Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kopplingspedalen tar inte- helt lös  (läst 20714 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« skrivet: 08 feb-17 kl 18:22 »
Ikväll när jag var ute och körde slutade helt plötsligt kopplingen att fungera. Mitt i farten. Upptäckte det när jag skulle växla ner och svänga. Kopplingspedalen tog inte, den var helt lös och det gick inte att få någon växel. Stenhårt att rubba växelspaken.
Efter att stängt av bilen och knixat lite så fick jag i trean iallfall  och kunde stutsa mig igång och köra hem. Men pedalen känns helt lös- som att något lossat.
Vad tror ni att det kan vara? Vad kan jag titta efter? Hur ska felsöka? Är det något lätt att åtgärda- eller är det verkstad som gäller? Det är en ford focus från 04/05

Långsökt men bytte hyrdalenheten förra veckan för att abs bromssystemet och antispinn inte fungerad- men kan verkstaden kommit åt kopplingen- eller ligger dessa enheter långt ifrån varandra?







fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #1 skrivet: 08 feb-17 kl 18:35 »
Du måste nog tala om vad Du har för bil, annars kan Du inte få nåt vettigt svar. Kav vara allt mellan vajern som har gått av,(lite äldre passat tex) brusten oljeledning till ett trasigt lamellcentrum som har tappat beläggen. Osv.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #2 skrivet: 08 feb-17 kl 18:41 »
Kopplingshydrauliken trasig.


Slut på olja till hydrauliken eller trasig tätning vid någon av cylindrarna eller slang/rör som lossnat eller någon av cylindrarna trasig eller fästningen mellan pedal och cylinder paj eller i värsta fall något inne i kopplingen som rasat. Med tanke på att du haft bilen inne nyligen gissar jag att det är någon av de tre första grejerna som hänt. Berätta gärna när du vet.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #3 skrivet: 08 feb-17 kl 18:45 »
ford focus från 04/05 Är väll en bil?

Tror den har hydraulisk och då är det troligtvis för lite bromsvätska. Det brukar komma plötsligt när man svänger eller bromsar.
De brukar ta oljan från huvudbromscylinderns behållare. Kolla nivån och om det sitter någon slang på sidan av behållaren.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #4 skrivet: 08 feb-17 kl 18:56 »
Jag skrev att det var ford focus årsmodell 04/05

Du måste nog tala om vad Du har för bil, annars kan Du inte få nåt vettigt svar. Kav vara allt mellan vajern som har gått av,(lite äldre passat tex) brusten oljeledning till ett trasigt lamellcentrum som har tappat beläggen. Osv.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #5 skrivet: 08 feb-17 kl 18:57 »
Kan det räcka att fylla på bromsvätska så fungerar det igen? Bromsarna fungerar iallfall...

ford focus från 04/05 Är väll en bil?

Tror den har hydraulisk och då är det troligtvis för lite bromsvätska. Det brukar komma plötsligt när man svänger eller bromsar.
De brukar ta oljan från huvudbromscylinderns behållare. Kolla nivån och om det sitter någon slang på sidan av behållaren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #6 skrivet: 08 feb-17 kl 19:12 »
Kan det räcka att fylla på bromsvätska så fungerar det igen? Bromsarna fungerar iallfall...

Ibland kan man ha tur att vätskan rinner till. Börja med att kolla om du hittar slangen på sidan och nivån ligger i höjd eller under den eller om det är en separat behållare som är tom.
Om det är så fyller du på oljan och väntar någon dag för att se om det gick till sig.
Annars får man kolla efter luftnippeln på växellådan och öppna den och låta det rinna ett tag, men glöm inte fylla på så det inte kommer in luft igen.
Ibland sitter det också en luftnippel på huvudcylinder till kopplingen, någonstans under instrumentbrädan vid kopplingspedalen.

De som förstår sig på sånt här säger att man måste pumpa in oljan nerifrån växellådan och upp till behållaren.
Men jag gör så som jag beskrivit, på lastbilarna och mina Mercedes fast det inte ska gå och hittills har det funkat

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #7 skrivet: 08 feb-17 kl 19:27 »
Varit med om en bränd koppling en gång på en annan bil, men då gick det inte att köra bilen alls, inte ens med växel i. Den hände ingenting.
Min bil nu går i alla fall att köra om jag tvingar i en växel.
Jag har inte tittat så mycket än på bilen för det är mörkt och kallt ute. Får ta tag i det hela imorgon. Men om det är oljan så måste jag alltså vänta en dag- det ger inte med sig direkt? Har bara en bil....

Är det något annat fel det skulle kunna vara som går att fixa enkelt hemma?
Är det farligt att åka runt med bilen- måste ju starta på trean och stänga av den på trean. Sliter på växellådan antar jag....


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #8 skrivet: 08 feb-17 kl 22:02 »
Om man har bra "motoröra" så kan man växla utan att koppla ur.  Hemligheten är att veta på förhand vilket motorvarvtal som blir rätt för aktuell hastighet efter växlingen.
Gör så här: Släpp gasen - inte hela vägen till tomgång utan så att motorn varken driver eller motorbromsar. Lägg ur växeln, har du anpassat gaspådraget exakt ska det gå lätt. Öka eller minska gaspådraget så det blir rätt varvtal för nästa växel, känn dig för med växelspaken om det går lätt att få i växeln, om inte så anpassa varvtalet lite till innan det går lätt. Försök inte vålda i växeln.

Ford Focus har en enda bromsvätskebehållare för både bromssystem och koppling (se bilens instruktionsbok). Skulle nivån ha sjunkit i den, så kommer kopplingen ändå att fungera normalt så länge det inte är något direkt fel i kopplingshydrauliken.
Om nivån är låg, så prova att fylla på bromsvätska och kolla sedan om den rinner ut någonstans i motorrummet eller under instrumentbrädan där kopplingshuvudcylindern sitter.  Det är säkerligen något "riktigt" fel i kopplingshydrauliken i det här fallet - kanske verkstaden har råkat skada slangen till slavcylindern eller något liknande. Man får hoppas att slavcylindern har klarat sig - den sitter inne i kopplingskåpan så man måste ta ner växellådan för att komma åt att byta den.
Eftersom pedalen känns helt lös och sladdrig kan det ju också t ex vara frågan om att något har gått sönder i pedalstället eller att huvudcylindern har lossnat. Bör vara lätt att se om man sticker upp huvudet och en ficklampa under instrumentbrädan, ev först plockar bort någon plastpanel som är ivägen.

Till skillnad från vissa äldre Mercedesmodeller så ska Fords kopplingshydraulik luftas vid slavcylindern, på precis samma sätt som man luftar bromsar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #9 skrivet: 09 feb-17 kl 13:55 »
Jag provade nyss att växla utan att koppla ur på min Focus '04 , och det gick förvånansvärt lätt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #10 skrivet: 09 feb-17 kl 19:57 »
Det enda man ska vara försiktig med är då man stannar vid rödljus osv att man är beredd att rattlåset lätt går i så man måste ha en hand på ratten och en på nyckeln hela tiden när man tänker stanna eller starta igen. Och så får man undvika att stanna i branta backar, det gillar inte startmotorn.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #11 skrivet: 09 feb-17 kl 23:30 »
Det enda man ska vara försiktig med är då man stannar vid rödljus osv att man är beredd att rattlåset lätt går i så man måste ha en hand på ratten och en på nyckeln hela tiden när man tänker stanna eller starta igen. Och så får man undvika att stanna i branta backar, det gillar inte startmotorn.

Rattlåset får inte vara konstruerat så att det riskerar att gå i medan nyckeln sitter kvar i tändningslåset. Så länge man inte tar ur nyckeln behöver man inte befara att det låser sig.

Något som kan vara lite väl spännande är att köra en bil som varken har fungerande koppling eller fungerande startmotor. Det kan bli intressant att starta vare sig man avser att rulla eller veva igång motorn.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #12 skrivet: 10 feb-17 kl 00:13 »
Något som kan vara lite väl spännande är att köra en bil som varken har fungerande koppling eller fungerande startmotor. Det kan bli intressant att starta vare sig man avser att rulla eller veva igång motorn.
Nästan så man borde överväga att ta den på trailer i det läget

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #13 skrivet: 10 feb-17 kl 11:38 »
Något som kan vara lite väl spännande är att köra en bil som varken har fungerande koppling eller fungerande startmotor. Det kan bli intressant att starta vare sig man avser att rulla eller veva igång motorn.
Ser framför mig någon stackare som försöker springa framför en bil och koppla loss bogserlinan samtidigt utan att bli överkörd :o Men om man kan putta igång den så  ;D

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #14 skrivet: 10 feb-17 kl 17:59 »
Lagad och fixad det var stavcylindern. Men var inte så farligt dyrt. Men spännande egentligen vad olika firmor kan ta olika pris. Allt från 8-9000 ner till 3500 kronor.
Kan tillägga att de firmor som ville ha extra dyrt ansåg att det var lika bra att byta hela kopplingen också på köpet eftersom dom ändå var tvungen att montera loss den gamla kopplingen för att komma åt stavcylindern. Men jag vill inte betala ytterligare 2500 + lite extra arbete för ett onödigt byte av en koppling som är fräsch.
Det lönar sig att ringa runt. Har erfarenhet när en annan koppling gick på en annan bil. Då var det kopplingen som hade blivit bränd och behövde bytas. Och där låg priset på allt mellan 12000- 4000 kronor.
Det är sjukt vad vissa verkstäderna verkar kunna "lura" folk.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #15 skrivet: 10 feb-17 kl 18:13 »
Dum konstruktion om slavcylindern sitter så att växellådan måste tas ned för att fixa det. På så skilda bilar som nissan terrano, suzuki swift och de flesta gamla bwm sitter den på utsidan av växellådan och kan bytas på under en halvtimme med enkla verktyg som alla har hemma i garaget. Det är ju trots allt en grej som brukar behöva bytas åtminstone någon gång i varje bils liv.

Men jag måste egentligen hålla med verkstaden, om växellådan ändå är nere kan det vara idé att byta koppling. På en över tio år gammal bil är den nog inte så bra längre som man kanske tror.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #16 skrivet: 10 feb-17 kl 18:38 »
Tur för ekonomin att man är en lyxlirare som glider omkring i Mercedes, då kostar en slavcylinder under 200 spänn och är lätt att byta

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #17 skrivet: 11 feb-17 kl 08:04 »
Nja jag håller inte riktigt med där "Ett svart får". Det känns onödigt och dyrt att behöva byta en koppling som är fräsch- om man kan se och känna när man kör att den är ok. Kopplingen kan ju faktiskt hålla otroligt länge.
Och då lägga 3000 till kanske helt i onödan. Dom pengarna kan man ha roligare för :)




Men jag måste egentligen hålla med verkstaden, om växellådan ändå är nere kan det vara idé att byta koppling. På en över tio år gammal bil är den nog inte så bra längre som man kanske tror.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #18 skrivet: 11 feb-17 kl 11:35 »
Är det nån som har tänkt på att satsa på automatväxel? Jag har 3 bilar här som har gått över 30tusen mil med automat och inget har behövt lagas. Handväxel och koppling är väl 1800tal idag, när automaterna har blivit so bra som de är.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #19 skrivet: 11 feb-17 kl 11:47 »
Är det nån som har tänkt på att satsa på automatväxel? Jag har 3 bilar här som har gått över 30tusen mil med automat och inget har behövt lagas. Handväxel och koppling är väl 1800tal idag, när automaterna har blivit so bra som de är.


Jo automaterna är ganska bra...  Problemet är att när dom säger upp sig så kan man byta många kopplingar för vad det kostar att reparera en dylik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #20 skrivet: 11 feb-17 kl 11:55 »
Är det nån som har tänkt på att satsa på automatväxel? Jag har 3 bilar här som har gått över 30tusen mil med automat och inget har behövt lagas. Handväxel och koppling är väl 1800tal idag, när automaterna har blivit so bra som de är.
Är de riktiga automatlådor eller VAG:s dubbelkopplingslådor?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #21 skrivet: 11 feb-17 kl 11:59 »
Är de riktiga automatlådor eller VAG:s dubbelkopplingslådor?

Den enda riktigt hållbara lådan är en manuell låda som styrs med automatik.

Det är dock en kostsam lösning att jobba med närmades krånglar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #22 skrivet: 11 feb-17 kl 14:01 »
Det är riktiga automater. Enär från 75, den andra von 78. Båda MB. Den tredje är en Hunday fron 2002. Även den en riktig. Sen har jag en bil från 96, även den riktig. Alla utom den ena MB Veteranen har över 30 tusen mil. Och VAG vill jag inte ha att göra med. En Granne som jobbar på VAG här i stan berättade om en gubbe som fick ge över 50 tusen kronor för EN strålkastare inkl styrdon på en Audi. Sånt köper inte jag :o
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #23 skrivet: 11 feb-17 kl 14:52 »
Kan tillägga att jag haft en MB 220 diesel -78 med fullständig servicebok och garanterad mätarställning på         ca. 1 500 000 km.
Orörd automat, bara bytt olja och filter.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #24 skrivet: 11 feb-17 kl 14:59 »
Problemet är att många gamla bilar med automatlåda aldrig har fått oljan bytt...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #25 skrivet: 11 feb-17 kl 23:25 »
Jodå, automatlådor KAN hålla länge, om de är väl tilltagna från början. Men tyvärr finns det en del bilmodeller där man har snålat lite väl mycket på växellådans storlek, oljekylning mm med hänsyn till bilens motorstyrka, vikt, tillåtna släpvagnsvikt osv, och där kan man inte vänta sig att automatlådan klarar sig hur länge som helst ens med bästa möjliga tillsyn.

Jag instämmer att olje- och filterbyten i rätt tid är A och O för lång livslängd hos en automatlåda. Andra viktiga saker är att om lådan har justerbara bromsband, så ska de justeras - på RÄTT sätt - regelbundet, använda olja av rätt kvalitet, om det är en äldre konstruktion med mekanisk överföring från gasreglaget för styrning av växlingspunkterna ska man vara noga med att hålla den korrekt justerad. Om automatlådan krånglar på något sätt, i synnerhet om det verkar som om något slirar onormalt i den, så bör man inte köra vidare innan saken är felsökt och man har avgjort om det är något allvarligt eller inte.

Om man har sådana körningar att växellådan belastas hårt - t ex om man drar tunga släpvagnar eller kör i mycket backiga trakter - så kan det vara bra att ha en oljetempmätare för växellådan, och om det visar sig att den ofta och länge blir otrevligt varm så kanske man ska överväga att sätta dit en extra oljekylare utöver den som förhoppningsvis finns från fabrik.

Undvik att köra med sådan hastighet att växellådan t ex ständigt växlar mellan 3:an och 4:an eller går i och ur lockup, det sliter i onödan på kopplingar och bromsband. Om inte bilen har en möjlighet att tvinga lådan till en bestämd växel, så kanske man får anpassa sin körning till växellådan och ändra till en lämpligare hastighet.

Är det en modern växellåda med mer eller mindre elektronisk styrning (sådana började dyka upp i slutet av 80-talet på en del bilmärken och slog igenom helt och hållet under 90-talet), så bör man regelbundet läsa av felkoder för att kolla att det inte verkar vara något problem på gång som kanske är billigare att åtgärda på ett tidigt stadium. En del sådana växellådor kan via diagnosuttaget visa värden på slitage hos kopplingar och bromsband, det är bra att läsa av och notera även dem regelbundet så kan man vidta lämpliga åtgärder om man ser att något av värdena börjar ändras snabbt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser