Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lär jag mig mura ett stenhus?  (läst 13170 gånger)

Bunkert

  • Inlägg: 39
    • Södermanland
Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« skrivet: 18 sep-17 kl 01:31 »
Jag skulle vilja bygga ett hus av natursten. Jag bifogar några inspirationsbilder på ungefär hur jag skulle vilja att det ska se ut.

Det tar säkert en evig tid. Men det är en otroligt lockande tanke att sätta dit sten för sten tills det hela är klart. Är detta något som skulle gå att lära sig? Jag har i dagsläget ingen tidigare erfarenhet av att mura.

Jag kanske naiv. Men tänker att det borde gå :) Vad säger den samlade expertisen här?









kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-17 kl 03:30 »
En bra början är ju t ex ett gammalt nedlagt stenbrott med mycket skrotsten


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-17 kl 12:45 »
http://www.bksjab.se

Fråga om praktikplats på lämpligt företag kanske.

Postat med Alternativ.nu´s app


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 22:41 »
Problemet är att det krävs rätt sorts sten för att kunna bygga stenhus med en rimlig arbetsinsats.

I större delen av Sverige och Finland har vi bara rundade bumlingar av hård granit utan någon riktigt bra sprickriktning och då blir det en enorm arbetsinsats att kila och hugga varenda sten till form.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-17 kl 09:27 »
Om det är något man verkligen vill så är allt möjligt. Det man måste fråga sig själv är om det bara är en liten dröm eller om det är en dröm man är beredd att gå "all in" i. Är man det kan man göra vad fan som.

Så du kan bygga ett stenhus. Det är inte naivt. Men det blir en lång resa. Men håll dig till kullersten, dvs plocka ut passande stenar men behåll deras naturliga form och kanske lite mindre anpassningar i vissa fall. Hugg dom inte. Det göra resan sååååå mycket längre. Undvik den stigen om du kan.

Men det är bara att lära sig lite här och lite där och studera gamla murar och hus. För det är viktigt att veta hur man ska göra innan man påbörjar byggandet. Sedan lär man sig efterhand men det måste vara väl lagt även i grunden. Tyvärr kan man ju inte ta den, allra viktigaste biten, sist. Hade ju annars varit bra, för det är ju då man har snits på det.  ;D

Lycka till!

Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #6 skrivet: 24 sep-17 kl 16:58 »
I det senaste avsnittet av Grand Designs byggs bottenvåningens fasad av sten, eftersom det bara är fasad och inte bärande vägg så är det inte så komplicerat om än långdraget

https://www.granddesigns.tv/county-down/

http://www.newsletter.co.uk/lifestyle/pictures-inside-the-stunning-county-down-home-featured-on-tv-s-grand-designs-1-8164090

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #7 skrivet: 12 okt-17 kl 15:48 »
Vad spännande! Jag har väldigt mycket sten på tomten. Svart sten som gärna spricker till släta bitar. Kan man använda sån sten då? Kommer få mängder av sten uppgrävt när jag gräver för odling. Vore ju schysst att använda den stenen direkt till något vettigt då.
Vad murar man med?
Förlåt för trådkap!

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #8 skrivet: 12 okt-17 kl 19:10 »
Vad spännande! Jag har väldigt mycket sten på tomten. Svart sten som gärna spricker till släta bitar. Kan man använda sån sten då? Kommer få mängder av sten uppgrävt när jag gräver för odling. Vore ju schysst att använda den stenen direkt till något vettigt då.
Vad murar man med?
Förlåt för trådkap!

Postat med Alternativ.nu´s app


Någon form av skiffer? Kolla i så fall att den inte är alltför radioaktiv, och inte innehåller otrevligt  mycket av tungmetaller och andra mindre trevliga saker, innan du använder den till boningshus. Var i landet är det?

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #9 skrivet: 12 okt-17 kl 21:00 »
Någon form av skiffer? Kolla i så fall att den inte är alltför radioaktiv, och inte innehåller otrevligt  mycket av tungmetaller och andra mindre trevliga saker, innan du använder den till boningshus. Var i landet är det?
Utanför Örebro. Väldigt kalkrikt där.
Hur kollar man sånt?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #10 skrivet: 13 okt-17 kl 07:00 »
Kolla t ex sgu.se och andra ställen där det finns uppgifter om kartläggning av berggrunden i Sverige.
Rent allmänt känns det som om det kan vara stor risk för lite väl "spännande" bergarter i Örebrotrakten. Det är ju inte långt till ställen där man en gång i tiden tänkte sig att bryta skiffer för att utvinna uran, och tungmetallproblemen är ju stora i stora delar av Närke och omgivande landskap.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #11 skrivet: 13 okt-17 kl 19:07 »
Kolla t ex sgu.se och andra ställen där det finns uppgifter om kartläggning av berggrunden i Sverige.
Rent allmänt känns det som om det kan vara stor risk för lite väl "spännande" bergarter i Örebrotrakten. Det är ju inte långt till ställen där man en gång i tiden tänkte sig att bryta skiffer för att utvinna uran, och tungmetallproblemen är ju stora i stora delar av Närke och omgivande landskap.
Nu har jag forskat och forskat i ämnet. Blir inte så mycket klokare. För jag förstår inte siffrorna jag får fram.
Men gissar att det är någon typ av skiffer iaf. Kanske lerskiffer.

Postat med Alternativ.nu´s app


Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #12 skrivet: 02 nov-17 kl 21:57 »
Hej. Vill du bli duktig på att dra med sten kan du träna din blick för stenar genom att samla ihop en hög med småsten, i makadamstorlek.  Roa dig på kvällarna med att kallmura småstenen. Se hur högt och hållfast du kan bygga.
Di gamle di bara plockar rätt sten och murar rätt upp. Jag får prova och byta och leta innan jag får in rätt sten på rätt plats,  men det är kul, och med tiden får man öga för det.
Fick idén med att mura med småsten när ungarna gjorde det i ett projekt på skolan, de murade stenåldershus med grus. Men det är genialiskt!

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #13 skrivet: 02 nov-17 kl 21:57 »


Hej. Vill du bli duktig på att mura  med sten kan du träna din blick för stenar genom att samla ihop en hög med småsten, i makadamstorlek.  Roa dig på kvällarna med att kallmura småstenen. Se hur högt och hållfast du kan bygga.
Di gamle di bara plockar rätt sten och murar rätt upp. Jag får prova och byta och leta innan jag får in rätt sten på rätt plats,  men det är kul, och med tiden får man öga för det.
Fick idén med att mura med småsten när ungarna gjorde det i ett projekt på skolan, de murade stenåldershus med grus. Men det är genialiskt!

Postat med Alternativ.nu´s app




Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #14 skrivet: 02 nov-17 kl 22:29 »
Jo, när det gäller stenar man inte behöver spräcka ut ur solitt berg så är det väldigt lokalt, där jag bor tex är det i princip omöjligt att hitta ens ett litet fåtal stenar som går att lägga stabilt på varandra som de är eller med rimlig mängd bearbetning då i princip allt är rullsten av hård granit eller oregelbundna fraktionsblock av samma typer av bergarter, dessa är bland de hårdaste bergarter vi har av de vanligt förekommande.

Större block är för det mesta odugliga att spräcka ut hållbara byggstenar ur.

Grejen med runda stenar är att det kan vara svårt att få dem att sitta kvar i stelnat murbruk över längre tid då det inte alltid vill fästa ordentligt.

Annars är jag också klart intresserad att veta mer om rullstenarna och bergkross går att använda...
Misstänker dock att man behöver ha någon form av armerad stödmur bakom stenhällarna i så fall.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #16 skrivet: 05 dec-17 kl 04:53 »
Godkväll! Visst går det att bygga i natursten och ja du kan absolut lära dig.

Jag har varit verksam inom naturstensmontage i lite drygt tjugo år som egen. Under den tiden har jag haft turen att kunna utveckla och lära mig nya metoder och utföra i stort sett alla typer av montage med i stort sett dom flesta naturstenssorter. Man är aldrig färdiglärd och jag vill lära mig så mycket mer så vi är två där! Det är ett fantastiskt matrerial och väldigt miljövänlig och ghör man allt arbete själv det blir den dyraste kostnaden..

Dom bilder du har lagt upp är superfina. Från konstruktionerna ser jag två typer av montage/byggmetoder på kåkarna.

Den första är tillsynes ett beklädnad men också liknar det som ibland kallas släppmetoden som är flitigt använt i tex Nord America/Kanada och isf är formgjuten på plats och fogat i efterhand.

Den andra är massivtsten konstruktion dvs att den har byggts som ett bärande massivt stenstomme som muras upp sten för sten ( bärande väggar).

Det finns en hel drös med olika metoder och material att välja ifrån. Det är verkligen endast fantasin som kan sätta gränser och naturligtvis ekonomin kan spela in.

Det som du kan börja med är att lista ut vilken sorts hus du vill ha. Jag har forskat en hel del i ämnet då jag trots 20 år med att varje dag bygga olika saker med natursten har inte byggt en enda sak till mig själv och dela samma dröm som du, ett eget stenhus.

Vet inte riktigt vart jag ska börja.

Passivt hus lämpar sig bäst tror jag. Att bygga ett massivt stenhus eller använda släppstensmetoden kräver en del kunskap som måste sitta i ryggraden först. Det finns många principer och teknik som man borde kunna och inget jag skulle rekommendera till ett fölrsta projekt. Inget du inte kan behärska men det tar tid och det vore kul om du byggde ditt hus i en snar framtid.

En stomme i betonghållsten som du sedan klär in i natursten. Som amatör blir det en stabil konstruktion att sedan utföra beklädnaden på. Du kan få beklädnaden efterlikna vilken stenyta/stil du vill. Det viktigaste med hållsten som stomme är att du kommer att kunna förankrar stenen i en mycket stabil och solid konstruktion vilket är väldigt viktigt.



Ett passivt stenhus konstruktion förenklade är;

Stommen dvs i denna exempel betonghållstensväggar på frostfritt grund.

Nästa steg om man tänker sig väggarna utåt är isoleringen. Denna steg är även ett spärrskikt för fukt.

Steg tre är beklädnaden. Beroende på det du vill beklä fasaden med

Thats it!

Jag vet att jag har fått det att verkar simpelt. I grund och botten så är det en enkel konstruktion och inte så svår åtkomligt som man kan tycka.

Värt att tänka på och välja rätt är grunden allt ska stå på. I denna fall det bästa är en isolerad grund. Fördelarna är att du har inte behovet av en overdimensionerade grund som kostar tre ggr mer att anlägga då du behöver gräver och gjuta en djupare och större grund för att ta belästningen av fristående bärande väggar. Kan tillägga att det tar mer betong också. Grunder enligt gammal metod dessutom riskerar med tidens tand (rätt många år) att inte hålla för marktryck och markrörelse. En platta, en isolerad grund klarar sig bättre både vad gäller marktryck och rörelse trots att det är ganska nytänkt och i mitt tycke en nyuppfunnen sätt att göra husgrunder på. I detta fall är den överlägsen både kostnadsmässigt och är i sig en enkel konstruktion som du kan göra själv med forskning och kanske även lite hjälp vid behov. 

Jag berättar gärna mer, det känns som jag skrivit mycket nu och mitt te är slut, så fråga på och så besvarar jag så gott jag kan så du få upp en känsla. Skickar med tre bilder som visar tre metoder till murar/beklädnad. Det finns fler metoder som jag dokumenterat under åren, fråga på bara. Bild ett är beklädnad, bild två massivt gjuten lämplig till grundmurar (Inte släppsten utan frimurad) bild tre beklädnad i en annan stil och sten. Samtliga handhuggen på plats.

hmm. bildstorlekarna är for sdtora, ska prova en i taget.

Vänligen

Jamie, mina vänner kallar mig stenhuggarn. Tack och god fortsättning.








Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #17 skrivet: 05 dec-17 kl 05:08 »
Får inte dom andra två bilder att ladda upp. Har konverterat dom til PNG men det verkar kärva någonstans. Provar igen imorgon. Godnatt!

andtol

  • Gäst
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #18 skrivet: 05 dec-17 kl 08:24 »
Prova med appen. Det är betydligt enklare att ladda upp bilder.

På datorn kan man använda Paint och göra dem mindre 800 i bredd är bra. Och sen spara i jpeg och välja kvalite. Testa dig fram. Men appen är enklast om bilderna finns i telefonen.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Stenhuggarn

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Hur lär jag mig mura ett stenhus?
« Svar #19 skrivet: 05 dec-17 kl 14:39 »
Tack Toll.

Jag sitter vid en laptop och är lite mossig vad gäller appar. Ska prova med bilderna igen och minskar. Tack för hjälpen!

Lägger in en bild till på första metoden jag nämde. Kallmurad fasad med råhuggen beklädnad. Denna med Kalksten och denna fasad skulle se ut som en gammal Öländskt lada. Byggnaden i övrigt var ett förråd. Gjordes circa 2006 om jag minns rätt. Stenen är fäst med ca tio stycken kramlor per 1m2 för att fördela tyngden på fasaden. Inget bruk i denna stil då det är det som kallas kall - utan bruk. Det är kramlorna som håller allt på plats. Notera fuktspärr men ingen isolering då det var en kallförråd.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare
xaelanar, per.martinsson, ärt, Tur-Johan, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser