Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna hackar på nykomlingar  (läst 1156 gånger)

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
höna hackar på nykomlingar
« skrivet: 19 jul-17 kl 17:57 »

Efter att två av mina tre hönor har dött ( en dödad av grannes hund och en som dött av okänd anledning) har vi nu två nya, tre månader gamla hönor tillsammans med en "äldre höna".
Hur ska jag på bästa sätt presentera de nya med den äldre? Jag släppte helt enkelt in dem i hönsgården vilket jag tror var fel eftersom den äldre hönan genast jagade och hackade på nykomlingarna och har efter nu, ett dygn fortsatt med detta. Hjälp vad gör jag? Tacksam för svar !!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: höna hackar på nykomlingar
« Svar #1 skrivet: 19 jul-17 kl 18:21 »
Om jag gör rätt eller fel vet jag i inte men när jag släpper ihop mina så gör jag det stegvis med avgränsning mellan gamla och nya i ett par dagar sen har jag öppnat mellan under övervak nån dag innan jag öppnar helt. Och detta i hönshuset inte ute.  Att dom hackar lite är nog rätt normalt men det får ju inte gå till överdrift

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: höna hackar på nykomlingar
« Svar #2 skrivet: 19 jul-17 kl 18:22 »
Ge de nya ett utrymme som de kan komma in i och ta skydd, och ha sin mat där, men som hönan inte kommer in i. Så småningom kommer det att bättra sig. Men höns ÄR främlingsfientliga,  så är det bara. Dock brukar det gå bättre med kycklingar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: höna hackar på nykomlingar
« Svar #3 skrivet: 20 jul-17 kl 18:59 »
tack för svaren ! Jag har nu avgränsat mellan nya  o gamla och hoppas att det ska gå bra när jag om ett par dagar låter dem gå tillsammans. En dum fråga, men hur gamla ska de vara från att kallas kyckling till att kallas hönor?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: höna hackar på nykomlingar
« Svar #4 skrivet: 20 jul-17 kl 19:11 »
Det där är nog en smaksak. Jag tycker att det är när de börjar komma i "målbrottet", när de slutar pipa och låter mer som vuxna. Men då blir de unghönor och ungtuppar. Vuxna blir de när de är könsmogna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

3hönor

  • Inlägg: 24
    • Uppland
SV: höna hackar på nykomlingar
« Svar #5 skrivet: 21 jul-17 kl 17:02 »
Tack, då vet jag att jag har en höna och två kycklingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser