Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågjutning av liten befintlig betongplatta  (läst 3686 gånger)

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
Pågjutning av liten befintlig betongplatta
« skrivet: 05 jul-17 kl 12:48 »
Hej!

Jag håller på lägga furugolv i torpet där man någon gång har ersatt de gamla golvplankorna med spånskivor. I ena hörnet finns en vedspis och brödugn, framför denna ligger en betongplatta på ca 170x40cm. För att komma upp på samma nivå som det nya trägolvet försökte jag gjuta på med 2cm, jag vet att det är väldigt tunt för betong. Jag gjorde rent den gamla betongen noga med borste och målartvätt, lade armering, använde expanderbetong med Finjas Vidhäftare inblandat. Jag fuktade betongen flera gånger och lade på plastfolie. Efter ett dygn var plattan yttorr och slipades.

När jag nu tittar på plattan så har den rest sig ca 1,5mm i framkant och flexar när man belastar. Två mindre sprickor har uppkommit. Frågan är nu varför den rest sig. I bakkant använde jag spisen att gjuta emot, kan det vara så att murstocken rest sig lite efter de sista dagarnas häftiga regn? Borde jag ha skilt plattan från murstocken ? (Hur? Silikon?) Sprickorna kan jag leva med, men att den flexar är ju självklart obra. Kanske att trycka in silikon mellan den gamla och nya plattan framifrån?

Tack! :)

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Pågjutning av liten befintlig betongplatta
« Svar #1 skrivet: 05 jul-17 kl 13:08 »
Vet du sen tidigare om skorstensstocken brukar röra sig relativt resten av huset beroende på grundvattennivå, tjäle mm?

Använd absolut inte silikon. Varken där eller någon annanstans i en byggnad. Ska du absolut ha en mjuk tätningsmassa någonstans, så använd en som är baserad på något annat (t ex uretan, butyl, latex beroende på förhållandena).

Förmodligen är det stora misstaget att du har använt "målartvätt", det brukar vara en mineraloljebaserad produkt (något liknande lacknafta, lysfotogen eller dieselolja, kanske kompletterad med emulgeringsmedel eller något alkaliskt för att bli vattenlöslig). Om du har fått det gamla bruket inpyrt med sådant så är det omöjligt att få ny betong att fästa där sedan. Precis lika svårt som att få en gjutning att fästa på ett gammalt oljigt betonggolv i en verkstad.
Antagligen går det att lyfta bort hela den nya betongplattan i ett stycke nu. Gör det, och bila/slipa sedan bort så mycket av den gamla som du kan befara att målartvätten har trängt ner i, gör därefter om jobbet. Dock vore det nog lämpligt att vänta ett år och under tiden övervaka den gamla plattan noga för att se om den har tendenser att röra på sig beroende på årstiderna.

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Pågjutning av liten befintlig betongplatta
« Svar #2 skrivet: 05 jul-17 kl 13:24 »
Tack för svaret! När jag som nyinflyttad till Sverige skulle lacka en mc-ram använde jag avfettning, för namnet antyder ju att medlet tar bort fett, gissa om det höll :D Så nu har jag gjort det igen med andra ord. Jaja. Man lär sig så länge man lever...


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pågjutning av liten befintlig betongplatta
« Svar #3 skrivet: 05 jul-17 kl 18:18 »
Istället för att gjuta på två cm kanske man kan lägga klinkers? Men problemet att få det att fästa återstår ju...

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Pågjutning av liten befintlig betongplatta
« Svar #4 skrivet: 06 jul-17 kl 00:06 »
Jag var faktiskt inne på det också, det finns tom en sort som efterliknar betong. Men... då är det ju inte betong. Jag kommer nog lyfta bort plattan och försöka igen så som Torbjörn skrev tror jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser