diskussioner om det.
De som läser tråden får avgöra vilka/vad som är korkat enligt deras tycke och smak.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #433 skrivet: 23 nov-17 kl 18:08 »
Jag tycker nog också att det börjar bli lite väl tråkig ton här. Vänligen låt andra ta plats som kanske kan leda den här diskutionen åt ett annat håll än detta.

Postat med Alternativ.nu´s app


malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #434 skrivet: 23 nov-17 kl 18:14 »
Jag tror jag snart får nypa mig i armen då jag läser denna tråd, så jag vet om jag drömmer eller är vaken.  ;D ;D ;D

Staten (vi som betalar in massor med skatt) skall stå för arbetskostnaden vid byggnationen. Men materialet (den del med absolut lägsta påverkan på totalsumman) skall inhandlas nere ifrån kontinenten. Inte nog med att det ska parasiteras på vårt land, miljön skall dessutom förstöras genom frakt ända hit av materialet, istället för att tas från den Svenska tillverkningsindustrin. Detta börjar alltmer låta som ett mellanting mellan den rödgröna röran i Rosenbad och vänsterpartiet kommunisterna.....
snackades det inte om att huset dessutom skulle vara ekologiskt?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #435 skrivet: 23 nov-17 kl 18:18 »
snackades det inte om att huset dessutom skulle vara ekologiskt?

Stämmer.  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #436 skrivet: 23 nov-17 kl 18:22 »
Jag tycker nog också att det börjar bli lite väl tråkig ton här.

Visst är det tråkigt att det alltmera uppdagas att TS intentioner är att andra ska betala byggets arbetskraftsbehov, att miljön skall smutsas ned mer än vid ett normalt bygge, eller att regelbrott är nödvändiga tex vid el-installationen?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #437 skrivet: 23 nov-17 kl 19:31 »
Visst är det tråkigt att det alltmera uppdagas att TS intentioner är att andra ska betala byggets arbetskraftsbehov, att miljön skall smutsas ned mer än vid ett normalt bygge, eller att regelbrott är nödvändiga tex vid el-installationen?
Jag tror inte det är hans grundläggande intentioner. Men du verkar ha bestämt dig för att det är enda vinklingen. Och snart dör väl både den positiva drivkraften som fanns samt tråden....I forumets vars namn är Alternativ.nu....

Postat med Alternativ.nu´s app


 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #438 skrivet: 23 nov-17 kl 19:41 »
Jag tror jag snart får nypa mig i armen då jag läser denna tråd, så jag vet om jag drömmer eller är vaken.  ;D ;D ;D

Staten (vi som betalar in massor med skatt) skall stå för arbetskostnaden vid byggnationen. Men materialet (den del med absolut lägsta påverkan på totalsumman) skall inhandlas nere ifrån kontinenten. Inte nog med att det ska parasiteras på vårt land, miljön skall dessutom förstöras genom frakt ända hit av materialet, istället för att tas från den Svenska tillverkningsindustrin. Detta börjar alltmer låta som ett mellanting mellan den rödgröna röran i Rosenbad och vänsterpartiet kommunisterna.....

Gjorde du inte en tankevurpa nu och glömde en faktor?
Om sakerna från kontinenten fraktas direkt till bygget i stället för via flera led, med omlastningar på vägen, så borde det vara bättre för miljön att köpa från kontinenten?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #439 skrivet: 24 nov-17 kl 19:08 »
Gjorde du inte en tankevurpa nu och glömde en faktor?
Om sakerna från kontinenten fraktas direkt till bygget i stället för via flera led, med omlastningar på vägen, så borde det vara bättre för miljön att köpa från kontinenten?

Har du legat bakom en rumänsk trailer i en uppförsbacke? De avgaserna man får andas in i det fallet är inget att skoja med. Turbilen från Beijerbygg går ju på biogas, de äldre på miljödiesel....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser