Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bra boxstorlek till ardenner?  (läst 2742 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
Bra boxstorlek till ardenner?
« skrivet: 19 sep-17 kl 00:15 »
Ni som har ardenrar, vad har (eller skulle ni vilja ha) för mått på box för installning över natten. Jag vet Jordbruksverkets krav, men vad blir bra i verkligheten?

Och samma fråga gällande uppställningsplats i spilta?




Postat med Alternativ.nu´s app

  • Gäst
SV: Bra boxstorlek till ardenner?
« Svar #1 skrivet: 01 okt-17 kl 22:53 »
Du menar att ardenner är så tjocka att dom kräver mer plats?

Jordbruksverkets mått är minimimått.
Mitt tips är att hålla sig minst till minimimåtten, sen räkna ut, utifrån virkets längd, vad som ger minst spill i material, och bygga efter det.

Spilta är en helt annan sak, där är även för stora mått mindre lämpliga. (olagliga) ajabaja, räkningar betala.

Men jag har inte haft ardenner, så jag kan inte svara på din fråga, eftersom att ha ardenner var ett krav.
Har däremot haft en liten tjock häst, och dom tjocka är vigare än man kan ana när det gäller att tvärvända i spilta och gå ut.

Bygg spiltan så du kan ändra bredden på en vägg plus minus 12cm, beroende på vad som fungerar bäst.
« Senast ändrad: 01 okt-17 kl 23:01 av köttkyckling »

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Bra boxstorlek till ardenner?
« Svar #2 skrivet: 07 okt-17 kl 23:04 »
Enda gången jag tänker på att min ardenner är större än halvbloden är i boxdörren. Så 12 kvm duger gott i boxstorlek men gör bredare dörr än 1.20.
//Luff

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Bra boxstorlek till ardenner?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-17 kl 23:30 »
Tack Luff! Har bara varit i ett stall med arbetande ardenrar och dom var inte helt nöjda efter att ha byggt om från spiltor till stora boxar (gissar minst 16 kvm). Dom tyckte att det blivit oroligt i stalllet, vilket kan bero på många olika saker. Tipset om dörröppningen var smart, också om man har en mindre häst som selas i boxen


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Be, Själv är bäste dräng, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser