Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen pickar/drar av alla fjädrar på varandra.  (läst 2070 gånger)

Anna Sjövall

  • Inlägg: 2
Hönsen pickar/drar av alla fjädrar på varandra.
« skrivet: 27 jul-17 kl 14:37 »
Nu behöver jag hjälp!

Vi skaffade höns förra året. Vi har nu 8 hönor men ingen tupp (får ej ha p.g.a. Tätbebyggt villaområde). Hönsen började picka på varandra ingefär i samband med att de började lägga ägg och nu har alla stora kala fläckar. En är så plockad att hon är mel kal än hon har fjädrar.

Vi har reglerat ljuset, ändrat foder, tjärat massor. De har ca 5 m2 stort hus och ca 20 m2 stor gård. De har sittpinnar, sandbad och värpreden. De får även gå ut på tomten. När vi har släppt ut dem på tomten har det blivit liiite mindre intensiv hackning. Så att huden blivit mindre röd men inte så att nya fjädrar får chans att växa ut.

Nu börjar jag känna mig riktigt uppgiven. Vet inte vad vi ska göra. Det är alltså alla höns som har kala fläckar och jag har inte sett att någon specifik verkar vara boven. Då hade vi kunnat ta bort den hönan men det verkar vara alla eller åt minstone flera..

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hönsen pickar/drar av alla fjädrar på varandra.
« Svar #1 skrivet: 27 jul-17 kl 16:25 »
Har dom ett "allfoder" som ska täcka näringsbehoven? För det första jag tänker på är brist på någon aminosyra.
Om fodret garanterat är heltäckande så Testa ge dom hö (eller torrt gräsklipp) så har de att greja med.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hönsen pickar/drar av alla fjädrar på varandra.
« Svar #2 skrivet: 27 jul-17 kl 17:55 »
Tyvärr så kan höns lätt få ovanor,  och när de väl fått dem är det väldigt svårt att få bort dem. Vad är det för sorts höns?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hönsen pickar/drar av alla fjädrar på varandra.
« Svar #3 skrivet: 27 jul-17 kl 21:27 »
äter dem upp fjädrarna?

Anna Sjövall

  • Inlägg: 2
SV: Hönsen pickar/drar av alla fjädrar på varandra.
« Svar #4 skrivet: 15 aug-17 kl 12:52 »
Vi har nu valt att ta bort slla hönsen :'(
Kanske var det från börjat så att det var brist på något men att beteendet fastnade.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser