Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp pistillröta tomater  (läst 1414 gånger)

Jessika Andersson

  • Inlägg: 2
Hjälp pistillröta tomater
« skrivet: 05 aug-17 kl 11:07 »
Hej!
Jag misstänker att jag har fått pistillröta på vissa av mina tomater. Ska jag plocka av alla tomater från plantorna eller ska jag låta dom sitta kvar?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp pistillröta tomater
« Svar #1 skrivet: 05 aug-17 kl 11:23 »
Pistillröta beror på en obalans i näringstillfördeln  eller kalkupptaget som kan ha uppstått långt tidigare i plantans liv. Jag har ofta fått det på vissa sorter, särskilt bifftomat och liknande. En del sorter har varit helt hopplösa,  inte en enda riktig tomat på dem. Men ALDRIG minsta tendens på körsbärstomaterna som växer precis intill,  och sköts precis likadant.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jessika Andersson

  • Inlägg: 2
SV: Hjälp pistillröta tomater
« Svar #2 skrivet: 05 aug-17 kl 14:15 »
Ska jag låta dom var kvar på plantorna eller ska jag ta av dom? Finns det något man kan göra åt det?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hjälp pistillröta tomater
« Svar #3 skrivet: 05 aug-17 kl 16:26 »
Är det inte alla tomater så kan du klippa bort blad. Fick själv samma men det tog slut när jag friserade plantan. Ska som nämnt vara näringsbrist, men tar du bort bland alla blad så återfår plantan sin balans.
Vet dock inte hur dessa tomater blir då dom mognar är nämligen mitt första år med växthus.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser