Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur känsliga är tomater?  (läst 1916 gånger)

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
Hur känsliga är tomater?
« skrivet: 07 maj-17 kl 18:59 »
Fick lite hybris när det var så fint väder så några tomatplantor och en slanggurka åkte ut i min nya polytunnel.
Nu utlovas nattemperatur nära 0 i veckan.
Sätta in en värmefläkt?

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-17 kl 19:16 »
slanggurka måste har varm jord inte bara varm luft annars ruttnar stjälken vid jorden. tomater tar stryk när det har det under  8 grader en längre tid, i synnerhet om de inte är härdade. så tyvärr så tror jag inte att gurkorna kommer att bli bra om de ens klara sig. tomaterna kan klara sig om det är tålig en sort och det inte blir kallt för länge. :'(

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-17 kl 19:24 »
[Jag instämmer, gurka är känsligare än tomater. Kall och fuktig jord gör att de tynar bort och dör.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-17 kl 20:11 »
Tomater överlever temperaturer 0-10 grader, men de stannar i växten och repar sig inte alltid

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #4 skrivet: 07 maj-17 kl 20:51 »
Jordtemperaturen är 12 grader och allt står i odlingslådor så det får bli värmefläkt och hoppas på det bästa. Tack för bra info.

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #5 skrivet: 07 maj-17 kl 20:53 »
slanggurka måste har varm jord inte bara varm luft annars ruttnar stjälken vid jorden. tomater tar stryk när det har det under  8 grader en längre tid, i synnerhet om de inte är härdade. så tyvärr så tror jag inte att gurkorna kommer att bli bra om de ens klara sig. tomaterna kan klara sig om det är tålig en sort och det inte blir kallt för länge. :'(
Money maker är sorten, brukar tåla lite stryk i min erfarenhet.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-17 kl 10:01 »
Money maker är sorten, brukar tåla lite stryk i min erfarenhet.

Trist att de inte smakar något då. Kanske lite off topic, men jag anser att om man odlar själv bör man gå efter de godare sorterna som sällan eller aldrig finns i butik.

Jag har alltid några pålantor för mycket för säkerhets skull. Planterade ut några för två veckor sedan. Eftersom de inte kommit igång nu så tar jag bort dem i kommande helg och planterar ut andra omgången. Så fort jag har några plantor som tar sig bra, så kommer de sorterna jag har minst av ut också.

Jag har läst någonstans att de är lägsta natttemperatur som är viktigt att hålla koll på för tomater. Om det är över 4 grader så skall de komma igång. Det är säkerligen en grov generalisring, men kanske bra riktlinjer ändå?

MVH
Magnus

MVH
Magnus

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #7 skrivet: 08 maj-17 kl 21:16 »
Har andra sorter för smakens skull. 
Inte överdrivet förtjust i kraftig tomatsmak i allmän matlagning så därför gillar jag money maker. Stor skörd och när jag har tillräckligt många kör jag dem i matberedaren och fryser in i små plastlådor. Perfekt till grytor och annat när du vill ha tomater som utfyllnad.

Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #8 skrivet: 19 maj-17 kl 22:15 »
Min gurka strök tyvärr med men alla tomater ser ut att ha klarat sig, litte tilltuffsade dock.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur känsliga är tomater?
« Svar #9 skrivet: 20 maj-17 kl 21:29 »
Trist med gurkan. Jag satte ut den första gurkan idag. Har två till om det sliter sig.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 7 användare (1 dolda)
Berberis, xaelanar, ärt, Tångräkan, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser