Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättanvänd Jordfräs!?  (läst 3163 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Lättanvänd Jordfräs!?
« skrivet: 06 mar-17 kl 18:19 »
Tänkte införskaffa mig en mindre typ jordfräs för att underlätta arbetet! Jag är inte så stark och har inte så mycket kraft att skjuta på eller lyfta så behöver en som går på av sig själv och inte är alltför tung att hantera. Finns det bra lättare jordfräsar och kan jag få tips på typ och märken som jag isf bör gå på? Jag odlar bara för eget husbehov och behöver för att vända upp både nya och bef land. Vore tacksam för lite råd av er här inne som verkar kunniga i det mesta!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-17 kl 18:37 »
Jag använder en elektrisk jordfräs. https://www.google.se/search?hl=&site=&q=elektrisk+jordfräs

Fördelar: Lätt, inga osande svårstartade motorer, billig.

Nackdelar: Hoppig/skakig att köra, klarar inte hård jord, kräver lång sladd, man kan köra av sladden (använd jordfelsbrytare), tar inte så djupt, tuggar/fräser sig fram istället för drivning framåt, sämre kvalitetskänsla.

Den jag har såldes av Jula för länge sen, finns inte längre, men länken ovan ger en del förslag. Det enda som gått sönder på min är själva styrbågen man håller i då jag våldat en del med den.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #2 skrivet: 06 mar-17 kl 18:41 »
Köp INTE en sådan jordfräs som jag har! Den ser behändig ut, men den är för tung och den tar kommandot.
Jag är en gammal tant, och det är säkert en syn för gudar när jag dansar med min jordfräs i trädgårdslandet. Grannarna blir mäkta imponerade.
Köp en fräs som du utan problem kan lyfta.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #3 skrivet: 06 mar-17 kl 18:53 »
Tänkte på någon som jag kan lyfta själv någelunda.....absolut inte över 25 kg för då blir det tungt för en klenis som jag....runt 15 vore att föredra men är dom för lätta så blir det kanske sämre att arbeta med...... En på el låter behändigt men att ha en sladd att tänka på mitt i allt låter inte så bra för min del.....den lär jag glömma bort i koncentrationen och köra över stup i kvarten....... :D Fast det kanske finns sladdlösa, uppladdningsbara!?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #4 skrivet: 06 mar-17 kl 19:05 »
Hur stor yta tänker du odla?
Vilken odlingsmetodik skall du använda?
Vad för jord har du?

En dröse frågor istället för svar.  :)

Egentligen så beror det på att jag är helt övertygad att du inte behöver en jordfräs.

Utan det du behöver är en gödselgrep, och gräsklipp. Eller halm.
Jo, för med gräsklippet och/eller halm är en inbjudan till middag för maskarna som kommer att luckra din jord till den milda grad på ett par års tid att jobbet med att gräva om inför utplantering stäcker sig till en sån där liten handkratta som man köper tillsammans med planteringsspaden.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #5 skrivet: 08 mar-17 kl 00:00 »
Tänkte införskaffa mig en mindre typ jordfräs för att underlätta arbetet! Jag är inte så stark och har inte så mycket kraft att skjuta på eller lyfta så behöver en som går på av sig själv och inte är alltför tung att hantera. Finns det bra lättare jordfräsar och kan jag få tips på typ och märken som jag isf bör gå på? Jag odlar bara för eget husbehov och behöver för att vända upp både nya och bef land. Vore tacksam för lite råd av er här inne som verkar kunniga i det mesta!
    Inte lättare förstås . Men  åter som du skulle behöva en självgående med motroterande skär samtidigt som hjulen driver jordfräsen framåt betydligt dyrare förstås.  Kolla med någon du kanske känner och prova först . Alla andra skakar och studsar  väldigt som har rotorerna som drivning samtidigt som dom bearbetar jorden.    Så en sådan här skulle nog passa bättre.  https://i.ytimg.com/vi/kMkzs4nNs-c/hqdefault.jpg

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #6 skrivet: 08 mar-17 kl 06:37 »
De allra minsta och lättaste jordfräsarna, s k kultivatorer, brukar vara irriterande genom att de har tvåtaktsmotor. Mycket oljud, illaluktande avgaser, man måste slabba med att blanda olja i bensinen, hög bränsleförbrukning osv.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #7 skrivet: 08 mar-17 kl 08:41 »
Om du inte har för stor yta, skulle jag inte satsa på jordfräs. Grep eller bredgrep i fall jorden är någorlunda stenfri och lättarbetat.
Om du iaf vill ha en fräs så är det enligt min mening en nackdel att ha en liten fräs. Att hitta en fräs som väger under 25 eller till och med under 15 som gör ett bra jobb låter tveksamt. Jag känner inte till ensådan maskin. Däremot finns det bra fräsar som är självgående, som du alltså inte behöver lyfta. Tex Husqvarna TR 430 dual. Jag tror att dessa också är 'självgående': Honda FF300 och FF 500.
Ingen av dem är dock så att ens jag skulle ha lust att försöka lyfta dem. Men man behöver inte kunna lyfta dem. Inte kan jag lyfta min tvåhjulstraktor och definitivt inte om jag koppla på fräsaggregatet. Har du för stort för att bearbeta manuellt skulle jag ta Husqvarna maskinen. Den är också lätt att köra, inga konstigheter, växel fram och bak samt, en växel för ändra rotationsriktningen. Men sen är det frågan vad du vill kosta på dig. Husqvarna maskinen ligger kring 13000 ny. Men du kanske hitta nåt i den stilen på blocket för lite mindre.....

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #8 skrivet: 08 mar-17 kl 10:00 »
Jag har sen 20 år tillbaka en Honda. Den drar själv och väger inte so mycket. Men man skall göra rätt. Pinnen som sitter längs bak måste tryckas ner i jorden. Ju mer man lägger sig på, desto saktare går den och jorden blir finare. Jag har lånat ut den ibland och sen fick jag åka dit och lära ut hur man använder den. Folk lyfter bak och sen skenar fräsen och går inte att hålla i. Vet inte, men jag tror det är lika med alla fräsar. Och starta gör Hondan som alla deras Motorer. Ett ryck utan tändning sen starar den på första rycket, även om den har stått i uthuset ett år.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Bantam

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #9 skrivet: 08 maj-17 kl 22:21 »
Hondafräsar är mycket användarvänliga. Kan du hitta en F400 i bra skick är det en god investering. Lättstartad med behaglig ljudnivå.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lättanvänd Jordfräs!?
« Svar #10 skrivet: 09 maj-17 kl 10:29 »
Jag köpte mej en elektrisk jordfräs i vår, jag är mycket nöjd med den. Visst den har dom nackdelar som torpjens beskrivit. Men för övrigt utmärkt för mej som har ont i lederna. Den är av märket; MTD T30E. Jag beställde den hos min huskvarnaförsäljare ( sandstets i Ljungby)
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser