Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrot, skräp och rivningsobjekt. Erfarenhet av att riva ett uthus?  (läst 5267 gånger)

KateODay

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Jag och min sambo tittar på att köpa hus (ett gammal hus med lada, verkstad, hönshus, gammal smedja/verkstad och 1,5 hektar mark). Planen är att renovera huset och så småningom bli mer eller mindre självförsörjande. Problemet är att på tomten finns otroliga mängder skrot och skräp! Jag är själv uppvuxen på landet och minns många vintrar när jag var liten och gick och hjälpte pappa sparka fram snökedjorna ur snön. Man var glad när man inte sparkade rätt in i en skrotbunke! Enkelt sagt, lite "lump" brukar där vara på landet, och det hade jag förväntat mig. Men denna fastigheten (både hus, lada och tomtmark) är helt enkelt fullproppad med allt möjligt skräp. Bland annat en krockad bil, som jag inte tror att det finns någon ägare till.
Det är inte det största problemet.
På tomten finns ännu en byggnad, troligen en gammal lada, men hälften av det har fallit ner i någon storm (troligen inte detta årtiondet, att döma på hur mycket gräs och sly där är). Där har varit eternit på taket och betongplattan är kvar i marken. Både jag och min sambo är hyggligt händiga och snickarkunniga, dessutom är vi inte rädda för hårt jobb.
Så min fråga är, hur mycket kostar det att riva det här huset? Om man gör det mesta eller allt själv? Någon som har erfarenhet av att lämna det till en firma? Behöver man rivningslov eller räcker det med rivningsanmälan, och hur mycket kostar detta? Vem kan vara kontrollansvarig? Kommer vi komma upp i 6-siffriga belopp för att frakta bort skrot och rivningsmaterial från hus (om vi plockar ner och sorterar det själva)? Vi tänker återanvända så mycket som vi kan (tegelstenar, stallfönster, bra virke). Vi är inte precis gjorda av pengar och tänker att vi får nog släppa husdrömmen för tillfället om saneringen av marken blir för dyr.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Angående allt skrot som ligger, ibland är järnpriset så högt att det lönar sig för skrothandlare att hämta. Eller för er att få en kranförsedd lastbil att frakta det ni samlat ihop.
Jag har varit med för inte alltför länge sedan och städat upp en tomt där en liten grävmaskin användes till att samla allt i hög som sen gick med lastbil. Tyvärr var skrotpriset så lågt att det inte ens var idé att lämna in det. Förutom för att bli av med det då.

Tillstånd vet jag inget om men det kommer säkert andra fylla på med. Men behövs det för en lada? Kommunen har en avdelning för sånt som man kan ringa till.

Gammal smedja är fint... Jag fick bygga min egen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

KateODay

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Jag har pratat med både företag som lämnar ut container för att slänga blandat avfall i, samt skrothandlare för att hämta själva metallskrotet. Verkar som att det jag kan tjäna på metallskrotet får jag nog betala några gånger om för blandavfallet. Men det är själva ladan som fortfarande är bekymret.
Smedja är fint! :) Är du smideskunnig?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Beträffande krav på rivningsanmälan, rivningslov och sånt så beror det helt och hållet på i vilken kommun uthuset befinner sig och vad den kommunen har behagat skriva in i sitt regelverk.  Vanligtvis är det inga bekymmer alls om fastigheten är en lantbruksfastighet och uthuset i fråga är en ekonomibyggnad som en gång i tiden inte krävde byggnadslov för att uppföras.  Är det inte lantbruksfastighet och den ligger i ett område utan detaljplan, så är det också stor sannolikhet att det inte behövs någon pappersexercis. Finns det däremot gällande detaljplan i området, så är det större risk att man måste börja med att dra igång den kommunala papperskvarnen.
Regelverket bör dock finnas tillgängligt att läsa på din kommuns hemsida, börja i den änden!

Om man lägger ner arbete på att riva och sortera materialet själv så brukar man komma billigt undan. Det mesta rivningsvirket går ju att göra ved av, eller om det är alltför ruttet, flisa upp och kompostera. Som privatperson brukar man inte behöva betala för att lämna avfall på kommunens sopstationer (skulle just din kommun ha besvärliga regler på den punkten kanske det går att åka till grannkommunen för att bli av med bråten istället).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Kommunen kanske bara blir glad att bli av med skrot och en nedfallen ladugård och struntar i om du söker rivningslov bara du städar tomten

andtol

  • Gäst
Det är lite tråkigt om det finns för mycket miljöfarliga ämnen bland skrotet. Gifttunnor eller liknande. Kanske ska skicka iväg några jordprover?

Annars är läget viktigast, det är det enda man inte kan göra något åt! :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ja, min gård var också full av skit när jag flyttade in, nästan ingen metall eller annat av värde, bara rena sopor, inte normalt jordbruksrelaterat skräp, utan någon som hämtat lassvis med skit från kommunens gamla soptipp och försökt att kränga, sedan bara dumpat allt i en enorm hög... Ligger fortfaran sopor tamefan överallt här, trots att man kört bort säkert tio kubik med rent äckel som inte ens går att kränga hos skrothandlarn...

Ladan kanske går att elda någon blöt vinterdag?

Eternit är däremot knepigt, då man mig veterligen måste lämna in eternit som riskavfall hos kommunala sopstationen, ni måste nog höra hos er kommun om man får lämna sådant avgiftsfritt privat, eller om de går efter vikt på det man vill bli av med.

Detdär skulle nog jag kolla, men tror inte det är några jättepengar sett till köpesumman om ni verkligen vill bo där.

Köp några engångsoveraller av plast med tejpad rygg, huva och riktigt andnings skydd samt extra filter, tex hos någon butikskedja som saluför lastbils eller lantbrukstillbehör (tex swedol eller liknande) dra på kraftigare handskar man kan offra utanpå, samt skodon du inte är rädd om, sedan är det bara att hugga i som vanligt...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Ett mer eller mindre oseriöst sätt att bli av med eternit, vet jag en som praktiserat.
Sätt ut en annons, som vill påskina att eternit är eftertraktat, med bild och plats och med ett högt pris.
Förhoppningsvis, så kommer någon idiot och snor det. 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Skaffa en bra kvarn och mal ned eterniten och sprid den för vinden en riktigt blåsig dag  o:)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
När jag pratade med kommunen om rivningstillstånd förklarade dom det som att dom ville jag skulle skriva en plan över vad jag skulle göra med de olika materialen. Jag skulle skriva att isolering och elkablar sorteras ut och körs till tippen, tegel krossas och blir fyllnadsmaterial, timmer eldas eller hur man nu vill ha det. Och så skulle man naturligtvis betala ett antal tusen till kommunen för besväret med att ta emot min plan och kolla så jag inte skrivit något dumt. Jag vet inte hur det är idag, måste man ha kontrollansvarig för rivningslov?

Så här skriver i alla fall boverket:
"Utanför områden med detaljplan eller områdesbestämmelser krävs det aldrig rivningslov."
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/rivningslov/

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Ska man hantera gammal, halvkrossad och vittrad eternit utan att ha full skyddsmundering så är det lämpligt att göra det i ösregn. Gärna då det har regnat en längre tid så allt redan är genomblött. Då är det ingen risk att asbestfibrer virvlar upp och man råkar andas in dem.

KateODay

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Ett mer eller mindre oseriöst sätt att bli av med eternit, vet jag en som praktiserat.
Sätt ut en annons, som vill påskina att eternit är eftertraktat, med bild och plats och med ett högt pris.
Förhoppningsvis, så kommer någon idiot och snor det. 

Fungerade det?


Skaffa en bra kvarn och mal ned eterniten och sprid den för vinden en riktigt blåsig dag  o:)

Tack för tipset! Finns säkert en bra kvarn i all lump någonstans! Om inte, så verkar containerföretag ta ungefär 1700 för att ställa ut och hämta containern samt ytterligare 2100 kronor/ton för att deponera eternit. Kan faktiskt tänkas vara värt det.

Det där med att plocka eternit i ösregn var en bra idé!

KateODay

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Ja, min gård var också full av skit när jag flyttade in, nästan ingen metall eller annat av värde, bara rena sopor, inte normalt jordbruksrelaterat skräp, utan någon som hämtat lassvis med skit från kommunens gamla soptipp och försökt att kränga, sedan bara dumpat allt i en enorm hög... Ligger fortfaran sopor tamefan överallt här, trots att man kört bort säkert tio kubik med rent äckel som inte ens går att kränga hos skrothandlarn...

Ladan kanske går att elda någon blöt vinterdag?

Låter som om den som ägde din gård säljer min nu! 10 kubik rent äckel låter i princip rätt. Fast mitt i detta äckel finns också en och annan pärla, så vitt jag kan se. Vill dock helst inte elda upp ladan utan hellre få upp skräpet ur marken. Jag tror nog att det blir en hel del giftiga gaser och annat spännande som jag helst inte vill vara skyldig till.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Med största sannolikhet är kontantkostnaden försumbar.
Det kostar litet att bli av med skräp medan väl sorterat metallskrot utkört till väg och lastat på skrothandlarens bytesflak brukar ge en slant.

Resten är bara arbete som ni kan göra själva. Riv och kapa till ved. Gamla uthus brukar vara förvånansvärt fria från giftigheter.
Det enda egentliga miljö- och hälsoproblemet är sannolikt eternittaket som innehåller asbest och därför måste hanteras på rätt vis. Andra ämnen som kan förekomma är spillolja och bekämpningsmedel från jordbruket men de är sannolikt lättsanerade.
Om det är betongplatta under ladan kanske den går att återanvända till någonting men framför allt hindrar den skit från att rinna ned i jorden under.

Lämnar ni ut det åt en firma kan ni vara säkra på att allting bara blir sönderslitet och nedmyllat med grävmaskin och så vill man ju inte ha det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
Om det ej är sagt än... Men en gårdsförsäkring brukar bjuda på en hämtning av skrot om året, om det är minst 1000kg totalt, vilket det lär vara i erat fall. Kolla upp det.


ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
Lyssna inte på alla råd om eternit . Ta reda på fakta!

Bl.a. är det en helt sjukt stor cirkus att låta ett fötetag sköta eternit-hanteringen. Företag har enorma förhållningar( och därmed kostnader) när de hantera eternit. Gör du det själv kommer problemet när du kommer till tippen -då startar cirkusen där...... det kan bli dyrt!

Ta in en offert från en seriös rivfirma, offerter är ju gratis.

Lycka till! :-)

Postat med Alternativ.nu´s app

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
Om inte, så verkar containerföretag ta ungefär 1700 för att ställa ut och hämta containern samt ytterligare 2100 kronor/ton för att deponera eternit. Kan faktiskt tänkas vara värt det.

Det där med att plocka eternit i ösregn var en bra idé!

Det är skönt att bli av med eterniten innan det blir totalförbud att hantera den även som ägare till fastigheten. Med tanke på att kommunerna hela tiden försöker få intäkter så är det inte otroligt att de snart får upp ögonen för att asbestsaneringsfirmor tar en hel del för sina jobb. Alltså finns det pengar att hämta för kommunen även från privatpersoner.

Jag skulle (och skall eftersom ena brodern behöver hjälp med sin eternitfasad) plocka ned skiten en mulen dag och använda mask, alternativt när det regnar och då eventuellt strunta i masken. Inte kul att jobba i engångsoverall och mask en varm, solig dag... Vi kommer att ställa eterniten på pall och täcka. Vill tippen/kommunen krångla som ylvak skriver så finns det inget förbud mot att lagra eternitskivor för privat bruk.


Ensamhets förslag är ju inte bra med eternit, men kul. Jag vet en som gjorde så av misstag med en latrinkartong. Han hade missat sista hämtningen för året och ville inte ha skiten ståendes i sommarstugan till nästa år så han tänkte åka till tippen med den själv, men tyckte det var pinsamt att ta den på släpan helt synligt. Så han stoppar den i en TV-kartong (tjock-tv på den tiden). Han åker inte direkt till tippen utan stannar i staden ett tag, och när han kommer ut till bilen är kartongen borta ;D  Betydligt roligare än när man får en flyttkartong stulen.

andtol

  • Gäst
"Låt någon annan ta skiten så slipper jag!"   ???

Vi har väl ett gemensamt ansvar för miljön?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland



Ensamhets förslag är ju inte bra med eternit, men kul. Jag vet en som gjorde så av misstag med en latrinkartong. Han hade missat sista hämtningen för året och ville inte ha skiten ståendes i sommarstugan till nästa år så han tänkte åka till tippen med den själv, men tyckte det var pinsamt att ta den på släpan helt synligt. Så han stoppar den i en TV-kartong (tjock-tv på den tiden). Han åker inte direkt till tippen utan stannar i staden ett tag, och när han kommer ut till bilen är kartongen borta ;D  Betydligt roligare än när man får en flyttkartong stulen.

 Jag skrev ju att det var ett oseriöst förslag

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
Jag skulle inte rekommendera någon att hantera asbest på egen hand. (:) Definitivt inte en yngre människa, som har gott om tid att utveckla problem (vet iof inte TS ålder). Dessutom skulle jag oroa mig för att sprida asbesten ytterligare i min okunskap. Om jag vore du, KateODay, skulle jag väga den ekonomiska vinsten mot risken att utveckla en allvarlig lungsjukdom längre fram i tiden. ;)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
Använder man sunt förnuft vid hantering så ser jag ingen fara.
Hanterar man materialet med försiktighet och att det inte dammar så torde risken vara minimal. Vågar man inte förflytta eternitskivor för att man är rädd för cancer(?) borde man inte våga beträda en gård som har eternitskivor på väggar eller tak.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Alltså, som om jag tolkar er rätt här så får jag inte ens lasta och köra asbest till tippen själv från egen gård?
Låter ju helt befängt, milt sagt...

Att blöta asbest binder fibrerna, så det är faktiskt ingen dum ide.

Man skall aldrig hänga asbestkontaminerad skyddsutrustning inne bredvid vanliga arbetskläder och annat.

Det är inte någon typ av Antrax virus, men fibrerna kan orsaka en typ av kemisk lunginflammation som leder till lungcancer även i liten mängd.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Låter som om den som ägde din gård säljer min nu! 10 kubik rent äckel låter i princip rätt. Fast mitt i detta äckel finns också en och annan pärla, så vitt jag kan se. Vill dock helst inte elda upp ladan utan hellre få upp skräpet ur marken. Jag tror nog att det blir en hel del giftiga gaser och annat spännande som jag helst inte vill vara skyldig till.

Samma här, tyvärr, nästan inget går att elda och jag behöver ha kvar ladan då den är i tillräckligt bra skick, gjorde bedömningen att det var enklare att rädda den tack vare att någon har lagt plåttak på den på 60 talet, nästan enda ladan jag sett någon lagt riktigt tak på och som inte står på fyra löst lagda stenar som för länge sedan sjunkit ned i lera och gyttja så att bottenvarven murknat, denna verkar delvis ha hyggligt friskt bottenvarv.

Tack och lov var det tegel innan och inte eternit... Tegelhögarna kan ju ligga där de ligger, tänkte sortera och återanvända det som är friskt sedan, resten får bli fyllnad till en traktorplan jag håller på att reparera...

Måste nog hyra en kontainer eller något... Sedan blir det frontlastaren...
Papper och trä som inte är tryckimpregnerat går ju dock att elda.


Gamla byggnader var som regel behandlade med trätjära, vitriol och annat, men för det mesta var det kärnvirket man räknade på skulle hålla ändå, detta går fint att elda och brukar brinna bra. Samtliga uthus här är alla oimpregnerade, det är bara furuvirke och granslanor.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
Jag skrev ju att det var ett oseriöst förslag

Japp, men man skulle seriöst börja använda det. Kommer på massor av kul överraskningar för den som har svårt att skilja på mitt och ditt :)

kurt

  • Inlägg: 3488
Alltså, som om jag tolkar er rätt här så får jag inte ens lasta och köra asbest till tippen själv från egen gård?
Låter ju helt befängt, milt sagt...

Att blöta asbest binder fibrerna, så det är faktiskt ingen dum ide.

Man skall aldrig hänga asbestkontaminerad skyddsutrustning inne bredvid vanliga arbetskläder och annat.

Det är inte någon typ av Antrax virus, men fibrerna kan orsaka en typ av kemisk lunginflammation som leder till lungcancer även i liten mängd.

Men varför skall du tolka någon som inte bidrar med referenser?

Avfallsstationer tar emot eternit, men det måste vara inplastat, och alla stationer tar inte mot det..

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Allright, det låter ju rimligt och logiskt att den behöver vara dammskyddad då man lämnar in.

Har för mig att de måste ha specialdeponi med våtförvaring av asbest i helslutet utrymme (tex en kapslad container med vatteninsprutning eller utsug till filteranläggning), troligen därför alla inte har det.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Jag ska ner till Skåne senare i sommar och då har jag lastbil och kanske kan hjälp dig köra bort skrot mm. Jag har konto på Stena, så det är enkelt att leverera skrot, då de inte är sugna på kontant betalning för skrot.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
Jag har lämnat eternit på vår återvinningsstation utan kostnad. Men personalen var sjukt rädda för det trots att det var inslaget i 4 lager plast. Jag fick själv öppna dörren till containern där de hade asbest och lägga in mitt paket medan personalen stod 150 meter därifrån och såg vettskrämda ut. Samtliga paket som låg där redan var lika bra eller bättre inslagna än mitt.

Så det största jobbet i detta fallet är nog att slå in allt materialet på ett sätt som kan godkännas.

MVH
Magnus

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Jag har lämnat eternit på vår återvinningsstation utan kostnad. Men personalen var sjukt rädda för det trots att det var inslaget i 4 lager plast. Jag fick själv öppna dörren till containern där de hade asbest och lägga in mitt paket medan personalen stod 150 meter därifrån och såg vettskrämda ut. Samtliga paket som låg där redan var lika bra eller bättre inslagna än mitt.

Så det största jobbet i detta fallet är nog att slå in allt materialet på ett sätt som kan godkännas.

MVH
Magnus
Dela det i småbitar med tigersåg och fyll i sopsäckar som du knyter så måste det väl vara godkänt  o:)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
Det kan vara dags för en påminnelse om den faktiska faran så ingen tar fåret på orden http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/

Min far, som var elektriker, dog alldeles för tidigt för att han i jobbet blivit utsatt för asbest. Och det var ändå inte i någon asbestindustri han jobbade.

Idag när asbestsanering är bra betalt så finns det guld att tälja om man skaffar lite fina certifikat och låter Ryssar riva ut skiten. Eller några svenska grabbar som är glada att de fått ett första jobb...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
"Först när man river, borrar, kapar, slipar eller bearbetar materialet blir asbest farligt. Då frigörs fibrerna."

Jag tolkar det som att försiktig nermontering snarare än rivning skulle vara relativt ofarligt. Men för säkerhets skull, ha lämplig skyddsutrustning, blöt upp materialet och packetera väl innan ni kör till återvinningsstationen. Det är dumt att inte vidta de säkerhetsåtgärder man faktiskt kan.

MVH
Magnus

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Eternit innehåller relativt små mängder asbest som är väl bunden av cementen i skivan. När utsidan vittrar frigörs givetvis en del asbest men mängderna är små i förhållande till vad som frigörs då man river andra asbesthaltiga material.
Därför står det klart och tydligt i arbetarskyddsbestämmelserna i både Finland och Sverige att eternit och minerit är undantagna från ett antal arbetarskyddsbestämmelser som gäller alla andra asbesthaltiga material.

Det innebär inte att de är ofarliga. Svartafårets rekommendationer liknar mest en smärre mordkomplott. Jag tror han retas med er.

Min uppfattning om säker hantering av eternit och minerit är att man klär sig i engångsoverall och gummistövlar och en skyddsmark med utbytbara finpartickelfilter. En sådan mask kostar inte mer än första timmen med sanerare på plats. Sedan passar man på en dag då vädret är litet fuktigt eller åtminstone när det blåser i riktning bort från boningshuset.
Man tar loss skivorna så hela som det överhuvudtaget är möjligt. Måste de kapas så bryter man av dem i stället för att såga. En del typer av takspik kan man slipa huvudet av med en liten vinkelslipmaskin utan att slipskivan vidrör eterniten. En del typer går att dra ut. Takskruv går att skruva ut.
Sedan packar man skivorna i dubbel byggplast och tejpar igen med silvertejp och skriver ASBEST på paketen och för till sophanteringen.
Handskarna som man har använt kastar man bort. Kläderna som man har haft under engångsoverallen grovtvättar man utomhus innan man tar in dem och sätter i tvättmaskinen.

De här säkerhetsåtgärderna torde minska den redan låga exponeringen till en nivå långt långt under alla gränsvärden. Vi har alla några asbestfibrer i lungorna för det finns litet asbest också i "ren" utomhusluft. På grund av alla dyngarsel som sprider asbest omkring sig på olika håll i Europa.
Jag vill påpeka att jag inte tar något juridiskt ansvar för de här råden men så här skulle jag personligen göra.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

KateODay

  • Inlägg: 7
    • Skåne
Tack för all fakta, tips och (mer eller mindre ;) ) seriösa förslag. Nu blev tyvärr detta huset sålt för mycket mer pengar än vad jag ville eller kunde avvara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser