Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för uthyrning och livsmedelshantering  (läst 5086 gånger)

EvaSara

  • Inlägg: 79
Regler för uthyrning och livsmedelshantering
« skrivet: 22 aug-17 kl 17:31 »
Jag har några frågor om att hyra ut rum och hantera mat och hittar ingen lämplig rubrik, hoppas att någon kan svara här.

Vi har ett extra hus på gården. Huset har tidigare varit uthyrt som bostad till en familj men jag funderar på andra möjliga användningsområden:
-Hyra ut huset till sommargäster veckovis
-Hyra ut enstaka rum som "Bed and breakfast"
-Använda köket för att baka eller laga mat för att sälja

Huset är idag en del av näringsverksamheten på gården (taxerat som ekonomibyggnad) och jag vill helst ha kvar det så, dvs jag vill inte ha det som privatbostad och hyra ut den.

Problemet är att jag genast stöter på en massa regler som gör det krångligare. Det är bygglov för att starta Bed and breakfast, det är regler för livsmedelshantering och för dricksvatten (vattnet kommer från en vattentäkt som sköts av en vattenförening, de analyserar vattnet på ett lab).

Vet någon om vi behöver bygglov för att starta Bed and breakfast med 2-3 rum? Det är utanför detaljplanerat område på en jordbruksfastighet.

Har någon koll på reglerna för livsmedelshantering? Är det skillnad om man bara bakar eller om man lagar mat? Jag har läst att man inte behöver restaurangkök, det räcker att köket går att hålla rent och att man tex inte har husdjur där, vilket skulle vara lättare i ett separat hus.

Vet någon vad som gäller för dricksvatten från egen brunn om man hyr ut? Är det skillnad om man hyr ut en längre tid eller om man har sommargäster eller övernattningsgäster? Och vad gäller för dricksvatten om man vill laga mat och sälja?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Regler för uthyrning och livsmedelshantering
« Svar #1 skrivet: 26 aug-17 kl 07:46 »
Absolut enklast är att hyra ut hela huset som det är, det blir minst krångel så. Dessutom kan du dra av de första 40 000 hyreskronorna (har för mig att det var den summan). Du behöver inte ta vattenprov.
Ska du ha B&B måste varje rum vara en egen "brandcell", du måste alltså göra en massa jobbiga ombyggnationer om du ska hyra ut varje rum separat. Det behövs inte om du hyr ut hela huset.
Livsmedelsverksamhet är en oändlig massa krav att uppfylla. Det gäller både om du ska ha B&B och separat livsmedelstillverkning. Du måste stå under kommunens livsmedelsinspektions kontroll, du måste ha HACCP-program och rutiner och egenkontroll och spårbarhet och...så vidare. Det är olika höga krav beroende på vad du tillverkar och hur hög risk detta anses innebära. Koka sylt och baka kakor -> låg risk. Hålla på med kött eller mjölk -> hög risk. Dessutom måste du ta regelbundna vattenprover. T o m om dina produkter inte innehåller vatten ska du ta vattenprov på diskvattnet!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Regler för uthyrning och livsmedelshantering
« Svar #2 skrivet: 26 aug-17 kl 08:02 »
Du skriver att huset är taxerat som näringsfastighet. vilket innebär att hyran ska tas upp som intäckt i näringen. Det blir en post bland alla andra in-utgifter. om huset inte ingår i näringsverksamheten skall hyran redovisas som privatinkomst och då får du dra av 40000:-. i näringsverksamhet får du inte dra av dessa 40000:- (nästan helt säker på det)

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Regler för uthyrning och livsmedelshantering
« Svar #3 skrivet: 26 aug-17 kl 08:21 »
Klasb har korrekt, är det näringsfastighet så är det så. Dock brukar EJ bostadshuset vara en del av näringsverksamheten i en jordbruksfastighet, det är ekonomibyggnaderna och marken som är det. Därför du ej kan byta fönster och vedpanna i bostadshuset och tro du kan dra av momsen...

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Regler för uthyrning och livsmedelshantering
« Svar #4 skrivet: 27 aug-17 kl 18:24 »
Hej!

Bygglov krävs om du väsentligt ändrar användning av byggnaden, vilket det ju tyvärr blir. Men bäst är att kolla med ditt byggkontor på kommunen.

Ang livsmedelshanteringen så behöver det inte bli så bökigt om det bara är frukost till gästerna du ska tillaga. Det brukar att gå bra att vara i sitt eget kök, om man kan visa att man särskiljer all privat hantering från verksamhetens hantering. Och som du sa, inga husdjur får ha tillträde till köket.

Jag hoppas du har bra inspektörer på din kommun som kan hjälpa dig, det är verkligen guld värt!

Vi har för något år sedan gått igenom resan att få en lokal livsmedelsgodkänd, och det är inte så farligt som det först verkar. Det är lätt att bli förskräckt när man börjar läsa livsmedelslagen, för den är inte kul att läsa!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Regler för uthyrning och livsmedelshantering
« Svar #5 skrivet: 27 aug-17 kl 22:30 »
 Har också gjort livsmedellokal för konferensanläggning med fullständiga rättigheter som tog in 750 pers.  Det behöver inte alls vara så svårt. Det finns många rykten om en massa måsten om vad som skall finnas. Typ man måste ha ett särskilt rum för rotgrönsaker.  Det finns generellt inga såna regler.

Grunden är att du skall kunna förklara flödet av de matvaror du använder och visa att du inte skapar risker längs vägen. Det kan göras på många sätt. 

Sen är branddelen inte heller så svårt.  Rita upp en utrymningsplan i illustrator eller på papper med linjal och pennor med rätt färger. Kolla på internet för symboler och vad som brukar finnas med.

Att varje rum måste vara en brandcell är jag tveksam till men är det så målar man dörrarna med speciella färg som inte brinner.

Utrymningslarm borde gå att lösa med trådlösa brandvarnare och en triggerknapp.

Upprätta en brandplan. (Heter det så?) Borde finnas info på räddningsverket.
Vem är ansvarig.... Vem gör underhåll.....


Nu kanske nån tycker jag låter ignorant. Det jag menar är inte att mn bara skall hafsa ihop nått. Självklart gör man allt i syfta att få det så bra som möjligt.  Det är inte så svårt att få till det om man bara tar fram och visar hur man tänkt och att man bockar av några av dom saker som normalt krävs.






Postat med Alternativ.nu´s app


EvaSara

  • Inlägg: 79
SV: Regler för uthyrning och livsmedelshantering
« Svar #6 skrivet: 28 aug-17 kl 09:00 »
Tack för alla svar!

Efter att ha läst det ni har skrivit och läst på olika håll på nätet så tror jag att jag måste fråga kommunen om bygglov, brandskydd och livsmedelshantering inklusive vatten. Kommunerna verkar ha olika tolkningar av lagarna och man får leva med den kommun där man bor. Men det finns riktlinjer från tex Livsmedelsverket som man kan peka på. Tex läste jag att en del kommuner kräver att alla serveringar (omfattar Bed and Breakfast) ska ha personaltoalett som gästerna inte får använda, men Livsmedelsverket är inte lika strikta på det och det borde man kunna peka på.

Angående skattefrågan:
Huset som jag frågar om är inte bostadhus för ägarna (oss). Det finns två bostadshus på fastigheten: ett där familjen bor och ett annat hus som har varit uthyrt och som denna fråga gäller. Fastigheten har ganska mycket skog och intäkterna från skogen används delvis till att hålla detta hus i skick (utgift i näringsverksamheten, alltså ingen moms och skatt). Vi vill fortsätta att ha det så.

Dessutom, enligt skatteverket "En privatbostadsfastighet är ett småhus eller ägarlägenhet som används som privatbostad av ägaren eller närstående." "Alla fastigheter som inte uppfyller kraven på att vara privatbostadsfastigheter är näringsfastigheter." "Varje byggnad ska indelas för sig..." Som jag fattar det är det alltså ingen tvekan om att huset är en näringsfastighet så länge som ägaren (vi) inte bor i det. Det är också så vi vill ha det.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.6/2718.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser