Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koklåda  (läst 7825 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #20 skrivet: 12 maj-17 kl 18:22 »
Sporerna finns i maten från början, de överlever kokningen, och kommer inte dit för att du lyfter på locket!

Kan du förklara för mig varför jag inte har matförgiftning ett par tre gånger i veckan då?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #21 skrivet: 12 maj-17 kl 18:58 »
Kan du förklara för mig varför jag inte har matförgiftning ett par tre gånger i veckan då?

Jag vet ju inte hur du lagar mat! Bakteriesporer är ett vilostadium, där bakterien är skyddad mot uttorkning och hög värme. Men det är ju bara en del bakteriearter som är sporbildare, i de flesta fall är det ju ofarliga bakterier som t ex mjölksyrabakterier som växer i maten. Skall man avdöda bakteriesporer i maten, så måste man autoklavera maten (1.1 bar, 121 grader 15 min), som de gör när de tillverkar burkkonserver.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #22 skrivet: 12 maj-17 kl 19:48 »
Jag vet ju inte hur du lagar mat! Bakteriesporer är ett vilostadium, där bakterien är skyddad mot uttorkning och hög värme. Men det är ju bara en del bakteriearter som är sporbildare, i de flesta fall är det ju ofarliga bakterier som t ex mjölksyrabakterier som växer i maten. Skall man avdöda bakteriesporer i maten, så måste man autoklavera maten (1.1 bar, 121 grader 15 min), som de gör när de tillverkar burkkonserver.


Du har mycket bra kunskaper.
Men även en förmåga att blanda ihop olika förlopp verkar det som.

Med ditt resonemang så borde tex tjälknöl vara rena rama giftet att äta. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Koklåda
« Svar #23 skrivet: 16 maj-17 kl 11:24 »
Det beror också mycket på vad det är för mat. Pasta och potatis är inte så känsliga. Stekt blodiga köttfärsbiffar desto känsligare.

Vi försöker använda regeln att mat ska kylas senast fyra timmar efter tillagningen. Det brukar fungera bra. En del mat vill man gärna värma från kylskåpet, annan duger den att äta kall.

http://www.kollega.se/lunchladan-en-tickande-bakteriebomb här finns bra information.

Hygienen är oerhört viktig. Tyvärr är väl ofta den som brister i svåra lägen, speciellt i fält. Vi var ofta magsjuka i ungdomen när vi inte förstod vikten av bra hygien och att diska allt noga. Nu var det länge sen vi hade magsjuka.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koklåda
« Svar #24 skrivet: 16 maj-17 kl 11:43 »

Du har mycket bra kunskaper.
Men även en förmåga att blanda ihop olika förlopp verkar det som.

Med ditt resonemang så borde tex tjälknöl vara rena rama giftet att äta.

Tjälknöl är rent kött, där finns det bara bakterier på ytan, och den värms så mycket att levande bakterier dör där.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Koklåda
« Svar #25 skrivet: 16 maj-17 kl 11:54 »
Visst, men inte sporer...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Koklåda
« Svar #26 skrivet: 16 maj-17 kl 14:30 »
Tjälknöl är rent kött, där finns det bara bakterier på ytan, och den värms så mycket att levande bakterier dör där.


Det du säger hänger inte ihop.

Jag kan hålla med om att det kan utvecklas farligheter i varmhållen mat som ej håller rätt temperatur och riskerna ökar när man börjar servera pga att det som finns i luften kommer dit.

Man skall medveten om att risken finns men oftast händer det inget farligt.
Dock ökar risken för svåra skador när det är många som äter av samma mat och störst är risken hos matgäster med nedsatt immunförsvar.

Risken att det sker när man färdigtillagar mat i koklåda/motsvarande får nog anses vara försvinnande liten.


« Senast ändrad: 16 maj-17 kl 15:17 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Koklåda
« Svar #27 skrivet: 17 maj-17 kl 22:56 »
Jag tycker det är viktigt att ha koll på temperaturen och hygienen, framförallt när jag återupplivar en gammal metod. Det känns bara tryggt att ta det säkra för det osäkra. Jag har nu också läst lite mer om varmhållning, uppvärmning och nedkylning av mat. (Jag hoppas att ingen slarvar när jag blir gammal och svag. Det är ingen höjdare att dö av gammal soppa som blivit uppvärmd flera gånger.)

Tack alla för fina tips: om äggkokning, blötläggning och om värmeisolering direkt på spisen. Jag har experimenterat lite med äggkokningen.
Som barn (i ett annat land) hörde jag berättelser om ockupationen 1940-45, då det var brist på allt. Gas till matlagning fanns bara någon timme om dagen. Då kom alla möjliga knep till användning.


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Koklåda
« Svar #28 skrivet: 18 maj-17 kl 00:22 »
När man vill ha kokta ägg så spar man energi på att lägga i äggen och låta koka upp för att sen stänga av och låta stå i 6munuter så är ägget klart sen . Går nog lapisera även på annat så som potatis låt dom koka upp och koka i 10 -12minuter stäng av sen och låt stå tills dom är färdiga .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser