Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man bort plast från koppartråd?  (läst 6808 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Hur får man bort plast från koppartråd?
« skrivet: 05 mar-17 kl 11:08 »
Hur avlägsnar man plasthöljet från koppartråd?

Jag skulle vilja ta bort plasten från de fina koppartrådarna ?  Finns det något enkelt sätt eller måste jag gå till Claes på hörnet eller Bauhaus och köpa ren tråd? Jag har prövat med att dela de fina trådarna och tvinga isär plasten men koppartrådana går av.
Jag behöver dessa fina trådar till en installation, som jag håller på med. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #1 skrivet: 05 mar-17 kl 11:24 »
Vad är det förs sorts koppartråd du har, är det kabel?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #2 skrivet: 05 mar-17 kl 12:08 »
Vad är det förs sorts koppartråd du har, är det kabel?
Jag har diverse kablar men i det här fallet är det den fintrådiga med 5-6 innertrådar.   Det ligger två slingor på var sida om en platt  9 mm bred antenn.   

Jag funderade på att lägg in antennen i frysen och att man därefter skulle knäcka plasten.  Ett annat alternativ skulle vara att lägga in den ugnen och smälta bort plasten.  De som tar hand om västerlandets skrot i Afrika tycks ju elda upp plasten.  Prio ett blev att lägga upp en tråd här och invänta förslag  ;)

Jag behöver tre olika strukturer och en skulle kunna vara fintrådig koppartråd.  En annan struktur sitter jag och virkar på. Jag hittade en sybar metalltråd i en hobbyaffär och den går det utmärkt att virka med.  Den tredje strukturen skulle kunna vara den gröna tråden man köper på spole. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #3 skrivet: 05 mar-17 kl 12:29 »
En bricka i skruvstycket med en öppning anpassad efter trådens diameter. Värmepistol på plasten o dra i tråd med tång.
 V format spår i träbit. Lägga ett snitt med mattkniven längsmed.
En spole har mycket tråd den är dock behandlad med något isolerande men det lagret är tunt. Lösa med C2h5oh?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #4 skrivet: 05 mar-17 kl 12:39 »
En bricka i skruvstycket med en öppning anpassad efter trådens diameter. Värmepistol på plasten o dra i tråd med tång.
 V format spår i träbit. Lägga ett snitt med mattkniven längsmed.
En spole har mycket tråd den är dock behandlad med något isolerande men det lagret är tunt. Lösa med C2h5oh?
Den aktuella tråden är för tunn för mattkniv.  Går det med nåt från bolaget ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #5 skrivet: 05 mar-17 kl 12:43 »
 En hyvel. Ställa stålet så att avståndet passar för tråd + halva plastskicktet å dra de genom
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #6 skrivet: 05 mar-17 kl 13:02 »
En hyvel. Ställa stålet så att avståndet passar för tråd + halva plastskicktet å dra de genom
Tack Ärt gick till verktygslådan och letade efter metallhyveln hittade istället mattkniven (trodde det var en tapetkniv) och med den gick det att rispa upp antennsträngen mot koppar trådarna.  Jag får ta det i etapper men det går.  Tack
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

andtol

  • Gäst
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #7 skrivet: 05 mar-17 kl 13:44 »
Jag behöver dessa fina trådar till en installation, som jag håller på med.

Jag vill se bilder! :)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #8 skrivet: 05 mar-17 kl 15:15 »
Jag vill se bilder! :)
Bilder och bilder jag lyckades med sonens hjälp lägga upp en bild på Samhällstavlan och Trumptråden.  För att få dit den fick han förminska upplösningen. 
Sonen tror inte att jag har rätt hjärnkontor för att lära mig detta micklande som  bilder kräver  :-[
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #9 skrivet: 05 mar-17 kl 15:43 »
Drar Du i en tunn tråd i taget går den av. Men tar alla på en gång, då går det bra.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #10 skrivet: 05 mar-17 kl 18:02 »
Det finns en tång som elektriker använder för att avisolera sladdar, en sån skulle nog funka om du känner nån som har en?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #11 skrivet: 05 mar-17 kl 19:24 »
Hur avlägsnar man plasthöljet från koppartråd?

Jag skulle vilja ta bort plasten från de fina koppartrådarna ?  Finns det något enkelt sätt eller måste jag gå till Claes på hörnet eller Bauhaus och köpa ren tråd? Jag har prövat med att dela de fina trådarna och tvinga isär plasten men koppartrådana går av.
Jag behöver dessa fina trådar till en installation, som jag håller på med.

De mörkare elementen i vårt samhälle väljer det enklaste, men inte så snälla alternativet säger ryktena; All nystulen koppartråd slängs i ett oljefat och eldas, kvar blir kopparen på botten bland askan. Röksignalerna torde vara märkbara dagtid...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #12 skrivet: 05 mar-17 kl 19:27 »
De mörkare elementen i vårt samhälle väljer det enklaste, men inte så snälla alternativet säger ryktena; All nystulen koppartråd slängs i ett oljefat och eldas, kvar blir kopparen på botten bland askan. Röksignalerna torde vara märkbara dagtid...

Dom är korkade, sämre betalt för eldad koppar på skroten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #13 skrivet: 06 mar-17 kl 17:09 »
Dom är korkade, sämre betalt för eldad koppar på skroten.

Eller bekväma eller stressade?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #14 skrivet: 06 mar-17 kl 19:51 »
Jag har diverse kablar men i det här fallet är det den fintrådiga med 5-6 innertrådar.   Det ligger två slingor på var sida om en platt  9 mm bred antenn.   

Alltså en bandkabel, sån som man använde som TV-antennkabel förr i tiden?
En del sådana är ökända för att vara helt hopplösa att skala, speciellt om de är gamla eller om de har utsatts för solljus. Till skillnad från andra elkablar så har den isolering av polyeten.  Prova med en vanlig PVC-isolerad kabel (t ex gammal högtalarkabel eller FK elinstallationskabel), den är förmodligen mycket mer medgörlig.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #15 skrivet: 08 mar-17 kl 13:05 »
Shit jag vet inte vad olika kablar som leder ström heter.  Men jag brukar skala av de tjocka vita för hand.  De tjockaste har ju en metallfolie över den gulblå, svarta och blåa (vita).  I vissa kablar ligger det  en silvertråd utanpå de tre och den brukar det gå att skära upp ytterhöjlet med.  Jag använder de här kablarna till så mycket tex att hålla ihop material och ute trädgården.  De innerkablarna som har en lite grövre koppartråd har ju en stabilitet som är svårt att få med  snören.    De plastövertäckta koppartrådarna snor man ihop eller itu lätt som en plätt. Det är bekvämt att inte behöva  ta upp snörknutar.

Med ärts förslag "mattkniv" gick det att avslägsna de riktigt fina kopparstråna.  Så nu är de på plats i min installation.   Det finns en typ av kabel som sonen använder inomhus  "mellan"  datorerna.  Den typen av kabel är lite vågig utanpå och spricker när man trampar på den.  Innuti den ligger ca 4-5 tunna olikfärgade trådar.  Såna skulle jag vilja ha mängder av.   Vi har ett elskrotrum i föreningen och ibland  gör jag  fynd där  med min avbitartång. 

Jag gillar verkligen att arbeta med  trådar.   Slöjd-Detaljer på Mäster Samuelsgatan har mest att välja på medan Panduro har mera när det gäller smyckestillverkning.  När det gäller grövre trådar föredrar jag Bauhaus för  Classe från Dalarna.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #16 skrivet: 08 mar-17 kl 15:15 »
Borde du inte använda galvad ståltråd i trädgården istället av miljöskäl? Zinken löses upp efter några årtionden och sedan rostar järnet bort. Zinken är visserligen giftig i naturen men inte som koppar.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #17 skrivet: 08 mar-17 kl 17:27 »
Borde du inte använda galvad ståltråd i trädgården istället av miljöskäl? Zinken löses upp efter några årtionden och sedan rostar järnet bort. Zinken är visserligen giftig i naturen men inte som koppar.
Men det fina med den färgade plastytan  på koppartråden är ju att man ser den så ingen risk att den ligger kvar och skräpar.  Den yttersta ändytan på koppartråden är försumbar om man tänker på alla kyrktak i koppar.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur får man bort plast från koppartråd?
« Svar #18 skrivet: 08 mar-17 kl 20:33 »
Shit jag vet inte vad olika kablar som leder ström heter.  Men jag brukar skala av de tjocka vita för hand.  De tjockaste har ju en metallfolie över den gulblå, svarta och blåa (vita).  I vissa kablar ligger det  en silvertråd utanpå de tre och den brukar det gå att skära upp ytterhöjlet med.  Jag använder de här kablarna till så mycket tex att hålla ihop material och ute trädgården.  De innerkablarna som har en lite grövre koppartråd har ju en stabilitet som är svårt att få med  snören.    De plastövertäckta koppartrådarna snor man ihop eller itu lätt som en plätt. Det är bekvämt att inte behöva  ta upp snörknutar.

Med ärts förslag "mattkniv" gick det att avslägsna de riktigt fina kopparstråna.  Så nu är de på plats i min installation.   Det finns en typ av kabel som sonen använder inomhus  "mellan"  datorerna.  Den typen av kabel är lite vågig utanpå och spricker när man trampar på den.  Innuti den ligger ca 4-5 tunna olikfärgade trådar.  Såna skulle jag vilja ha mängder av.   Vi har ett elskrotrum i föreningen och ibland  gör jag  fynd där  med min avbitartång. 

Jag gillar verkligen att arbeta med  trådar.   Slöjd-Detaljer på Mäster Samuelsgatan har mest att välja på medan Panduro har mera när det gäller smyckestillverkning.  När det gäller grövre trådar föredrar jag Bauhaus för  Classe från Dalarna.

De tjocka vita låter som om de skulle kunna vara EKK, EKLK eller EKRK (kuhlo). EKK har en hård vit plastmantel ytterst och gummi som fyller ut utrymmet mellan den och de plastisolerade innerledarna.  EKLK har dessutom en tunn metallmantel mellan gummi och plastmantel, och några tunna förtennade koppartrådar innanför den (s k biledare) som används för att skyddsjorda metallmanteln. EKRK har samma uppbyggnad som EKLK men är tunnare och klenare, den har först på de allra senaste åren fått biledare för att jorda manteln. Äldre kuhloledning har ingen plast utanpå metallmanteln, utan antingen är den blank (förtennad eller förblyad) eller också vitmålad.  På så gott som all kabel med plastmantel ytterst står beteckningen tryckt eller inpräglad på manteln med ungefär en meters mellanrum.

Datorkabeln du beskriver låter som nätverkskabel (ethernet), den är ofta märkt CAT 5 eller något liknande. Som regel fyra tvinnade par med två ledare i varje. Den ena vit och den andra med färgad isolering. Eller också har båda ledarna i samma par samma färg men den ena har också en vit rand. Sådan kabel finns både med entrådiga och flertrådiga ledare, entrådig är styvare men har bättre elektriska egenskaper och används i fasta installationer, flertrådig används för mer rörliga sladdar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser