Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga öppen spis, använda lerbruk?  (läst 3443 gånger)

Västigårds

  • Inlägg: 36
    • Hälsingland
Laga öppen spis, använda lerbruk?
« skrivet: 15 jun-17 kl 20:06 »
Hej! Vi slog till på huset jag tidigare undrade över och ser fram emot att hugga tag i det enormt. Det första som behöver göras är att laga putsen i den öppna köksspisen. Ett par lösa stenar och ett mindre område löst bruk som ska knackas ned och ersättas.

Vad använder jag bäst? Går det t.ex. att använda Gysinges lerbruk för kakelugnar? Ska man tillsätta sand också? Någon speciell sorts sand? Tack på förhand!

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Laga öppen spis, använda lerbruk?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-17 kl 16:39 »
Kalkbruk, tror jag.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Laga öppen spis, använda lerbruk?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-17 kl 19:09 »
Du kan säkert mura stenarna med lerbruk, däremot är det väl tveksamt om du kan/behöver putsa med det och få det att hålla

http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/fr%C3%A5geforum/eldfast-lera

 

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Laga öppen spis, använda lerbruk?
« Svar #3 skrivet: 23 nov-17 kl 13:35 »
Nu har du säkert lagat din öppna spis. Om du ska mura fast lite stenar går det med vanligt lerbruk, finns billigt på Bältarbo Tegelbruk i Hedemora, tror det ligger på 100kr för 25kg. Eldfast lera fungerar bra om du vill putsa inne i spisen, finns i storsäck på josefdavidssons.se men om det är färdigblandat vet jag inte.

Eller får du komma hit och få någon hink med lera och mura med, 1 lera till ca. 3 1/2 till 4 delar sand har jag i min lera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser