Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalster  (läst 8957 gånger)

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
Kvalster
« skrivet: 20 aug-17 kl 15:06 »
Tjena

Har 15 höns och två tuppar av varierande raser och de har bott hos oss i tre månader nu. De äter bra, är pigga, springer fritt i trädgården, värper, är nyfikna och verkar generellt ha det rätt bra.

När jag städade ur hönshuset förra helgen så upptäckte jag två små kryp på mig och igår hade jag ännu fler efter rengöring.

Efter att ha läst massa trådar, så inser jag ju att jag har fått de här röda helvetes blodsugande kvalsterna.

Hönshuset är helt nytt så skiten måste ju kommit från uppfödaren. Det kvittar iofs var det kommer ifrån, men jag håller grymt rent, de har alltid tillgång till rent strö, jord och sandbad.

Min insatsplan för att bli av med skiten är följande, och här skulle jag vilja ha lite input av er experter:

1: Städa ur allt ur hönshuset
2: Riv ur all inredning som sitter hyggligt löst.
3: Ångtvätta (Biltemas lilla tvätt 130 gradigt vatten) hela hönshuset. Varenda springa och vrå.
4: Kalka de omålade OSB-skivorna flera gånger tills det blir heltäckande. Likadant med golv och betong.
5: Spreja Myrnix eller Kvalster-X överallt där det kan tänkas bo helveteskvalster
6: Köra halm istället för spån

Vad tror ni? Jag kommer INTE sätta igång med diverse gifter, men det är väl ingen här inne som förspråkar det? Vad tror ni om planen?

Mvh
Henke


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Kvalster
« Svar #1 skrivet: 20 aug-17 kl 18:08 »
det låter som en bra plan. om du dessutom har möjlighet att tillfälligt flytta ut hönsen och värma hönshuset upp till 60grade så dör kvalstren.
du kan också varje kväll efter saneringen gå ut i skymningen och kolla om det kryper ut nåt ur gamla kvalsternästen och döda dem manuellt. de kommer fram när det blir mörkt och hönsen inte kan försvara sig genom att picka upp dem. så då kan man ta eventuella överlevare manuellt. ångtvätt är onekligen bra och kisel (tex myrnix) är också bra. 

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #2 skrivet: 20 aug-17 kl 22:09 »
Tack för svar lichiplommon.

Jag har möjlighet att ha dem ute över dagen. Då tänker vi ångtvätt, uppvärmning, kalkning, kiselgur?

Var ute några timmar nu och ordnade för att köpa mig lite tid. Jag tog ur allt löst och massa som satt fast och spolade med högtrycken, sen körde jag varmluftpistol på allt.

När hönsen kom in för kvällen var jag klar. Och det var tydligen de små jävla kräken med, helt plötsligt kom de ut ur springor och vrår.

Jag hoppas dock jag köpt mig några dagar, så hönsen inte lider allt för mkt, tills jag jobbat klart och införskaffat de här prylarna.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #3 skrivet: 20 aug-17 kl 22:58 »
Ja, de är ett elände när man får in dem i hus som inte är byggda för kvalsterinvasion.

Ångtvätten går mycket längre in i springorna än varmluftspistolen (men det är kul att höra dem poppa som om det stektes bacon när man använder pistolen >:D) Tyvärr når inte ens ångan in i alla springor.

Jag hettade upp ett litet isolerat hönshus (OSB, plast, gullfiber, brädor) till 62 grader på kallaste punkten i 24 timmar. Det låg rejält med döda kvalster efter det, men några hade hittat in till en överlevartemp i springorna. Så det blev fogsprutan med tätmassa i alla springor. Skulle jag köra med värme i de andra husen så finge jag sätta en kupa över dem... Men jag rev ut så mycket jag kunde, ångade springor och bytte till reden i plast utan kontakt med väggarna. Hädanefter bygger jag med tanke på de små blodsugarna.


Vi blev av med några höns :(

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #4 skrivet: 20 aug-17 kl 23:28 »
Å nej, vad trist att ni blev av med hönsen.

Jag älskade ljudet av att höra dem poppa. Men det får bli ångtvätten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #5 skrivet: 20 aug-17 kl 23:41 »
Kämpa på, snart kallnar det ute och då löser det sig av sig självt. Vi har haft höns här i tio år ungefär och det här är första året det händer. Men det är bäst att vara beredd, de kan slå till nästa år igen...

Det blir lite trixigt när man inte vill använda gift, men skam den som ger sig, man kan ju inte förlora mot ett kvalster >:(

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #6 skrivet: 20 aug-17 kl 23:48 »
Ah, du menar att de små asen självdör när
det blir svalare? Jag bor på västkusten, här
har vi samma väder på nyår som på midsommar :)


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #7 skrivet: 20 aug-17 kl 23:56 »
De gömmer sig i hönshuset på dagen och hoppar på hönorna på natten, men kvalster har svårt att gå när det är minusgrader ;D

Även på västkusten borde det väl bli någon minus. Men det står norrbotten på dig?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kvalster
« Svar #8 skrivet: 20 aug-17 kl 23:57 »
Alla de åtgärderna du har genomfört är väldigt bra.
Dock är det stora problemet att dom har lagt ägg vilket innebär att äggen kommer att kläckas om en veckas tid.
Men då är dom decimerade.

Att du kalkar och använder kiselgur är enormt bra. Det innebär att det blir betydligt svårare för dom att etablera sig igen.
Jag har skippat allt ståmatrial då stråna är perfekt hemvist för de små jävlarna.  Istället kör jag med kutterspån i hela hönshuset och i detta blandar jag i kiselgur.
En del pratar om att använda sand istället då den skulle göra miljön ännu mer elak.

Vidare så vittnar några om att dom sprutat vanlig matolja i springorna och det närapå rinner ut döda kvalster., det är ingen metod jag har testat men det verkar vara troligt att dom inte klarar av oljan då denna letar sig in i andningsvägarna. Dock tror jag att man helst skall använda kallpressade oljor då de i de flesta fallen har en bättre förmåga att tränga in än alla som blivit kokade.

Jag har kommit till insikten att man måste försöka få en balans mellan otäckingarna och produktionsdjuren och därför satsa på åtgärder som gör det obehagligt för otäckingarna.
En annan åtgärd är att se till att sandbadet består av den finast jord du kan hitta.
Mullvadshögarna får helt plötsligt ett syfte  ;D i detta blandar du i vedaska.

Lycka till!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #9 skrivet: 21 aug-17 kl 00:02 »
Vedaska kanske går bra, men jag vill inte testa det på mina höns. Askan blir basisk i kontakt med fukten på hönan och det kan fräta. Har du kört det länge och kollat under vingarna?

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Kvalster
« Svar #10 skrivet: 21 aug-17 kl 06:21 »
Jag ska köra en sån här monster Sanering den här veckan har jag tänkt. Ut med allt sanera. Tänkte använda kolsyre släckare överallt? Har inte kyla ihjäl dom med?
Mitt hus var jag dum att inte plasta. O spåntat virke och isolering bara, dumt jag vet. Målat med plastfärg för stall. Tänkte täta alla springor med latex nu, Kanske får osb:a nu när jag sanerar. Hönsen Kommer att få bo ute den här veckan. Kommer även att bada alla hönorna. Ha ner dom hela i vatten så bara huvudet sticker upp. Vad tror ni?

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #11 skrivet: 21 aug-17 kl 07:47 »
Tror inte riktigt på kolsyreidéen fastän den låter kul (tänk på egen kvävningsrisk bara). Det är svårt att kyla in i springorna. Tror inte du behöver bada hönsen eftersom kvalstren (eller de flesta i alla fall) kliver av hönan på morgonen.

Plastfärg och latex borde göra susen. Här gömde de sig till och med i de små springorna som blev kvar i OSB-skivorna när jag målade snålt.


Jag testade förresten att röka/värma/kväva dem genom att ställa in en kolgrill i huset. Det fungerade inte, kom inte upp i temp och de verkade tåla röken. Fungerar kanske om man lägger på ringblommor eller annan lämplig rökgivare, men då är det ju faktiskt gift inblandat.


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kvalster
« Svar #12 skrivet: 21 aug-17 kl 08:57 »
Ströbäddar i synnerhet dom som blir liggande, är ett gissel. Där frodas ohyran. så använd sand i stället. Fuktiga springor gynnar också ohyra. Så använd dammsugare. Högtryckstvätt ånga och vattenslang, gör att du kan få nya värre problem. Varmluftspistol skulle jag inte våga använda på grund av eldfaran.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kvalster
« Svar #13 skrivet: 21 aug-17 kl 09:23 »
Vedaska kanske går bra, men jag vill inte testa det på mina höns. Askan blir basisk i kontakt med fukten på hönan och det kan fräta. Har du kört det länge och kollat under vingarna?

Under ett års tid, ser inga problem på fåglarnas hud. Det är inga stora mängder utan vi pratar om någon deciliter då och då som blandas upp i jorden.
Dom har dessutom möjligheten att själva välja var dom balar sig. Och den stora majoriteten väljer den plats jag har förberett åt dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Matusalem

  • Inlägg: 21
SV: Kvalster
« Svar #14 skrivet: 21 aug-17 kl 13:17 »
Tror inte riktigt på kolsyreidéen fastän den låter kul (tänk på egen kvävningsrisk bara). Det är svårt att kyla in i springorna. Tror inte du behöver bada hönsen eftersom kvalstren (eller de flesta i alla fall) kliver av hönan på morgonen.

Plastfärg och latex borde göra susen. Här gömde de sig till och med i de små springorna som blev kvar i OSB-skivorna när jag målade snålt.


Jag testade förresten att röka/värma/kväva dem genom att ställa in en kolgrill i huset. Det fungerade inte, kom inte upp i temp och de verkade tåla röken. Fungerar kanske om man lägger på ringblommor eller annan lämplig rökgivare, men då är det ju faktiskt gift inblandat.

Ja men det blir ju jävligt kallt. Dö själv har jag inte räknat med..... Dör dom inte av minusgrader?

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #15 skrivet: 21 aug-17 kl 23:08 »
Under ett års tid, ser inga problem på fåglarnas hud. Det är inga stora mängder utan vi pratar om någon deciliter då och då som blandas upp i jorden.
Dom har dessutom möjligheten att själva välja var dom balar sig. Och den stora majoriteten väljer den plats jag har förberett åt dom.
Bra att du inte ser något problem med huden, för du kan inte lita på att fåglarna förstår att det finns frätande grejer i jorden. Helt klart borde din preparerade jord vara extra bra mot ohyra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #16 skrivet: 21 aug-17 kl 23:10 »
Ja men det blir ju jävligt kallt. Dö själv har jag inte räknat med..... Dör dom inte av minusgrader?

Postat med Alternativ.nu´s app


Det blir bara kallt på ytan, inte inne i springorna. Själva kvalstren dör, men de behöver nog några minuter. Hur det är med äggen vet jag inte.

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #17 skrivet: 22 aug-17 kl 13:35 »
Hörni, om jag skall täta springor, vad skall jag täta med?

Sitter hönsen och tuggar om jag tar silikon eller latex?

Jag kommer nog köra med ångtvätt och sedan torka ur med byggfläkt. Täta springor, köpa nya reden i järn från Granngården. Kalkmåla hela huset, Kvalster X överallt utom blanka ytor, sen kiselpulver.

Det är krig nu :)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kvalster
« Svar #18 skrivet: 22 aug-17 kl 15:05 »
Du skriver att du ska använda byggfläkt. Jag vet inte, men det skulle vara intressant om du eller någon annan körde upp temperaturen till över 40 grader, det borde ta död på ohyran. Beträffande tätmedel så mina hönor smakar på allt, det dom tycker är gott äter dom.
kretslopp

Henko40

  • Inlägg: 13
    • Bohuslän
SV: Kvalster
« Svar #19 skrivet: 22 aug-17 kl 15:43 »
Tanken har slagit mig, att låna ett bastuagg. Men det blir för mkt meck.

Vad tycker du man skall täta med?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 6 användare
Valpen001, xaelanar, MagdaMaggan, Banelinjen, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser