Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värmepump löser ut.  (läst 5616 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
värmepump löser ut.
« skrivet: 13 mar-17 kl 14:16 »
jag frågar åt en vän,Han har problem med en bergvärmepump som löser ut hela tiden.
Det satt en olje panna där förut och de bara böt ut oljepannan rakt av.
jag undrar om det inte kan var shunten som är problemet,det är ju skillnad på hög och lågvärmesystem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: värmepump löser ut.
« Svar #1 skrivet: 13 mar-17 kl 14:45 »
Vad är det för märke och modell på värmepumpen och vad händer när den "löser ut"? Talar den om i displayen vad det är för slags fel?

De flesta oljepannor hade shunten ganska direkt påbyggd eller inbyggd, så om man slänger ut den gamla pannan slänger man ut shunten också.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: värmepump löser ut.
« Svar #2 skrivet: 13 mar-17 kl 15:44 »
IVT
Den löser ut på högtrycksvakten säger han.

ca

  • Inlägg: 248
SV: värmepump löser ut.
« Svar #3 skrivet: 13 mar-17 kl 16:29 »
Ofta finns ett filter före värmeväxlaren . Tätt?  luft i radiatorsystemet? Cirkpumpen går på för låg hastighet?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: värmepump löser ut.
« Svar #4 skrivet: 13 mar-17 kl 16:34 »
Ofta finns ett filter före värmeväxlaren . Tätt?  luft i radiatorsystemet? Cirkpumpen går på för låg hastighet?

jag ska förmedla detta!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: värmepump löser ut.
« Svar #5 skrivet: 13 mar-17 kl 16:37 »
Det kan ju vara intressant att kolla temperaturer på inkommande och utgående radiatorvatten mm också för att dra slutsatser om vad det hela beror på. Det kan ju ha gjorts något grundläggande fel i installationen.

Blir elementen varma som förväntat så länge värmepumpen går?
Löser den ut på högtryckspressostat även då den gör tappvarmvatten?
Har värmepumpen någonsin gått bra?
Var den fabriksny eller begagnad då den installerades?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: värmepump löser ut.
« Svar #6 skrivet: 13 mar-17 kl 17:42 »
Min luft/vattenpump har löst ut ibland pga för hög returvattentemp. Det hjälpte att sätta ner hastigheten på cirkulationspumpen. Vatten fick därigenom längre tid på sig att svalna mera. Sen har det inte hänt nåt mera.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: värmepump löser ut.
« Svar #7 skrivet: 15 mar-17 kl 13:20 »
det är löst nu,var något elfel/kretskort.

men fyll gärna på med erfarenheter av värmepumpar som krånglar här.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: värmepump löser ut.
« Svar #8 skrivet: 06 jul-17 kl 08:12 »
Luft i system, trasig cirkpump

Postat med Alternativ.nu´s app


Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: värmepump löser ut.
« Svar #9 skrivet: 02 sep-17 kl 08:31 »
Inte fullt öppna termostater

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: värmepump löser ut.
« Svar #10 skrivet: 02 sep-17 kl 23:07 »
Några felexempel.
Foma AW6200 (har också sålts under många andra märken och modellbeteckningar) luft/vatten, mycket gäller även för Foma luft/luft invertermodeller:
Relät som styr fläkten i utedelen brukar brinna upp vilket ibland medför stora brännhål i kretskortet. Går att förebygga genom att koppla in gnistsläckare över reläkontakten samt bygga om styrkretsen så att relät slår från snabbare och mer distinkt.
Plastkåpan över elanslutningarna på utedelen tål inte väder och vind utan blir spröd med tiden. Om den ramlar bort så kan det bli blött på kretskortet med utlöst jordfelsbrytare som följd vid riktigt busväder med regn och hård blåst.
Vanligt med tempgivarproblem - som egentligen inte är problem med själva givarna. Kontaktdonet för givarkablarna är säkrat med smältlim, som ibland tränger in i hylsorna och ställer till med glappkontakt. Åtgärdas enklast genom att klippa/löda bort kontakten och löda in kablarna direkt på kretskortet. Kablarna till hetgasgivaren kan skaka sönder med tiden. Avfrostningsgivaren sitter i en ficka på ett av rören till förångaren, på vissa exemplar är kabeln dragen så att smältvatten kan rinna längs kabeln och fylla fickan så att givaren ständigt är blöt, vilket den inte tål hur länge som helst. Kabeln bör vara dragen i en slinga så att vatten som rinner längs den droppar av innan det kommer fram till givaren.
Trefasbryggan i invertern går sönder ibland, ofta orsakat av glapp i dåligt pressade kabelskor på kablarna till kompressorn.
Det kan bli problem med kommunikationsfel mellan utomhus- och inomhusdel om man har förväxlat fas och nolla vid installationen (lätt hänt i synnerhet om man har värmepumpen ansluten med stickpropp).
Cirkulationspumpen i inomhusdelen är av usel kvalitet och brukar börja låta illa eller få svårt att starta efter några år. Men den är lätt att byta mot en standardpump.
Kylmedieläckage kan orsakas av sprickor i kopparrör, i synnerhet vid anslutningarna till det tunna kapillärröret i utomhusdelen. Rörpaketet mellan inomhus- och utomhusdel är gjort av ganska hård och spröd koppar, det är lätt att få veck på det grövre röret om man böjer det oförsiktigt vid installation.

Thermia Diplomat bergvärme:
Växelventilen som används för att ställa om mellan varmvatten och elementvärme kan kärva och fastna i ett mellanläge vilket leder till dålig cirkulation i elementen och att värmepumpen stannar med felkod "hög retur". Man kan "motionera" den och få den att fungera något bättre, men säkrast är ändå att byta den.
Om styrsystem, knappar eller display slutar fungera, så brukar det bero på dåliga elektrolytkondensatorer, i första hand på displaykortet. Billiga saker men lite pilliga att byta.
Om utetempmätningen visar fel så beror det ofta på för hög kabelresistans (för lång och tunn kabel till givaren) eller ärg och smuts i utegivarens skruvplint. Om kabeln till utegivaren måste dras en lång sträcka tillsammans med kraftkablar, så bör den vara skärmad.
Rumstermostaten och dess reglerprincip är från grunden misslyckad och brukar sällan vara till belåtenhet, en sådan värmepump fungerar bättre utan rumstermostat om man har lagt ner lite arbete på att ställa in lämpliga värmekurvor för huset.

Äldre Argo luft/luft:
Startkondensatorn för kompressorn brukar gå sönder.
Bimetallöverhettningsskyddet för kompressorn kan slitas ut om den har gjort många misslyckade startförsök, t ex för att stopptiderna är för korta så att systemet inte har hunnit tryckutjämna innan det är dags att starta igen.
Gummibussningarna för fläktmotorn i inomhusdelen tappar formen med tiden så att motorn ställer sig snett i förhållande till fläkten, axelkopplingen glappar upp och alltsammans för oljud. Man kan åtgärda det tillfälligt genom att vända eller byta plats på gummibussningarna och dra åt stoppskruven i kopplingen hårt.

CTC, alla modeller:
Om en fabriksny värmepump krånglar från början med ologiska felsymptom, så är orsaken ofta felkopplade (förväxlade) tempgivare.
Samma problem med utetempmätningen som Thermia Diplomat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 6 användare
xaelanar, Rostig, beekeepern, von tratt, Adels, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser