Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bekämpning av röda hönskvalster  (läst 3214 gånger)

veroma

  • Inlägg: 16
Bekämpning av röda hönskvalster
« skrivet: 21 aug-17 kl 08:21 »
Hej! Jag hittade en intressant bekämpningsmetod mot röda hönskvalster. Man kan beställa rovkvalster Hypoapsis , ett litet nyttodjur som käkar upp röda hönskvalster och andra parasiter, finns det någon här som har testat, jag har själv inte gjort det men det låter mycket smart och man slipper kemikalier


Postat med Alternativ.nu´s app

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bekämpning av röda hönskvalster
« Svar #1 skrivet: 21 aug-17 kl 09:03 »
Är det möjligen de här?  https://wexthuset.com/tradgardsskotsel-underhall/ohyra-skadegorare/biologisk-bekampning/rovkvalster-hypoaspis


Jag har funderat på det , men inte testat. Läser gärna om de som lyckats den vägen. Själv tror jag mest på att bygga bort problemet, och då blir det svårt att köra med nyttokvalster samtidigt.

veroma

  • Inlägg: 16
SV: Bekämpning av röda hönskvalster
« Svar #2 skrivet: 21 aug-17 kl 09:47 »
Skulle vara intressant att höra erfarenheter från från de som testat, on det finns nackdelar ? Det enda jag hittat på nätet är någon som skrev "tror att ohyran försvann". Menar du att du byter boställe helt för hönsen? Det är förstås det säkraste, men med tanke på att ett rött hönskvalster kan leva utan värddjur i 9 månader efter att det fått ett blodmål så måste man vänta så länge minst innan man flyttar tillbaka hönsen 


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Bekämpning av röda hönskvalster
« Svar #3 skrivet: 21 aug-17 kl 23:03 »
Ja, hoppas någon gjort det och skriver i tråden.

Bygga bort betyder här både nytt hönshus som inte skall ha ett enda skrymsle som inte går att spola med hett vatten, men även att sätta täta innerväggar i de befintliga husen. Jag räknar inte med att aldrig mer se ett kvalster, men de skall ha så lite plats att bo på som möjligt och jag skall kunna blåsa rent var tionde dag om jag vill utan att det skall ta mycket mer tid än en storstädning.

De kan leva 9 månader utan värddjur, men inte om man djävlas med dem.

Omega1

  • Inlägg: 23
    • Småland
SV: Bekämpning av röda hönskvalster
« Svar #4 skrivet: 18 sep-17 kl 19:20 »
Hej, såg just att jag svarat i annan tråd med kvalster, se den för mina svar om inköpta "hjälpdjur", rovkvalster! Se ovan, startad av "Henke"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser