Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på att skaffa höns  (läst 1939 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Funderar på att skaffa höns
« skrivet: 04 maj-17 kl 21:37 »
Hej går i tankar och funderar på att skaffa en 4-5 höns och en tupp. Vad behöver tänka på? Måste hönsen registreras någonstans? Försäkringar? Kostnader? Vad kostar der i mån att ha höns, vad har höns för utgifter? Vad utfodrar man höns? Hur högt kan dom flyga, dvs hur högs stängsel behövs i hagen. Låter ni ers höns gå ute dygnet runt på sommaren?

 

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #1 skrivet: 04 maj-17 kl 22:18 »
 Flera av dina frågor beror på vad för höns man har,  det finns stora skillnader. Men jag  tar den sista frågan. Att ha hönsen fria ute nattetid är att varje morgon riskera att finna allihopa dödade eller borta. De flesta vill nog inte ha det så.  Däremot kan de vara ute i typ voljär, om den är rovdjurssäker. (vilket är svårare än vad många nybörjare verkar inse)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 00:02 »
Jag hade mina ute dygnet runt vår sommar höst men i en säker hönsgård. Har man grannar kan det dock bli tråkig stämning med e tupp som gal 04.00.
Höns äter foder som man köper i färdig blandning eller så blandar man spannmål själv.
Det är viktigt att hönshuset är tätt mot skadedjur - råttor - för hönor är ganska slarviga när dom äter och det gillar råttorna.
Men det måste också vara välventilerat för hönor dammar. släta väggar är bra för höns får ofta ohyra. Det ska vara lätta att städa.

Mycket kan man bygga själv men en bra vattenautomat brukar det väl bli att man köper och kanske någon foderautomat. Beror på hur händig man är.
Storleken på hönsen avgör om dom flyger. Dvärghöns flyger lätt 2-3 meter så tak behövs på hönsgården, men det behövs ändå för rovfåglarna.
Man ska alltid anmäla hönsinnehav om man säljer ägg. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html

Det finns säkert dom som försäkrar dyra höns men nej det är ovanligt.

Något man bör kunna om man ska ha hönor är att nacka dom. Eller ha någon man kan ringa om det blir bråttom.
//Luff

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #3 skrivet: 05 maj-17 kl 08:39 »
Höns är roliga och lättskötta djur. Antingen du har dom i hönsgård eller om dom går fritt så går dom in i hönshuset själva varge kväll. Stäng om dom på natten och öppna på morgonen så är det inte så stora problem med rovdjur. Om du har sand på golvet och skitplåt under sittpinnarna så får du det lättskött och trivsamt. Jag fodrar mina höns med hel majs helt vete, snäckskal, och skal mm från hushållet.
kretslopp

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #4 skrivet: 05 maj-17 kl 11:58 »
Nu måste jag invända lite mot vad Luff skrev, hen skrev att "dvärghöns" flyger bra. Själv har jag Dvärgkochin och Dvärgwyandotte, och de flyger knappt alls. Samma med silke,  både dvärg och stor. Däremot  många "Lätta " dvärgraser, som Svensk Dvärg t.ex,  de flyger alldeles utmärkt och högt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #5 skrivet: 05 maj-17 kl 19:38 »
Ja det är rätt. Jag menade Sv Dvärg.
//Luff

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #6 skrivet: 19 maj-17 kl 22:59 »
Jag har kollat stängsel ochdet högsta jag hittat är 1,80. Räcker det? Jag ska inte ha dvärghöns utan mer traditionell ras gärna härdig och som klarar långa vintrar.
Har ni tupp? Hur mår flocken utan tupp?
Vad använder ni att lägga fodret i- såg en del olika varianter bl.a. tråg.
Hur mycket snäckskal går åt? Funkar det med torv att sandbada i ute och spån inne i huset?
Funderar också på värme- hur mycket värme ger en värmelampa och hur mycket ström drar den?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #7 skrivet: 20 maj-17 kl 07:28 »
Du måste ha tak  om de ska kunna gå ute utan uppsyn
många rovdjur kan ta sig in uppifrån.
Putsnät förespråkar jag alla dagar i veckan.
snäckskal köpte jag 25kg för kanske 4-5 år sen och de de nog dax att köpa en ny nästa år( har ca 10 höns)

de finns olika värmelampor, men hönsen klarar nån minus , problemet är att vattnet fryser så bara man har över 0 gradigt eller uppvärmt vatten  så kan det vara nån enstaka minus nångång utan åtgärd

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #8 skrivet: 11 jul-17 kl 12:59 »
Bestämt mig för Hedemora höns. Hur högt flyger dom? Hur lågt bör första sittpinnen vara så dom tar sig upp


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #9 skrivet: 11 jul-17 kl 14:08 »
Kul, Hedemororna är tåliga och fina! Vi har haft lite olika färgvarianter och även lite olika tät fjäderdräkt på dem, det finns stor variation inom rasen. Har en väldigt fin cremefärgad med riktigt tät fjäderdräkt nu (trodde inte Hedemororna kunde se ut så) som jag hoppas hönstokingarna här hemma kan kläcka lite efter.

De flyger bra så det är mer en fråga om att göra det lätt för dem att landa. Jag tycker det är bra om de har lägre pinnar att mellanlanda på för att inte få så mycket flygande i hönshuset.

De tål rätt många minusgrader och har man inte värme så får man slå ut isklumpen ur skålen och fylla på flera gånger om dagen. Äggen fryser rätt fort på vintern också, så det är ju trevligast både för höns och hönsskötare om de kan få över nollan i hönshuset. Neråt -20 så går de i alla fall ut i hönsgården utan att klaga.

Höns går inte så långt från sitt hus om man har dem fria, och de går in när de tycker det är kväll. Unghöns är som människotonåringar, går och lägger sig sent och går lite längre än de gamla. Vi har för tillfället slakttupparna och reservtupparna fria under dagen, och de går inte långt från hönornas rastgårdar ;D

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #10 skrivet: 11 jul-17 kl 15:10 »
Tack! Räcker det att sätta första pinnen på typ 50-60 cm höjd?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #11 skrivet: 11 jul-17 kl 16:05 »
Absolut .

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #12 skrivet: 11 jul-17 kl 16:59 »
Och sittpinnar ska vara grova. Annars kan hönsen få missbildade bröstben. MINST 6-7 cm i diameter. Inga jäkla sopkvastskaft som man ser folk sätter upp. Det duger inte ens till kycklingar.
//Luff

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #13 skrivet: 12 jul-17 kl 04:16 »
Och sittpinnar ska vara grova. Annars kan hönsen få missbildade bröstben. MINST 6-7 cm i diameter. Inga jäkla sopkvastskaft som man ser folk sätter upp. Det duger inte ens till kycklingar.

Det där är intressant- hört att pinnarna även ska vara olika tjocka och gärna lite naturligt ojämna :)


Postat med Alternativ.nu´s app

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #14 skrivet: 12 jul-17 kl 10:42 »
Det ovan nämnda rådet gäller säker bra för små lätta saker som vaktlar och undulater. Men de flesta hobbyhöns  är tyngre i förhållande till sitt skelett och behöver en bred bräda att fördela sin vikt över.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Funderar på att skaffa höns
« Svar #15 skrivet: 12 jul-17 kl 16:19 »
Det ovan nämnda rådet gäller säker bra för små lätta saker som vaktlar och undulater. Men de flesta hobbyhöns  är tyngre i förhållande till sitt skelett och behöver en bred bräda att fördela sin vikt över.

Det ovan nämnda rådet att INTE ha sopkvastskaft??? Utan grövre? 6-7 cm som smalast. Det är ju större än vakteln?
6-7 cm räcker allt till de flesta hönsraser.
Men det är klart. Brahma vill ha ännu tjockare.
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser