Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenmantlad liten kamin som enbart eldstad Norrhult 526  (läst 3189 gånger)

MatSu

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
Vi har plockat sönder våra Norrhult 526 kombination. Vi hade fyra eldstäder i huset med fyra separata "överfallssystem". Nu har vi kopplat ihop alla systemen och satt en central värmepump som ger oss värme i elementen. En av de vattenmantlade kaminerna är kvar (en liten Celus vedspis) som förstärkning på vintern framför allt. Den är allatså kopplad till elementen också. Dock så måste vi ha en 220v cirkulationspump igång när vi eldar och den är termostatstyrd så den startar automatiskt. Här skulle jag vilja implementera batteridrift som säkerhet men det får jag fixa så småningom.

Nu kommer vi till den egentliga frågan.
I ett av köken har vi kvar den vattenmantlade pannan från Norrhulten. Spisen är borttagen, pannan är kvar.
Jag skulle vilja ha igång den som alternativvärme på övervåningen, om elen skulle försvinna en längre tid. Den står ju redan där.
Jag funderar på att fylla vattenmagasinet med sand helt enkelt och elda men jag vet inte om det är säkert att göra så.
På ovansidan finns ett rör som nu är avsågat och där kan jag ju hälla i sanden.

Är det troligt att jag lyckas fylla magasinet helt? Jag vet inte hur de ser ut egentligen, om det bara är en låda helt enkelt.
Spricker magasinet om jag eldar utan vatten i magasinet?
Får man eldstaden godkänd av sotaren.

Alternativet är ju att installera en ny vedspis men det kostar en hel del och bär mig emot när det redan står en där.
Här finns några bilder på hur det ser ut: https://1drv.ms/f/s!ApZwzny7NFkp3HS8FPWgu79cPi6U
Tacksam för alla synpunkter.





torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vattenmantlad liten kamin som enbart eldstad Norrhult 526
« Svar #1 skrivet: 24 sep-17 kl 10:45 »
En vattenmantlad eldstad bör nog få fortsätta vara fylld med just vatten. Om man fyller den med sand eller något annat som inte leder värme så bra, så riskerar man för stora temperaturskillnader mellan in- och utsida av den ihåliga gjutjärnskonstruktionen, vilket snart leder till sprickor och andra problem.
Går det inte att behålla en liten del av det gamla självcirkulationssystemet, t ex en stor radiator uppsatt högt på väggen ganska nära kökspannan och ett expansionskärl uppe under taket i samma rum?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vattenmantlad liten kamin som enbart eldstad Norrhult 526
« Svar #2 skrivet: 24 sep-17 kl 14:06 »
 Är du orolig för att Norrhultarn läcker?
 Varför inte instalera den igen till det andra vatten burna systemet?
 Du kan ju kolla om den läcker genom att trycka den med luft. Antingen du har en mätare på för att se om trycket sjunker eller att du kan få ut pannan och kolla med såpvatten.
 Finns det ett expansionskärl till den vattenmantlade kaminen så kanske den räcker även till kökspannan. Vanligt är ju att expansionskärlet går raka vägen från pannan. Kan ju vara en risk om det eldas för hårt och den kokar om där är element o annat före.
 Kanske klä den på insidan med eldfast sten? 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

MatSu

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Vattenmantlad liten kamin som enbart eldstad Norrhult 526
« Svar #3 skrivet: 26 sep-17 kl 14:21 »
Är du orolig för att Norrhultarn läcker?
 Varför inte instalera den igen till det andra vatten burna systemet?
 Du kan ju kolla om den läcker genom att trycka den med luft. Antingen du har en mätare på för att se om trycket sjunker eller att du kan få ut pannan och kolla med såpvatten.
 Finns det ett expansionskärl till den vattenmantlade kaminen så kanske den räcker även till kökspannan. Vanligt är ju att expansionskärlet går raka vägen från pannan. Kan ju vara en risk om det eldas för hårt och den kokar om där är element o annat före.
 Kanske klä den på insidan med eldfast sten?
Den pannan är helt förbikopplad och går inte att koppla in på slingan, men det var kanske ingen dum ide att sätta ett element i köket vid sidan om. Det saknas element helt i det köket nu för tidigare hade de ju pannan som element. Bra ide att testa med luft om det är tätt. Tack för det.
Jag har ju aldrig själv eldat i den pannan utan bara tidigare ägare (ett år sedan) och de hade huset som sommarstuga enbart så det är nog inte så mycket.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vattenmantlad liten kamin som enbart eldstad Norrhult 526
« Svar #4 skrivet: 26 sep-17 kl 14:48 »
Norrhultssystemet behöver övertrycksventil och kanske också expansionskärl av någon sort.
kretslopp

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vattenmantlad liten kamin som enbart eldstad Norrhult 526
« Svar #5 skrivet: 01 okt-17 kl 14:37 »
Du bör inte trycktesta ett vattenburet system med enbart luft. Dock är det (nästan) lika enkelt att trycktesta med vatten. Och framför allt säkrare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 4 användare
von tratt, Hokuspokus, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser